Reklama
Rozwiń
Reklama

Zasady czasu pracy w całej administracji są prawie identyczne

Urzędnicy państwowi i samorządowi mają realizować swoje zadania w ośmiu godzinach dziennie i średnio 40 godzinach tygodniowo. Ale niewykluczone, że popracują dłużej

Publikacja: 03.06.2009 06:33

Zasady czasu pracy w całej administracji są prawie identyczne

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Bycie członkiem korpusu służby cywilnej, urzędnikiem państwowym czy pracownikiem samorządowym wiąże z większą podległością służbową i bardziej rygorystycznymi zasadami dotyczącymi czasu pracy. Dotyczy to głównie rekompensaty za dodatkową pracę, za którą przysługuje albo wynagrodzenie, albo czas wolny od pracy.

[srodtytul]Ogólne reguły [/srodtytul]

Czas pracy pracowników administracji jest regulowany co do zasady przepisami szczególnymi. Chodzi o:

- art. 97 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4F169E9855ECE7C1900291686D38DAC6?id=293420]ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505, dalej ustawa o służbie cywilnej)[/link],

- art. 29 – 30 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E2CED3C8B13A4A07C74E187D4BCB23A5?id=162332]ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (DzU z 2001 r. nr 86, poz. 953 ze zm., dalej ustawa o pracownikach urzędów państwowych)[/link],

Reklama
Reklama

- art. 42 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7CE1BDA6A0CA15D4F57C7213362A1F4E?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458, dalej ustawa o pracownikach samorządowych)[/link].

W zakresie norm czasu pracy obecnie ujednolicono sytuację wszystkich pracowników administracji, wprowadzając im przeciętne 40-godzinne normy czasu pracy. Jasna jest także regulacja dotycząca okresów rozliczeniowych i systemów czasu pracy. W służbie cywilnej oraz u urzędników państwowych możliwy jest jedynie system podstawowy z maksymalnie ośmiotygodniowym okresem rozliczeniowym lub równoważny czas pracy z wydłużeniem do 12 godzin w okresie rozliczeniowym wynoszącym do 12 tygodni. W ustawie o pracownikach samorządowych nie ma natomiast żadnej regulacji w tym zakresie, a więc na podstawie jej art. 43 w sprawach nieuregulowanych w ustawie należy stosować kodeks pracy. Oznacza to, że pracownicy samorządowi mogą pracować zarówno w podstawowym i równoważnym czasie pracy, jak i ewentualnie w systemach weekendowym, skróconego tygodnia pracy czy przerywanym (patrz tabela w załączniku).

[srodtytul]Według wytycznych[/srodtytul]

Rozkłady czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiar w poszczególnych dniach tygodnia ustala dla członków korpusu służby cywilnej dyrektor generalny urzędu, a w przypadku urzędników państwowych kierownicy tych urzędów. W jednym i drugim przypadku ogólne zasady, których mają się trzymać, wynikają z[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E634D1C16F499E12C1D022EC29FA5575?id=185472] rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (DzU nr 76, poz. 505 ze zm., dalej rozporządzenie prezesa RM)[/link] >patrz ramka „Zasady z rozporządzenia". Zachowuje ono moc obowiązującą mimo przyjęcia nowej ustawy o służbie cywilnej w 2008 r., gdyż zgodnie z jej art. 207 ust. 2 obowiązuje ono do czasu wydania nowego aktu prawnego w tym zakresie.

[srodtytul]W regulaminie[/srodtytul]

W przypadku pracowników samorządowych rozkład czasu pracy będzie wynikał z regulaminu pracy danej jednostki samorządowej, a ma on być tak ustalony, aby zapewniał obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie.

Reklama
Reklama

W tym zakresie ostatnie zmiany umożliwiające stosowanie różnych systemów czasu pracy i likwidujące sztywną 40-godzinną normę czasu pracy spowodowały wreszcie możliwość zaplanowania pracy bez większego problemu i bez naruszania doby pracowniczej.

[ramka][b]Przykład [/b]

Urząd gminy przyjmuje interesantów do godz. 18 w poniedziałki, w związku z czym jego pracownicy pracują wtedy od 10 do 18, podczas gdy we wtorki i w pozostałe dni tygodnia wykonują obowiązki służbowe od 8 do 16. W takim razie we wtorek dochodzi do złamania doby pracowniczej o dwie godziny, gdyż doba poniedziałkowa kończy się o 10 we wtorek. To z kolei powoduje pracę w godzinach nadliczbowych dobowych, co wiąże się z obowiązkiem jej rekompensaty.[/ramka]

Po zmianie przepisów o pracownikach samorządowych nie ma przeciwwskazań, żeby wprowadzić w urzędach równoważny czas pracy na takich stanowiskach i planować np. w poniedziałki pracę na dziesięć godzin (8 – 18), a we wtorki na sześć godzin (10 – 16) lub w inny sposób, ale zapewniający przestrzeganie doby pracowniczej.

[ramka][b]Zasady z rozporządzenia[/b]

- praca powinna być wykonywana, zasadniczo, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15 – 16.15 (§ 2 rozporządzenia prezesa RM),

Reklama
Reklama

- szef Kancelarii Prezesa RM lub kierownicy urzędów mogą w drodze zarządzenia ustalić dniem wolnym od pracy dzień pracy przypadający między dniami wolnymi od pracy, pod warunkiem wyznaczenia soboty dniem pracy (np. za 2 maja), o tym pracownicy i interesanci urzędów muszą zostać poinformowani z minimum 14-dniowym wyprzedzeniem (§ 2a rozporządzenia prezesa RM),

- dyrektor generalny (kierownik) urzędu może ustalać inne rozkłady czasu pracy niż 8.15 – 16.15 w przypadkach uzasadnionych (§ 3 rozporządzenia prezesa RM):

– koniecznością zapewnienia sprawnej pracy urzędu i zróżnicowanym charakterem wykonywanych zadań; w takich sytuacjach pracownicy mogą pracować po osiem godzin między 7 a 18,

– szczególnym charakterem pracy; pracownicy mogą pracować na zmiany mieszczące się między godz. 6 jednego dnia a godz. 6 następnego, w takim wypadku pracują w systemie, w którym są zatrudnieni,

– wykonywaniem przez urząd zadań związanych z obsługą interesantów; przynajmniej jednego dnia w tygodniu interesanci muszą mieć możliwość załatwienia swoich spraw w godzinach 8 – 18,

Reklama
Reklama

– szczególnym charakterem pracy w komórce organizacyjnej lub na określonym stanowisku oraz potrzebami urzędu; możliwe jest ustalenie, że dzień tygodnia niebędący dniem pracy w urzędzie będzie dniem pracy. [/ramka]

Bycie członkiem korpusu służby cywilnej, urzędnikiem państwowym czy pracownikiem samorządowym wiąże z większą podległością służbową i bardziej rygorystycznymi zasadami dotyczącymi czasu pracy. Dotyczy to głównie rekompensaty za dodatkową pracę, za którą przysługuje albo wynagrodzenie, albo czas wolny od pracy.

[srodtytul]Ogólne reguły [/srodtytul]

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama