Przedmiotem oceny jest sposób wywiązywania się przez urzędnika z obowiązków, które wynikają z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku.
Ocenie podlega również sposób, w jaki urzędnik wykonuje polecenia przełożonego. Ta ostatnia kwestia wymaga wyjaśnienia. Nie chodzi bowiem o to, czy pracownik wykonuje wszystkie polecenia, ale czy robi to z głową. Zgodnie bowiem z treścią art. 25 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r., jeżeli jest on przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, powinien o tym przełożonego zawiadomić na piśmie. Takie polecenie wykonuje dopiero, gdy uzyska pisemne potwierdzenie polecenia. W takiej sytuacji ma obowiązek zawiadomić kierownika jednostki. Jeśli urzędnik jest przekonany, że wykonując polecenie popełni przestępstwo, wykroczenie lub narazi gminę na straty, jego obowiązkiem jest odmówić wykonania polecenia oraz zawiadomić kierownika zatrudniającej go jednostki.
Jeżeli urzędnik otrzyma dwa razy z rzędu negatywną ocenę (okresową i weryfikacyjną), to jest to przesłanka do rozwiązania z nim stosunku pracy.
[srodtytul]Płaca za kompetencje[/srodtytul]
[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E9B6B39FE74D22CA3F622DB49A574CEA?id=292862]Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych[/link] wśród obowiązków osób zatrudnionych w lokalnej administracji wymienia w art. 24 ust. 2 pkt 7 stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Obowiązek ten został doprecyzowany w art. 29 ustawy, zgodnie z którym pracownicy samorządowi uczestniczą w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji. Natomiast ust. 2 omawianego przepisu nakłada w tym zakresie obowiązki na pracodawców. Mają bowiem oni przykazane, aby tworząc plany finansowe na dany rok, przewidzieli środki na podnoszenie wiedzy i kwalifikacji osób, które zatrudniają.
Uczestnictwo w szkoleniach i innych formach podnoszenia swojego profesjonalizmu jest – na co trzeba zwrócić szczególną uwagę – obowiązkiem wszystkich zatrudnionych w samorządach, bez względu na podstawę zatrudnienia czy zajmowane stanowisko. [b]O swoje jak najwyższe kwalifikacje dbać powinni zatem nie tylko ci, którzy zatrudnieni są na stanowiskach urzędniczych czy kierowniczych urzędniczych, ale również osoby zatrudnione na stanowiskach pomocniczych i obsługi.[/b] A dlaczego warto się szkolić? Bo od posiadanych kwalifikacji zawodowych zależy, jakie wynagrodzenie otrzymuje pracownik. Mówi o tym wprost art. 36 ust. 1 ustawy, który nakazuje, aby wynagrodzenie pracownika ustalane było stosownie do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych.