Podstawą gospodarki finansowej samorządu każdej gminy, powiatu czy województwa jest uchwała budżetowa. Składają się na nią budżet właściwy oraz załączniki.
O tym, co powinna regulować uchwała budżetowa przyjęta np. przez radę gminy, można się dowiedzieć z art. 212 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.)[/link]. [b]Zaznaczyć trzeba, że w uchwale budżetowej nie mogą się znaleźć inne postanowienia niż te, które wymienia art. 212. [/b]
W przepisie tym ustawodawca zapisał m.in. możliwość udzielenia w uchwale budżetowej upoważnień dla zarządu powiatu (województwa) oraz wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) do zaciągania kredytów i pożyczek, emitowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy, a także do dokonywania zmian w budżecie w zakresie przewidzianym w art. 258.
Co poza tym w uchwale budżetowej znaleźć się powinno? Przede wszystkim określenie łącznej kwoty dochodów (np. gminy) z wyodrębnieniem bieżących i majątkowych oraz łącznej kwoty wydatków jednostki. Te ostatnie również należy podać w podziale na wydatki bieżące i majątkowe.
Z zestawienia tych wartości powinno wynikać, czy jednostka samorządu terytorialnego osiągnie w danym roku nadwyżkę środków czy też deficyt. Kwoty planowanego deficytu (nadwyżki) również należy zapisać w uchwale.[b] Pamiętać też należy o wskazaniu w niej źródła pokrycia planowanego deficytu albo określeniu przeznaczenia wygospodarowanej nadwyżki dochodów nad wydatkami.[/b]