Uprawnienie straży gminnych (miejskich) do dokonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego z użyciem urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierujących wynikają z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2E7A87EACA7DF7ABF5726710A026AB05?id=178080]ustawy z 29 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2005 nr 108, poz. 908 ze zm.)[/link].
Zgodnie z jej art. 129b ust. 4 mogą to czynić w czasie i miejscu uzgodnionym z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) policji. Oznacza to, że[b] o miejscu zainstalowania przez straż miejską (gminną) fotoradarów należy poinformować właściwy organ policji[/b], który ma ponadto uprawnienie do sugerowania ich lokalizacji.
[srodtytul]Korzystanie z rejestratorów...[/srodtytul]
Z uwagi na wysokie koszty zakupu urządzeń pomiarowych niektóre gminy decydują się na dzierżawę fotoradarów od prywatnych firm. Z informacji posiadanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że podstawą takiej współpracy jest każdorazowo umowa cywilnoprawna. Strony określają w niej zakres praw i obowiązków wynikających z przedmiotu umowy.
W opinii resortu umowy regulujące kwestie dzierżawy fotoradarów powinny uwzględniać zasady procesowe prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia oraz regulacje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF8CC65D3F0F7C96D62D4E569F266E02?id=166335]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)[/link], a także rozgraniczać zadania możliwe do wykonania przez firmę prywatną od tych, do których uprawniona jest wyłącznie straż gminna (miejska).