Odwołanie może złożyć nie tylko strona

Decyzje w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej wydaje wójt lub upoważniony przez niego kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej. Zmienić ją lub uchylić może natomiast samorządowe kolegium odwoławcze

Aktualizacja: 03.06.2009 09:07 Publikacja: 03.06.2009 06:30

Odwołanie może złożyć nie tylko strona

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

W odróżnieniu od przepisów kodeksu postępowania administracyjnego odwołanie od decyzji administracyjnej w sprawie dotyczącej udzielania świadczeń z pomocy społecznej przysługuje nie tylko stronie. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=53E07FEEB9FD0CBB1ED6671F58B6C495?id=276051]ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej[/link] odwołanie od decyzji w sprawie świadczeń z pomocy społecznej może złożyć inna osoba za zgodą osoby ubiegającej się o świadczenie.

[srodtytul]Przez pełnomocnika[/srodtytul]

Osoba fizyczna, która nie jest stroną postępowania administracyjnego w tych sprawach, może zatem zainicjować postępowanie drugiej instancji, jeżeli wraz ze środkiem odwoławczym przedłoży pisemne oświadczenie strony, z którego wynika zgoda na wniesienie odwołania, wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy czy zażalenia.

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że taka osoba, która składa odwołanie na podstawie art. 106 ust. 6 ustawy o pomocy społecznej, nie staje się stroną tego postępowania. Nie jest również uprawniona do dokonywania innych czynności w postępowaniu odwoławczym. Jej uprawnienia procesowe kończą się na złożeniu środka odwoławczego z koniecznymi załącznikami. Aby móc dokonywać innych czynności w toczącej się sprawie, osoba taka powinna posiadać osobne pełnomocnictwo udzielone przez stronę.

[srodtytul]Za pośrednictwem wójta[/srodtytul]

Zasady zaskarżania decyzji administracyjnych określone zostały w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego w art. 127 – 140. Służy ono, co do zasady, tylko do jednej instancji. Właściwy do jego rozpatrzenia jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ.

Organem wyższego stopnia w stosunku do decyzji wydawanych przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest samorządowe kolegium odwoławcze, i to przed nim właśnie toczy się drugoinstancyjne postępowanie w sprawach o przyznanie świadczeń pomocy społecznej. Odwołanie nie wymaga uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Wnosi się je do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydal decyzję z pierwszej instancji. Ważne jest, aby zostało ono wniesione w odpowiednim terminie. Strona ma na to dokładnie 14 dni liczonych od dnia, w którym decyzja została stronie doręczona. W przypadku, gdy została ona ogłoszona ustnie, 14-dniowy termin biegnie od dnia, w którym została ogłoszona.

[srodtytul]Skutki zaskarżenia[/srodtytul]

Dwie bardzo ważne zasady zawiera art. 130 kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z jego treścią decyzja nie podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, a ponadto wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie decyzji. Ustawodawca przewidział również dwie sytuacje wyjątkowe, w których wniesienie odwołania wykonania decyzji nie wstrzymuje. Ma to miejsce wtedy, gdy decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy prawa, albo gdy został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Natychmiastową wykonalność decyzji może wstrzymać organ odwoławczy.

Wójt (burmistrz, prezydent miasta), który wydał zaskarżoną decyzję, powinien przekazać ją do właściwego samorządowego kolegium odwoławczego w terminie siedmiu dni od dnia, w którym je otrzymał wraz z aktami sprawy. Może również uznać, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie w całości lub w części i wydać decyzję nową, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną. Uwaga! Tę nową decyzję wydaną na skutek wniesionego odwołania strona może również zaskarżyć.

[ramka][b]Rygor natychmiastowej wykonalności[/b]

Decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które służy stronie zażalenie. [/ramka]

W odróżnieniu od przepisów kodeksu postępowania administracyjnego odwołanie od decyzji administracyjnej w sprawie dotyczącej udzielania świadczeń z pomocy społecznej przysługuje nie tylko stronie. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=53E07FEEB9FD0CBB1ED6671F58B6C495?id=276051]ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej[/link] odwołanie od decyzji w sprawie świadczeń z pomocy społecznej może złożyć inna osoba za zgodą osoby ubiegającej się o świadczenie.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów