[b]Tak.[/b] Zezwala na to art. 14 ust. 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Pamiętać jednak należy, że zgodnie z jego treścią rada może wprowadzić czasowy lub stały zakaz sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych w miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy ze względu na charakter tych miejsc.
Uchwała nie może się zatem ograniczać jedynie do wskazania miejsc (obiektów, obszarów), w których zakaz ma obowiązywać. Jak podkreślił wojewoda łódzki w rozstrzygnięciu nadzorczym z 16 czerwca 2010 r., przesłanka szczególnego charakteru obiektu bądź miejsca oznacza, że rada gminy, do której niewątpliwie należy ocena, gdzie i na jaki okres zakaz spożywania napojów alkoholowych wprowadzić, nie ma pełnej dowolności w wyborze tych miejsc.
Przeciwna interpretacja treści art. 14 ust. 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, przyjmująca pełną swobodę rady, prowadzi do sytuacji, w której fragment przepisu „ze względu na ich charakter” staje się zbędny i nie ma żadnego znaczenia prawnego (PKN.I-0911/256/10). Oznacza to, że koniecznym elementem uchwały jest wskazanie charakteru miejsc, w których zakaz ma obowiązywać.
Brak takiego doprecyzowania powodować natomiast będzie nieważność uchwały. Wynika to stąd, że zawarte w ustawach normy kompetencyjne, stanowiące podstawę do wydawania przez radę gminy aktów prawa miejscowego, muszą być interpretowane ściśle, a dokonywanie ich rozszerzającej wykładni jest zabronione.
[i]Podstawa prawna: