Gmina może zarabiać dzierżawiąc fotoradary od firm prywatnych

Obsługa wideorejestratorów na podstawie umów cywilnoprawnych przez firmy prywatne jest możliwa pod warunkiem rozgraniczenia kompetencji straży gminnych od kompetencji podmiotów zewnętrznych

Aktualizacja: 11.08.2010 04:40 Publikacja: 11.08.2010 03:00

Gmina może zarabiać dzierżawiąc fotoradary od firm prywatnych

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Uprawnienie straży gminnych (miejskich) do dokonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego z użyciem urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierujących wynikają z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2E7A87EACA7DF7ABF5726710A026AB05?id=178080]ustawy z 29 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2005 nr 108, poz. 908 ze zm.)[/link].

Zgodnie z jej art. 129b ust. 4 mogą to czynić w czasie i miejscu uzgodnionym z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) policji. Oznacza to, że[b] o miejscu zainstalowania przez straż miejską (gminną) fotoradarów należy poinformować właściwy organ policji[/b], który ma ponadto uprawnienie do sugerowania ich lokalizacji.

[srodtytul]Korzystanie z rejestratorów...[/srodtytul]

Z uwagi na wysokie koszty zakupu urządzeń pomiarowych niektóre gminy decydują się na dzierżawę fotoradarów od prywatnych firm. Z informacji posiadanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że podstawą takiej współpracy jest każdorazowo umowa cywilnoprawna. Strony określają w niej zakres praw i obowiązków wynikających z przedmiotu umowy.

W opinii resortu umowy regulujące kwestie dzierżawy fotoradarów powinny uwzględniać zasady procesowe prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia oraz regulacje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF8CC65D3F0F7C96D62D4E569F266E02?id=166335]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)[/link], a także rozgraniczać zadania możliwe do wykonania przez firmę prywatną od tych, do których uprawniona jest wyłącznie straż gminna (miejska).

Zgodnie z art. 56 § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=48F76F4408A76D11485E532535D5C9A5?id=277747]kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia [/link]straże gminne (miejskie) uprawnione są do prowadzenia, w granicach ich właściwości, czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia. Prowadzenie czynności wyjaśniających nierozerwalnie związane jest natomiast z wykonywaniem czynności procesowych (np. przesłuchanie świadka, osoby podejrzanej o popełnienie wykroczenia czy nakładanie grzywny w drodze mandatu karnego w ramach postępowania mandatowego).

[srodtytul]... jest dopuszczalne[/srodtytul]

Do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji trafiają liczne zapytania dotyczące zasad korzystania przez straże miejskie (gminne) z urządzeń samoczynnie rejestrujących i ujawniających naruszenia przepisów o ruchu drogowym za pomocą urządzeń najmowanych od podmiotów prywatnych. Dlatego też MSWiA powołało specjalny zespół, którego celem było opracowanie zaleceń dotyczących postępowania w takich sytuacjach.

Z przedstawionej przez zespół ds. współpracy ze strażami gminnymi informacji w tym zakresie wynika, że [b]straże korzystające z dzierżawionych od podmiotów prywatnych fotoradarów powinny czynić to zawsze na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej[/b]. Jej postanowienia nie mogą jednak w żadnym wypadku przewidywać udziału podmiotów prywatnych we wpływach gmin z grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego.

Ponadto określone czynności, takie jak: ujawnianie zarejestrowanych wykroczeń (weryfikacja zdjęć); wykonywanie czynności procesowych mających na celu ustalenie ich sprawcy (właściciela pojazdu); nakładanie grzywien w drodze mandatu karnego – mogą być wykonywane wyłącznie przez strażników miejskich.

Prywatny właściciel fotoradarów może natomiast wykonywać czynności związane z ich serwisowaniem oraz administracyjno-biurowe polegające np. na sporządzaniu kart PRD (na podstawie interpelacji nr 16149).

[ramka][b]Upoważnienie do przetwarzania danych[/b]

Zgodnie z art. 10a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=97506E907EAE8A77706EF58ED6BE2746?id=75516]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (DzU nr 123, poz. 779 ze zm.)[/link] straż w celu realizacji ustawowych zadań może przetwarzać dane osobowe bez wiedzy i zgody osoby, której dane te dotyczą.

Pod warunkiem, że uzyskano je w wyniku wykonywania czynności podejmowanych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia lub z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których straż ma dostęp na podstawie odrębnych przepisów. Taką ewidencją jest np. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

Upoważnienie to nie dotyczy danych tzw. wrażliwych – ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym.

Z kolei przepis art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych uprawnia administratora danych do powierzenia innemu podmiotowi, w drodze umowy zawartej na piśmie, przetwarzanie danych. Należy jednak pamiętać, że podmiot czy firma przyjmująca zlecenie może przetwarzać dane wyłącznie w zakresie i celu przewidzianym w umowie.[/ramka]

Uprawnienie straży gminnych (miejskich) do dokonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego z użyciem urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierujących wynikają z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2E7A87EACA7DF7ABF5726710A026AB05?id=178080]ustawy z 29 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2005 nr 108, poz. 908 ze zm.)[/link].

Zgodnie z jej art. 129b ust. 4 mogą to czynić w czasie i miejscu uzgodnionym z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) policji. Oznacza to, że[b] o miejscu zainstalowania przez straż miejską (gminną) fotoradarów należy poinformować właściwy organ policji[/b], który ma ponadto uprawnienie do sugerowania ich lokalizacji.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów