Obszar aglomeracji wyznaczy teraz sejmik

Tereny zurbanizowane oraz inne gęsto zaludnione powinny być objęte siecią wodociągową i kanalizacyjną oraz przyłączone do oczyszczalni ścieków. Są to tzw. aglomeracje

Publikacja: 25.08.2010 05:10

Obszar aglomeracji wyznaczy teraz sejmik

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

Pojęciem „aglomeracji” posługuje się prawo wodne. Zgodnie z jego art. 43 ust. 2 „aglomeracja oznacza teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych”.

Dlatego też ustęp 1 tego przepisu wymaga, aby aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2 tys. były wyposażone w system kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych. Instalacje te powinny się kończyć oczyszczalniami ścieków.

Aglomeracje wyznacza sejmik województwa. Nie czyni tego samodzielnie, ale po uzgodnieniu z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej i właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz po zasięgnięciu opinii zainteresowanych gmin.

Wyznaczenie granic aglomeracji następuje w drodze uchwały. Jeżeli aglomeracja obejmowałaby tereny położone w dwóch lub więcej województwach, właściwy do jej wyznaczenia jest sejmik tego województwa, na którego terenie będzie się znajdować największa jej część.

[b]Od 13 sierpnia 2010 r. obowiązują przepisy nowego [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AB7E394D8F32BD1F26FA5C4BCDF6A7EC?id=361792]rozporządzenia ministra środowiska w sprawie wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (DzU nr 137, poz. 922)[/link].[/b] Zgodnie z nim podstawę wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji stanowią przede wszystkim studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

Przy wyznaczaniu granic takich obszarów trzeba wziąć pod uwagę również i inne dokumenty, takie jak decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Sama procedura wyznaczania granic aglomeracji nie różni się od tej, jaka istniała pod rządami poprzedniego rozporządzenia. [b]Zasadniczą zmianą jest nadanie sejmikowi województwa kompetencji do występowania z wnioskiem do gmin o przedstawienie – w wyznaczonym terminie – propozycji planu aglomeracji[/b]. Przepisy poszerzają też katalog okoliczności, które wyłączają konieczność uzasadnienia budowy sieci kanalizacyjnej względami finansowymi i technicznymi.

Zawsze powinna ona powstać na terenach objętych przynajmniej jedną z form ochrony przyrody, na obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych oraz w strefach ochronnych ujęć wody. W tym ostatnim wypadku sieć powinna obejmować zarówno tereny ochrony bezpośredniej, jak i pośredniej.

Nowe rozporządzenie jest konsekwencją nowelizacji przepisów ustawy – Prawo wodne, określających krąg podmiotów uczestniczących w procesie tworzenia aglomeracji. Nowelizacja ta zaczęła obowiązywać 15 listopada 2008 r.

Pojęciem „aglomeracji” posługuje się prawo wodne. Zgodnie z jego art. 43 ust. 2 „aglomeracja oznacza teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych”.

Dlatego też ustęp 1 tego przepisu wymaga, aby aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2 tys. były wyposażone w system kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych. Instalacje te powinny się kończyć oczyszczalniami ścieków.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr