Apolityczność wyegzekwuje wójt

Co prawda ustawa o samorządzie gminnym nie zawiera przepisów mówiących wprost, co grozi sekretarzowi za złamanie zakazu przynależności do partii, ale można przyjąć, że decyzje w tej sprawie pozostawiono w gestii pracodawcy

Aktualizacja: 23.11.2009 07:00 Publikacja: 23.11.2009 05:00

Apolityczność wyegzekwuje wójt

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Matuszyński Krzysztof Matuszyński

W każdym urzędzie gminy, starostwie powiatowym czy też urzędzie marszałkowskim należy utworzyć stanowisko sekretarza.

Taki wymóg wprowadziła uchwalona w zeszłym roku, a obowiązująca od 1 stycznia 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7702207985A03AE8D98393386A8150E0?id=292862]ustawa o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458). [/link]

[srodtytul]Niezbędne kwalifikacje[/srodtytul]

Zgodnie z jej przepisami, a w odróżnieniu od poprzednio obowiązujących z 1990 r. podstawą zatrudnienia na tym stanowisku jest umowa o pracę. Obowiązująca już prawie rok ustawa określa również szczególne wymagania, jakie powinien spełniać piastun tego stanowiska.

Określa je art. 5 ust. 2 ustawy. Zgodnie z jego treścią na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowiskach urzędniczych w jednostkach samorządu terytorialnego (wymienionych w art. 2 ustawy), w tym co najmniej dwa lata powinien zajmować kierownicze stanowisko urzędnicze w tych jednostkach. Ustawa dopuszcza możliwość zatrudnienia na tym stanowisku również osób, które posiadają czteroletni staż pracy na stanowiskach urzędniczych w samorządzie i dodatkowo piastowały – przez minimum dwa lata – kierownicze stanowiska urzędnicze w innych niż wymienione w art. 2 ustawy jednostkach sektora finansów publicznych.

Sekretarz powinien mieć również odpowiednie wykształcenie. Wyższe pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu ustawy o szkolnictwie wyższym. Innymi słowy, kończące się tytułem licencjata, inżyniera (I stopień) lub magistra (II stopień).

Ustawa przewiduje również dla kandydatów na te stanowiska szereg wymagań dodatkowych, wśród których wymienić należy:

- polskie obywatelstwo;

- pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych;

- posiadanie kwalifikacji zawodowych wymaganych do pracy na określonym stanowisku;

- niekaralność prawomocnym wyrokiem sądowym za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego;

- nieposzlakowaną opinię.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich.

[srodtytul]Brak sankcji...[/srodtytul]

Brzmienie art. 5 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych jest jednoznaczne i [b]wyklucza pozostawanie w zatrudnieniu na stanowisku sekretarza osoby będącej jednocześnie członkiem partii politycznej lub uczestniczącej w utworzeniu takiej organizacji.[/b]

Aby pozostać w zgodzie z tym przepisem zainteresowany powinien zatem albo zrezygnować z zajmowanego stanowiska, zachowując przynależność partyjną, albo oddać legitymację partyjną.

Zaznaczyć w tym miejscu jednak trzeba, że ustawa nie określa, jakie konsekwencje spotykają osoby, które po 1 stycznia 2009 r. łączą sekretarzowanie z członkostwem w partii.

Takie przepisy zawiera np. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=184117]ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 216, poz. 1584 ze zm.)[/link]. Jej przepisy zakazują m.in. łączenia funkcji sekretarza z zasiadaniem we władzach spółek prawa handlowego. Naruszenie tego zakazu powoduje obligatoryjne rozwiązanie umowy o pracę (art. 5 ust. 2 tej ustawy).

Następuje to w trybie art. 52 § 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AE89BF528781D2C42167CAF23691862B?id=76037]kodeksu pracy[/link], czyli dyscyplinarnie, bez wypowiedzenia.

Podobne rozwiązania przewiduje np. ustawa z 16 lipca 1998 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=170645]Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.)[/link]. Zgodnie z jej art. 190 ust. 1 pkt 2a mandat radnego wygasa z mocy prawa wskutek naruszenia zakazu łączenia go z wykonywaniem określonych funkcji lub działalności (np. działalność gospodarcza na mieniu komunalnym, o której mowa w art. 24f ust. 1 gminnej ustawy ustrojowej).

Jak już zostało to wspomniane, ustawa o pracownikach samorządowych regulacji podobnych do opisanych nie posiada. Zatem nie można stwierdzić, że sekretarz łamiący zakaz apolityczności straci z mocy prawa swoje stanowisko. Ustawa nie nakłada również na pracodawcę obowiązku określonego działania (obligatoryjne rozwiązanie stosunku pracy).

[srodtytul]... nie oznacza bezkarności[/srodtytul]

Ustawa o pracownikach samorządowych zawiera w art. 43 ust. 1 generalne odesłanie do kodeksu pracy w sprawach w niej nie uregulowanych. Wydaje się zatem, że w stosunku do sekretarza łamiącego zakaz przewidziany w art. 5 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych powinny zostać zastosowane sankcje w kodeksie przewidziane.

Wynika to również i z innych przepisów samorządowej pragmatyki urzędniczej. Zgodnie

z jej art. 5 ust. 3 sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu, którym jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Ponadto organ ten wykonuje wobec sekretarza czynności z zakresu prawa pracy. Do niego zatem należy stwierdzenie, czy postawa jego podwładnego narusza obowiązujące go zakazy. W przypadku, gdy odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, to wójt zdecyduje o zastosowaniu sankcji, ze zwolnieniem z pracy włącznie.

[ramka][b]Odpowiedzialność pracodawcy[/b]

Odrębną kwestią jest odpowiedzialność pracodawcy za działanie czy zaniechanie pracownika winnego naruszenia ustawowego zakazu łączenia funkcji sekretarza z członkostwem w partii. Odpowiedzialność ta w stosunku do wybieranego wójta może być trudna do wyegzekwowania, ale nie niemożliwa.

Jak bowiem podkreślono w przepisach ustawy o samorządzie gminnym, w razie powtarzającego się naruszenia konstytucji lub ustaw przez wójta, wojewoda wzywa go do zaprzestania naruszeń. Jeżeli wezwanie pozostaje bezskuteczne, to występuje do prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o odwołanie organu wykonawczego gminy (art. 85 i n. ustawy).[/ramka]

W każdym urzędzie gminy, starostwie powiatowym czy też urzędzie marszałkowskim należy utworzyć stanowisko sekretarza.

Taki wymóg wprowadziła uchwalona w zeszłym roku, a obowiązująca od 1 stycznia 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7702207985A03AE8D98393386A8150E0?id=292862]ustawa o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458). [/link]

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów