Rada gminy Rypin uchwaliła regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie. Część z jego postanowień zakwestionował wojewoda kujawsko-pomorski (rozstrzygnięcie nadzorcze z 29 marca 2013 r., sygn. akt 48/2013).
- W przepisach regulaminu rada gminy nałożyła na właścicieli nieruchomości obowiązek ustawienia pojemników na śmieci na "podłożu utwardzonym" a także mycia pojazdów na "utwardzonym podłożu" - relacjonuje Zbigniew Ostrowski, wicewojewoda kujawsko-pomorski. - Jednak dla nałożenia takich obowiązków na właścicieli nieruchomości brak jest podstaw prawnych, stąd też obowiązek ten należy uznać za niezgodny z prawem - dodaje.
Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych.
Przykładowo wskazać można chociażby wyrok WSA w Olsztynie z 14 czerwca 2011 r.
- Należy podkreślić, że obowiązki w zakresie utrzymywania czystości i porządku ciążące na właścicielach nieruchomości nie mogą być formułowane w sposób dowolny, a organ gminy nie może w sposób niczym nieograniczony określać obowiązków związanych z estetyką i porządkiem na terenie gminy - podkreślił w swoim wyroku olsztyński sąd. - Taki obowiązek, a w szczególności sposób jego sformułowania pod względem technicznym, wymagającym od adresata podjęcia nakładów finansowych na utwardzenie terenu, wyraźnie wykracza poza normę art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie - podkreślił w uzasadnieniu.