Każdy, kto narusza nietykalność cielesną funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega karze grzywny, ograniczenia albo pozbawienia wolności do lat trzech. Tak stanowi art. 222 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D8F0ABC6E36F6C0D1525E096F6F2C90F?id=74999]ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (DzU z 1997 r. nr 88, poz. 553 ze zm.)[/link].
Kto jest funkcjonariuszem publicznym? Odpowiedzi na to pytanie trzeba szukać w art. 115 § 13 tej ustawy do kategorii funkcjonariuszy publicznych zalicza się m.in. radnych oraz pracowników samorządowych (pracowników organów jednostek samorządu terytorialnego), z zastrzeżeniem, że funkcjonariuszami takimi nie są pracownicy, którzy wykonują czynności wyłącznie usługowe.
Oznacza to, że funkcjonariuszami publicznymi, w rozumieniu przepisów kodeksu karnego, są przede wszystkim osoby zatrudnione w administracji samorządowej na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych urzędniczych. Pozostałe zaś tylko w takim zakresie, w jakim są upoważnione do wydawania decyzji administracyjnych.
[srodtytul]Zakres ochrony[/srodtytul]
Zaostrzona odpowiedzialność za naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza publicznego (art. 222 k.k.) to niejedyny przepis przewidujący zaostrzoną odpowiedzialność karną za przestępstwa przeciwko tym osobom, jakie przewiduje omawiana ustawa. Wymienić trzeba tutaj również kolejne jej artykuły penalizujące takie zachowania, jak: czynna napaść na funkcjonariusza (art. 223), wymuszenie przemocą lub groźbą bezprawną dokonania lub zaniechania określonych czynności urzędowych (art. 224) czy znieważenie (art. 226).