Radny nie dorobi w sąsiedniej gminie

Rozszerzenie dotychczasowych zakazów zatrudniania radnych oraz członków rodzin wójtów, burmistrzów prezydentów miast zakłada projekt ustawy, nad którym Sejm rozpoczął właśnie pracę.

Publikacja: 13.06.2013 15:26

Radny nie dorobi w sąsiedniej gminie

Foto: www.sxc.hu

Obecnie obowiązujące przepisy zabraniają powierzania radnemu jednostki samorządu terytorialnego, w której ten uzyskał mandat wykonywania pracy na podstawie umowy o pracę, na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz wykonywania funkcji kierownika (zastępcy kierownika) w jednostce organizacyjnej gminy (powiatu, województwa samorządowego), w której radny uzyskał mandat.

Nie ma natomiast przeszkód, aby np. radny gminy był zatrudniony w urzędzie gminy sąsiedniej (starostwie powiatowym, czy urzędzie marszałkowskim) albo pełnił funkcje kierownicze w jednostkach organizacyjnych sąsiednich gmin, czy powiatów.

W ocenie posłów Ruchu Palikota taka sytuacja jest korupcjogenna i wymaga zmiany.

Projekt o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1380), którego pierwsze czytanie odbyło się dzisiaj w sejmie radykalnie ogranicza radnym możliwość zatrudniania w administracji samorządowej.

Radny gminy (powiatu, województwa) nie mógłby zostać zatrudniony w żadnym urzędzie gminy (miejskim), żadnym starostwie powiatowym ani urzędzie marszałkowskim z terenu województwa, w którym położona jest gmina (powiat, województwo), w której uzyskał mandat.

Koncepcja ograniczeń zatrudniania radnych w sektorze samorządowym, nie narusza konstytucyjnej zasady wolności pracy.

Nie mógłby również pełnić funkcji kierownika (zastępcy) jednostki organizacyjnej gminy, powiatu województwa położonej na terenie województwa, w którym leży jednostka samorządu terytorialnego, w której sprawuje mandat.

Natomiast w ustawie o pracownikach samorządowych projekt zakłada rozszerzenie zakazu zatrudniania w jednostkach samorządowych małżonków oraz krewnych do drugiego stopnia (do dziadka i wnuka oraz rodzeństwa) i powinowatych pierwszego stopnia (teścia i teściowej) oraz osób w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli, jeśli powstałby między nimi stosunek podległości służbowej na krewnych do trzeciego stopnia (do pradziadka i prawnuka oraz do wuja, stryja i bratanka, siostrzeńca) a także na osoby pozostające we wspólnym pożyciu. Wprowadza także zakaz zatrudniania małżonków wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) oraz członków zarządu powiatu i województwa jak też krewnych i powinowatych tych osób (do odpowiednio trzeciego i pierwszego stopnia) oraz pozostających z nimi w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osób pozostających z nimi we wspólnym pożyciu – w urzędzie gminy (miejskim), starostwie lub urzędzie marszałkowskim, nawet jeśli nie istniałaby między nimi bezpośrednia podległość służbowa. Zatrudnienie wymienionych osób wbrew wprowadzonym zakazom skutkować będzie wygaśnięciem nawiązanego przez nie stosunku pracy z mocy prawa. W takim przypadku deklaratoryjnie wygaśnięcie stosunku pracy stwierdzi kierownik właściwego urzędu, a w stosunku do kierownika urzędu - organ wyższego stopnia.

Jak podkreślił poseł Andrzej Lewandowski możliwe jest również wprowadzenie rozwiązania zgodnie z którym złamanie zakazu zatrudniania członków rodzin przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) skutkowałoby wygaśnięciem mandatu.

- Jest wiele obszarów, w których należy poprawić prawo, aby lepiej służyło samorządom, a co za tym idzie i ludziom. Takie, które ułatwia, a nie takie, które z przepisów czyni bieg z przeszkodami - komentuje propozycję Ruchu Palikota poseł Piotr Zgorzelski.

Na dzisiejszym posiedzeniu Sejmowa Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki regionalnej zadecydowała o tym, że dalsze prace nad projektem ustawy będą się toczyć w podkomisji.

Obecnie obowiązujące przepisy zabraniają powierzania radnemu jednostki samorządu terytorialnego, w której ten uzyskał mandat wykonywania pracy na podstawie umowy o pracę, na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz wykonywania funkcji kierownika (zastępcy kierownika) w jednostce organizacyjnej gminy (powiatu, województwa samorządowego), w której radny uzyskał mandat.

Nie ma natomiast przeszkód, aby np. radny gminy był zatrudniony w urzędzie gminy sąsiedniej (starostwie powiatowym, czy urzędzie marszałkowskim) albo pełnił funkcje kierownicze w jednostkach organizacyjnych sąsiednich gmin, czy powiatów.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr