Parku krajobrazowego teraz już nie utworzy wojewoda

Od 1 sierpnia to sejmik województwa jest właściwy w sprawach tworzenia i likwidacji parków krajobrazowych. Z kolei rady gmin posiadły wyłączną kompetencję do ustanawiania na swoim terenie pomników przyrody

Aktualizacja: 07.08.2009 07:13 Publikacja: 07.08.2009 06:15

Parku krajobrazowego teraz już nie utworzy wojewoda

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Takie zmiany wynikają z ustawy z 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie, która właśnie z początkiem bieżącego miesiąca weszła w życie. Jej art. 21 znowelizował stosowne przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5776B66CEA6FD17087D28833B37A9F1F?id=173275]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU nr 92, poz. 880)[/link], pozbawiając wojewodów niektórych kompetencji i przekazując je w gestie samorządów.

[srodtytul]Uchwała sejmiku[/srodtytul]

Utworzenie parku krajobrazowego lub powiększenie jego obszaru następuje w drodze uchwały sejmiku województwa – tak stanowi znowelizowany od 1 sierpnia art. 16 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody. Do tej daty była to kompetencja wojewody, który wydawał w tej sprawie decyzję. Sejmik województwa, podejmując uchwałę w sprawie utworzenia parku narodowego, określi w niej ponadto jego nazwę, obszar, przebieg granic i otulinę (jeżeli zostanie ona wyznaczona). Uchwały w sprawie utworzenia parku krajobrazowego, zmiany jego granic lub likwidacji wymagają przeprowadzenia uzgodnień: z właściwą miejscowo radą gminy oraz właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

Do kompetencji sejmiku należy obecnie również nadanie parkowi krajobrazowemu statutu, w którym określa się jego strukturę organizacyjną. W tej sprawie sejmik również podejmuje uchwałę.

[srodtytul]Projekt sporządzi dyrektor[/srodtytul]

Każdy park krajobrazowy powinien posiadać sporządzony specjalnie dla niego plan ochrony. Zgodnie z art. 18 ust. 2 należy go ustanowić w terminie pięciu lat od dnia utworzenia parku krajobrazowego. Sporządzeniem tego [b]dokumentu zajmuje się dyrektor parku, a jego projekt należy przedstawić do zaopiniowania właściwym miejscowo radom gmin.[/b] Takie same zasady stosuje się w przypadku wprowadzania zmian w planie ochrony parku krajobrazowego.

Sporządzony i zaopiniowany przez gminne rady dokument dyrektor parku przedstawia właściwemu sejmikowi do uchwalenia. Uchwałę w tej sprawie sejmik województwa powinien podjąć najpóźniej w terminie sześciu miesięcy od dnia otrzymania projektu planu. Odmowa uchwalenia może być uzasadniona jedynie tym, że dokument jest niezgodny z celami ochrony przyrody. Pamiętać również należy, aby przed podjęciem [b]uchwały w sprawie ustanowienia planu ochrony parku krajobrazowego jej projekt został przedstawiony do uzgodnienia właściwemu regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska.[/b]

Uwaga! Jeżeli park krajobrazowy położony jest na terenie kilku województw, to plan ochrony parku ustanawia sejmik właściwy ze względu na siedzibę dyrekcji parku, ale w porozumieniu z pozostałymi sejmikami.

Ustawa kompetencyjna z 23 stycznia 2009 r. zmieniła również zasady powoływania na stanowisko dyrektora parku krajobrazowego oraz członków rady parku krajobrazowego. Od 1 sierpnia jest to kompetencja zarządu województwa (a nie wojewody).

[srodtytul]Chroniony krajobraz[/srodtytul]

Od 1 sierpnia do kompetencji sejmiku województwa należy również wyznaczanie obszarów chronionego krajobrazu. Należy w niej określić – poza nazwą położeniem i obszarem – także sprawującego nadzór, jak również określić zakazy obowiązujące na tym terenie. Mogą one dotyczyć m.in.: zabijania dziko żyjących zwierząt, realizacji przedsięwzięć znacząco oddziałujących na środowisko czy wydobywania skał, torfu czy minerałów oraz bursztynu. Projekt uchwały w sprawie ustanowienia obszaru chronionego krajobrazu wymaga uzgodnienia z właściwym miejscowo dyrektorem ochrony środowiska. Uwaga! Nie uzgadnia się go z radami gmin.

[srodtytul]Pomniki przyrody[/srodtytul]

Gminne organy stanowiące są natomiast właściwe w podejmowaniu uchwał w sprawie ustanawiania pomników przyrody. Jest to jedyny organ, któremu taka kompetencja przysługuje. Do 1 sierpnia dzieliły ją z wojewodą, obecnie rady gmin są jedynymi właściwymi w tej sprawie.[b] Rady gmin są również wyłącznie właściwe do ustanowienia: stanowiska dokumentacyjnego, użytku ekologicznego lub zespołu przyrodniczo-krajobrazowego. [/b]Rady gmin są również właściwe do zniesienia wymienionych form ochrony przyrody. Uwaga! Uchwały rady w tej sprawie wymagają uzgodnienia z właściwym miejscowo dyrektorem ochrony przyrody.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Obszar chronionego krajobrazu może być ustanowiony jedynie przez sejmik województwa. Od 1 sierpnia uchwały w sprawie utworzenia takiego nie może podjąć rada gminy. Nowelizacja skreśliła bowiem art. 23 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody.[/ramka]

Takie zmiany wynikają z ustawy z 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie, która właśnie z początkiem bieżącego miesiąca weszła w życie. Jej art. 21 znowelizował stosowne przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5776B66CEA6FD17087D28833B37A9F1F?id=173275]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU nr 92, poz. 880)[/link], pozbawiając wojewodów niektórych kompetencji i przekazując je w gestie samorządów.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne