Członek samorządowego kolegium odwoławczego nie może brać udziału w sprawie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jeżeli uczestniczył w wydaniu decyzji objętej tym wnioskiem – przewiduje dodany obecnie art. 27 § 1a. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0FA92B14F583479B40A24249D6AF6343?id=133093]kodeks postępowania administracyjnego[/link].
Wprowadzenie tej dodatkowej przesłanki wyłączenia członka SKO wynika z [b]wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 15 grudnia 2008 r[/b]. Trybunał orzekł o niezgodności art. 24 § 1 pkt 5 k.p.a. z konstytucją w zakresie, w jakim nie wyłącza członka SKO z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w sytuacji, gdy brał on udział w wydaniu zaskarżonej decyzji. Art. 24 k.p.a. określa wypadki, w których pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu administracyjnym. Zasady te dotyczą odpowiednio wyłączenia członka organu kolegialnego.
Pojawiły się jednak wątpliwości, jak to stosować, jeśli organem wydającym decyzję po raz pierwszy jest minister bądź SKO. Ustawodawca nie wprowadził bowiem organów wyższego stopnia w stosunku do ministra oraz do SKO.
TK uznał, że nakaz wyłączenia pracownika organu wówczas, gdy brał już on udział w rozstrzyganiu sprawy, powinien być zastosowany również w postępowaniu wszczętym w związku z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Ponieważ SKO jest organem wieloosobowym, wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy powinny być rozpatrywane w odmiennym składzie osobowym. Taka regulacja obowiązuje już w ustawie – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BAA73DE27F71F3B75306E2459DE42724?id=176376]Ordynacja podatkowa.[/link]
Obecnie ustawa, zainicjowana senackim projektem, idzie do Senatu.