Nie każdy przedsiębiorca może myśleć o wynajmie lokalu od gminy

Osoba prowadząca własną firmę może objąć mandat radnego. Musi jednak przestrzegać dodatkowych ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej, jakie nakładają na nią przepisy prawa

Publikacja: 08.07.2010 05:00

Nie każdy przedsiębiorca może myśleć o wynajmie lokalu od gminy

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Jednym z takich przepisów jest art. 24f ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BAFF7A14E192179AB9132FE14BD53285?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.[/link], dalej usg). Zabrania on radnym prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat.

Ustęp 1a omawianego artykułu stanowi natomiast, że w sytuacji, w której przedsiębiorca przed objęciem mandatu radnego prowadziłby działalność gospodarczą na mieniu komunalnym, to jest obowiązany do zaprzestania jej wykonywania w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

Złamanie zakazu z art. 24f ust. 1, jak również niedopełnienie nakazu wynikającego z art. 24f ust. 1a usg, jest podstawą do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art. 190 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7A3BE92B442241A8F27E8B773E4EFB1A?id=170645]ustawy z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.)[/link].

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że ustanowiony w art. 24f ust. 1 usg zakaz prowadzenia działalności gospodarczej nie stanowi ani ograniczenia praw i wolności, ani przejawu dyskryminacji w życiu publicznym i gospodarczym.

Jak podkreślił [b]NSA w wyroku z 18 maja 2010 r.[/b], jest gwarancją realizacji rzetelności władzy publicznej, której sprawowanie nie może dawać możliwości do wykorzystywania mienia publicznego do prowadzenia działalności gospodarczej (II OSK 396/10).

[srodtytul]Nie tylko 100 proc. własność[/srodtytul]

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Z porównania treści art. 43 usg, który pojęcie mienia komunalnego definiuje, z treścią jej art. 24f ust. 1 wynika, że zakaz w tym ostatnim przepisie odnosi się do prowadzenia przez radnego działalności gospodarczej jedynie z wykorzystaniem mienia samej bezpośrednio gminy.

Art. 24f ust. 1 usg nie określa wymiaru mienia komunalnego, z którego korzystanie przy wykonywaniu działalności gospodarczej powoduje wygaśnięcie mandatu radnego.

Do takich wniosków doszedł m.in. Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrujący sprawę dopuszczalności prowadzenia przez radnego działalności gospodarczej w pomieszczeniach będących częściami wspólnymi wspólnoty mieszkaniowej, w której gmina posiadała udziały.

Sąd w wyroku z 5 grudnia 2006 r. stwierdził, że mienie pozostające we współwłasności gminy należy do mienia komunalnego, z którego korzystanie w celu prowadzenia działalności gospodarczej wyczerpuje znamiona „korzystania z mienia komunalnego gminy”, o którym mowa w art. 24f ust. 1 usg (II OSK 1263/06).

[ramka][b]Przykład[/b]

Radny gminy Lewandów jest właścicielem lokalu we wspólnocie mieszkaniowej, w której gmina posiadała 60 proc. udziałów. W lokalu tym prowadził działalność gospodarczą. Po jakimś czasie wystąpił do wspólnoty o dzierżawę części korytarza (nieruchomość wspólna wspólnoty).

Po zawarciu umowy dokonał przebudowy lokalu i korytarza w taki sposób, że swoją działalność gospodarczą prowadził nie tylko we własnym lokalu, ale również z wykorzystaniem dzierżawionego korytarza. Ponieważ pozostawał on współwłasnością członków wspólnoty, a tym samym gminy, to radny naruszył zakaz zawarty w art. 24f ust. 1 i stracił mandat.[/ramka]

[srodtytul]Więcej niż posiadanie[/srodtytul]

Przepis 24f ust. 1 usg zabrania radnemu korzystać z mienia komunalnego gminy do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak należy rozumieć pojęcie „z wykorzystaniem”? Jest to z pewnością pojęcie szersze niż posiadanie cudzej rzeczy lub prawa. Nawet bowiem w sytuacji, w której mienie komunalne nie znajduje się w posiadaniu radnego, lecz ten korzysta z niego w swej działalności gospodarczej, to narusza ustawę.

Potwierdza to [b]wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 października 2009 r[/b]., w którym sąd stwierdził, że jeżeli radny prowadzi działalność gospodarczą w budynku posadowionym na gruncie stanowiącym własność gminy, oznacza to, że radny ten prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego.

Fakt, że skarżący nie jest już stroną umowy dzierżawy tej nieruchomości, nie ma żadnego znaczenia prawnego z punktu widzenia własności tej nieruchomości. Jej właścicielem nadal jest gmina, umowa dzierżawy nie prowadzi bowiem do pozbawienia prawa własności ani jego ograniczenia (II OSK 1080/09).

[ramka][b]Przykład[/b]

Stanisław K. prowadził działalność gospodarczą na dzierżawionym od gminy Lewandów gruncie. Po wygranych wyborach do rady tej gminy już takiej działalności prowadzić nie mógł. Wpadł zatem na pomysł i stroną umowy dzierżawy gruntu z gminą uczynił swojego szwagra Zenona. Uznał, że w ten sposób nie będzie naruszał art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Działalność gospodarczą prowadził bowiem na gruncie, który był dzierżawiony od gminy przez osobę trzecią.

Okazało się jednak, że radny zakaz łamał. Nadal bowiem wykorzystywał należącą do gminy nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej, chociaż formalnie przestał być jej posiadaczem (dzierżawcą).[/ramka]

Jednym z takich przepisów jest art. 24f ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BAFF7A14E192179AB9132FE14BD53285?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.[/link], dalej usg). Zabrania on radnym prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat.

Ustęp 1a omawianego artykułu stanowi natomiast, że w sytuacji, w której przedsiębiorca przed objęciem mandatu radnego prowadziłby działalność gospodarczą na mieniu komunalnym, to jest obowiązany do zaprzestania jej wykonywania w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara