Takie zmiany wynikają z ustawy z 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie, która właśnie z początkiem bieżącego miesiąca weszła w życie. Jej art. 21 znowelizował stosowne przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5776B66CEA6FD17087D28833B37A9F1F?id=173275]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU nr 92, poz. 880)[/link], pozbawiając wojewodów niektórych kompetencji i przekazując je w gestie samorządów.
[srodtytul]Uchwała sejmiku[/srodtytul]
Utworzenie parku krajobrazowego lub powiększenie jego obszaru następuje w drodze uchwały sejmiku województwa – tak stanowi znowelizowany od 1 sierpnia art. 16 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody. Do tej daty była to kompetencja wojewody, który wydawał w tej sprawie decyzję. Sejmik województwa, podejmując uchwałę w sprawie utworzenia parku narodowego, określi w niej ponadto jego nazwę, obszar, przebieg granic i otulinę (jeżeli zostanie ona wyznaczona). Uchwały w sprawie utworzenia parku krajobrazowego, zmiany jego granic lub likwidacji wymagają przeprowadzenia uzgodnień: z właściwą miejscowo radą gminy oraz właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Do kompetencji sejmiku należy obecnie również nadanie parkowi krajobrazowemu statutu, w którym określa się jego strukturę organizacyjną. W tej sprawie sejmik również podejmuje uchwałę.
[srodtytul]Projekt sporządzi dyrektor[/srodtytul]