Oświadczenia majątkowe w gminnym Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) publikuje wójt (burmistrz albo prezydent miasta). Zamieścić w nim może jednak jedynie kopie tych oświadczeń, które otrzymał od podmiotów, którym oświadczenia majątkowe są składane (m.in. wojewoda, przewodniczący rady). Samorządowe ustawy ustrojowe nie określają ani terminu, w którym powinno nastąpić przekazanie kopii oświadczeń do publikacji, ani też terminu, w którym powinny być one zamieszczone w BIP.
Brak terminu
Jak podkreśla dr hab. Młgorzata Ofiarska z Uniwersytetu Szczecińskiego: Ustawodawca nie precyzuje terminu, w którym część jawna oświadczenia majątkowego powinna być udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej. – Należy zatem przyjąć, że powinno to nastąpić bez zbędnej zwłoki (www.lexpolonica.pl, "Czy oświadczenia majątkowe radnych i pracowników samorządowych są jawne?").
Stanowisko takie prezentuje również dr Anna Wierzbica z Uniwersytetu Śląskiego. – Oczywiste jest, że oświadczenia powinny być publikowane niezwłocznie po ich złożeniu, jako że ich zamieszczanie w BIP nie ma żadnego związku z analizą zawartych w nich danych – wyjaśnia.
Zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej ujawnieniu podlega wyłącznie informacja będąca w posiadaniu organu zobowiązanego do jej ujawnienia. W przypadku publikacji oświadczeń majątkowych w BIP ma to swoje określone konsekwencje.
– W art. 24i ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, nakazującym wojewodzie i przewodniczącemu rady przekazanie wójtowi kopii oświadczeń, które im złożono, również nie zawarto terminu, w którym ma to nastąpić – mówi dr Stefan Płażek. – Należy jednak przyjąć, że nie powinni oni z tym zwlekać. W szczególności nie ma podstaw, aby uczynili to dopiero po analizie oświadczeń, mają bowiem przekazać wójtowi jedynie ich kopie.