Jednym z takich przepisów jest art. 24f ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BAFF7A14E192179AB9132FE14BD53285?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.[/link], dalej usg). Zabrania on radnym prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat.
Ustęp 1a omawianego artykułu stanowi natomiast, że w sytuacji, w której przedsiębiorca przed objęciem mandatu radnego prowadziłby działalność gospodarczą na mieniu komunalnym, to jest obowiązany do zaprzestania jej wykonywania w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania.
Złamanie zakazu z art. 24f ust. 1, jak również niedopełnienie nakazu wynikającego z art. 24f ust. 1a usg, jest podstawą do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art. 190 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7A3BE92B442241A8F27E8B773E4EFB1A?id=170645]ustawy z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.)[/link].
Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że ustanowiony w art. 24f ust. 1 usg zakaz prowadzenia działalności gospodarczej nie stanowi ani ograniczenia praw i wolności, ani przejawu dyskryminacji w życiu publicznym i gospodarczym.
Jak podkreślił [b]NSA w wyroku z 18 maja 2010 r.[/b], jest gwarancją realizacji rzetelności władzy publicznej, której sprawowanie nie może dawać możliwości do wykorzystywania mienia publicznego do prowadzenia działalności gospodarczej (II OSK 396/10).