Oświadczenia majątkowe na koniec kadencji

Wójt czy radny powinien złożyć swoje oświadczenie majątkowe tak, aby dotarło ono do adresata najpóźniej 12 września. Ponieważ jest to niedziela, MSWiA dopuszcza stosowanie zasad dotyczących liczenia terminów wynikających z k.p.a. czy k.c.

Publikacja: 08.09.2010 05:05

Oświadczenia majątkowe na koniec kadencji

Foto: Rzeczpospolita

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BFB48693180BAAA1FD3311DAB16D1DA5?id=163433]Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) [/link]określa zarówno podmioty zobowiązane do składania oświadczeń majątkowych, jak i terminy, w których realizacja tego obowiązku powinna nastąpić. Co do zasady każdy radny, a także wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe.

[srodtytul]Sześć razy w kadencji[/srodtytul]

Jak wynika z treści art. 24h ust. 4 omawianej ustawy, radny i wójt składają [b]pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania[/b].

Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem wyboru.

Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez radnego i wójta [b]co roku do 30 kwietnia według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego oraz dwa miesiące przed upływem kadencji[/b].

Oświadczenie majątkowe radny składa przewodniczącemu rady, a wójt oraz przewodniczący rady – wojewodzie, dołączając do niego kopię swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni. W razie konieczności należy dołączyć również wszelkie korekty tego zeznania.

[srodtytul]Składamy tylko 13[/srodtytul]

Jak wynika z treści art. 24h ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, ostatnie oświadczenie majątkowe wójt i radni zobowiązani są złożyć dwa miesiące przed upływem kadencji. Zapis ten sugeruje, że oświadczenie to powinno zostać przedłożone w konkretnym dniu (w tym roku 12 września).

Co więcej, literalne odczytanie tego przepisu powoduje, że osoby zobowiązane nie mogą oświadczenia złożyć ani przed tą datą (nie powinno być ono przyjęte), ani po niej, ponieważ skutkuje to utratą diety (wynagrodzenia) za czas pozostawania w zwłoce (tak: Ireneusz Krześnicki w: „Termin złożenia oświadczenia majątkowego na koniec bieżącej kadencji organów samorządowych”, [link=http://www.lex.pl]www.lex.pl[/link]).

Jednocześnie autor sugeruje, aby w 2010 r., kiedy to termin na złożenie oświadczenia upływa w niedzielę, składać oświadczenia w dniu następnym, czyli w poniedziałek 13 września.

Wywodzi to z odpowiedniego zastosowania art. 115 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link], zgodnie z którym „jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego”, lub art. 57 § 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180 ]kodeksu postępowania administracyjnego[/link], którego treść wyraża taką samą zasadę. Natomiast złożenie takiego oświadczenia 11 września jest – zdaniem autora – bezskuteczne, a takie oświadczenie nie powinno zostać przez adresata przyjęte.

[srodtytul]Sam wybierz datę[/srodtytul]

Odmienne stanowisko w tej kwestii, a co za tym idzie – bardziej dla samorządowców dogodne – prezentuje w tej sprawie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. W opublikowanej na stronach internetowych MSWiA opinii czytamy:

„w celu wyeliminowania ewentualnych wątpliwości dotyczących składania oświadczeń majątkowych związanych z odpowiednim stosowaniem przepisów ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisów prawa cywilnego w zakresie terminów – należy zarekomendować składanie wyżej wymienionych oświadczeń najpóźniej w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym 12 września 2010 r., chyba że urzędy zapewnią obsługę organu (któremu należy złożyć oświadczenie majątkowe) 11 – 12 września 2010 r. [b]Niebudzącym zastrzeżeń potwierdzeniem zrealizowania ustawowego obowiązku będzie wówczas wpływ oświadczenia o stanie majątkowym do urzędu najpóźniej do 12 września 2010 r.”.[/b]

Na tym jednak nie koniec. MSWiA stwierdza ponadto, że w przypadkach, w których wykonanie ustawowego obowiązku nie jest możliwe, wypada dopuścić stosowanie wykładni „na korzyść osób zobowiązanych” do złożenia takich oświadczeń. W dalszej kolejności opinia MSWiA wyjaśnia, że w stosunku do wójtów i radnych, którzy przed 12 września oświadczeń nie złożyli, należy odpowiednio zastosować właściwe przepisy k.p.a. lub k.c. (chodzi o przytoczone już art. 115 k.c. oraz art. 57 ust. 4 k.p.a.).

[b]W konsekwencji za dopuszczalne należy uznać złożenie oświadczenia majątkowego 13 września 2010 r. bezpośrednio w odpowiednim urzędzie bądź też np. nadanie go w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego[/b] (art. 57 § 5 pkt 2 k.p.a.). O zrealizowaniu ustawowego obowiązku przez radnych (wójta) będzie wówczas rozstrzygać data wpływu oświadczenia do urzędu bądź data stempla pocztowego.

[ramka][b]Za zwłokę będzie kara[/b]

Za niezłożenie oświadczenia majątkowego w terminie grożą surowe kary. Każdy, kto nie dopełni tego obowiązku, naraża się na utratę wynagrodzenia bądź diety. Mówi o tym art. 24k ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z jego treścią radny, który pozostaje w zwłoce, traci prawo do diety do czasu, aż oświadczenie majątkowe złoży.

Natomiast wójt traci prawo do wynagrodzenia za okres od dnia, w którym oświadczenie powinno być złożone, do dnia jego złożenia. To ostatnie miesiące obowiązywania tak łagodnych sankcji. Od nowej kadencji za niezłożenie oświadczenia w terminie grozić będą surowsze, z utratą mandatu włącznie. [/ramka]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BFB48693180BAAA1FD3311DAB16D1DA5?id=163433]Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) [/link]określa zarówno podmioty zobowiązane do składania oświadczeń majątkowych, jak i terminy, w których realizacja tego obowiązku powinna nastąpić. Co do zasady każdy radny, a także wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów