Bez opinii policji wójt nie wyda zgody

Organizator masowej imprezy musi nie tylko posiadać zezwolenie na jej przeprowadzenie. Powinien także zapewnić uczestnikom pomoc medyczną i zaplecze sanitarne. Odpowiada również za zniszczony sprzęt należący do policji czy straży miejskiej

Aktualizacja: 31.07.2009 07:15 Publikacja: 31.07.2009 07:05

Bez opinii policji wójt nie wyda zgody

Foto: Fotorzepa, BK Beata Kitowska

1 sierpnia 2009 r. wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zasady organizacji imprez masowych. Określa je [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BAAEA99443CE991791886FD1850CD889?id=308542]uchwalona 20 marca 2009 r. ustawa, która została opublikowana w DzU nr 62, poz. 504[/link]. Jej przepisy, podobnie jak jej poprzedniczki, określają zasady postępowania konieczne do zabezpieczenia imprezy masowej, warunki bezpieczeństwa takich wydarzeń, zasady i tryb wydawania zezwoleń. Ponadto uregulowano w niej zasady gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych oraz zasady odpowiedzialności organizatorów za szkody wyrządzone w związku z odbywającym się koncertem, meczem czy innym wydarzeniem.

[srodtytul]Z 30-dniowym wyprzedzeniem[/srodtytul]

Najmniej zmieniły się przepisy określające zasady wydawania zezwoleń. Ich wydawaniem, tak jak dotychczas, zajmuje się wójt (burmistrz, prezydent miasta). Od 1 sierpnia zmienią się jednak terminy, w jakim organizator powinien z wnioskiem o zgodę wystąpić. Artykuł 25 ust. 1 nowej ustawy wymaga, aby nastąpiło to najpóźniej na 30 dni przed planowanym terminem imprezy. Zmiana jest istotna, ponieważ według przepisów dotychczasowych wystarczyło, aby wniosek trafił do gminy na 14 dni przed planowanym wydarzeniem. Wniosek składa się do gminy właściwej ze względu na miejsce, w którym impreza ma się odbyć.

W terminie 30 dni przed planowaną datą imprezy organizator powinien również zwrócić się do właściwego miejscowo komendanta policji, Państwowej Straży Pożarnej, kierownika pogotowia ratunkowego oraz inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy. [b]Opinie należy sporządzić w terminie 14 dni od dnia, w którym organizator o nie wystąpił. Zachowują one ważność przez sześć miesięcy od dnia ich wydania.[/b]

Jeżeli ma się ona odbyć w strefie nadgranicznej, to w tym samym terminie należy powiadomić Straż Graniczną, a jeżeli ma być przeprowadzana na terenach zarządzanych przez wojsko, to także Żandarmerię Wojskową.

[srodtytul]Dodatkowe dokumenty[/srodtytul]

Wójt, do którego trafił wniosek o zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej, zezwolenie wydaje albo odmawia jego wydania w terminie co najmniej na siedem dni przed planowanym terminem jej przeprowadzenia. Rozstrzygnięcie w tej sprawie zapada na podstawie złożonego wniosku oraz załączonych do niego dokumentów, wśród których wymienić należy m.in. plan obiektu lub terenu, na którym impreza ma się odbyć (szczegółową listę wymaganych załączników zawiera art. 26 nowej ustawy). Wójt może zażądać przedłożenia dokumentacji dodatkowej (art. 27). Może to być pisemna zgoda kierownika jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, parku narodowego lub krajobrazowego, jeżeli impreza ma się odbyć na terenach zarządzanych przez te jednostki. Wójt może zażądać przedłożenia dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobom w niej uczestniczącym. Uwaga! Jeżeli wstęp na koncert czy zawody jest odpłatny, to zawarcie takiej umowy jest obowiązkowe.

Ponadto, jeżeli wydarzenie ma się odbyć w hali czy innym budynku, to wójt przed wydaniem zezwolenia może zażądać przedstawienia kopii protokołów kontroli stanu technicznego obiektu. O jakie dokumenty chodzi? Są to wszystkie wymienione w art. 62 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=24A4C1667C3CBBDB0C6A95D7078994A2?id=183262]ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 156, poz. 1118 ze zm.).[/link]

[srodtytul]Decyzja administracyjna[/srodtytul]

Wydanie zezwolenia albo jego odmowa następuje w drodze decyzji administracyjnej. Określić w niej należy przede wszystkim nazwę organizatora, rodzaj imprezy i jej nazwę oraz warunki jej przeprowadzenia (czas, miejsce, maksymalną liczbę uczestników, liczbę służb porządkowych, informację o monitoringu).

Wójt, wydając zezwolenie, jest obowiązany zaznaczyć w nim, że będzie to impreza podwyższonego ryzyka, jeżeli wynika to z przedłożonych opinii (np. komendanta policji) lub z wniosku organizatora rozgrywek.

Artykuł 29 ust. 4 określa sytuacje, w których odmowa wydania zezwolenia jest obligatoryjna. Następuje to w przypadku niezłożenia przez organizatora wymaganych opinii (np. policji czy straży pożarnej) oraz jeżeli organizator nie spełnia określonych obowiązków i wymogów określonych w art. 6 ustawy. Wymienić wśród nich należy m.in. zapewnienie pomocy medycznej, zaplecza higieniczno-sanitarnego, służb porządkowych, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych czy sprzętu ratowniczego i gaśniczego.

Kopię wydanej decyzji należy przekazać nie później niż w terminie trzech dni od jej wydania komendantom policji, straży pożarnej oraz innym podmiotom wymienionym w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W przypadku gdy decyzja nie jest zgodna z wnioskiem strony, to organizator imprezy może się od niej odwołać. Uwaga! Złożenie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.

[srodtytul]Wydarzenia cykliczne[/srodtytul]

Zgoda wójta wymagana jest również na imprezy organizowane cyklicznie, czyli takie, które odbywają się według określonego harmonogramu (rozgrywki piłkarskie), lub takie, które na danym obiekcie są organizowane przez ten sam podmiot przynajmniej dwa razy w roku. [b]Dla takich wydarzeń wystarczające jest uzyskanie jednego zezwolenia. Należy w nim jednak określić dokładną liczbę imprez. [/b]Powinna ona wynikać z wniosku organizatora. W przypadku gdy zezwolenie dotyczy meczu piłki nożnej, wydawane jest na okres wskazany w terminarzu rozgrywek.

[ramka][b]O zmianie terminu trzeba zawiadomić[/b]

W przypadku zmiany terminu imprezy masowej mającej się odbyć jednorazowo lub według ustalonego terminarza, organizator na siedem dni przed terminem jej rozpoczęcia zawiadamia właściwego wójta oraz właściwych komendantów policji i straży pożarnej oraz inne podmioty wymienione w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy.[/ramka]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Impreza masowa podwyższonego ryzyka to taka, w czasie której, zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub dotychczasowymi doświadczeniami, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji.[/ramka]

1 sierpnia 2009 r. wchodzą w życie nowe przepisy regulujące zasady organizacji imprez masowych. Określa je [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BAAEA99443CE991791886FD1850CD889?id=308542]uchwalona 20 marca 2009 r. ustawa, która została opublikowana w DzU nr 62, poz. 504[/link]. Jej przepisy, podobnie jak jej poprzedniczki, określają zasady postępowania konieczne do zabezpieczenia imprezy masowej, warunki bezpieczeństwa takich wydarzeń, zasady i tryb wydawania zezwoleń. Ponadto uregulowano w niej zasady gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych oraz zasady odpowiedzialności organizatorów za szkody wyrządzone w związku z odbywającym się koncertem, meczem czy innym wydarzeniem.

Pozostało 89% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"