Zgodnie z art. 98a ust. 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU nr 142, poz. 1591 ze zm.) do uregulowanej w art. 98a procedury związanej z wydaniem przez wojewodę zarządzenia zastępczego m.in. w kwestii wygaśnięcia mandatu radnego, stosuje się odpowiednio art. 98 tej samej ustawy.
Przepis art. 98 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym stanowi: "Rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne z upływem terminu do wniesienia skargi bądź z datą oddalenia lub odrzucenia skargi przez sąd". Oznacza to, że do czasu uprawomocnienia się takiego rozstrzygnięcia nadzorczego, a więc także zarządzenia zastępczego (art. 98a ust. 3 w zw. z art. 98 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym) nie jest ono jeszcze prawnie wiążące, Jego moc jest niejako "zwieszona w czasie".
Uprawomocnienie się tego zarządzenia zastępczego czyni to zarządzenie prawnie skutecznym ze skutkiem ex tunc (z mocą wsteczną). Tak więc, uzyskanie przez zarządzenie zastępcze przymiotu prawomocności oznacza, iż wchodzi ono do obrotu prawnego z datą określoną w tym zarządzeniu, czyli z dniem jego podpisania przez wojewodę (wyrok NSA z 10 czerwca 2011 r., sygn. akt II OSK 549/11).
Odmiennie jest natomiast w sytuacji, kiedy wygaśnięcie mandatu radnego stwierdza rada gminy w uchwale.
W przypadku, gdy radny zaskarży ją do sądu administracyjnego, to zastosowanie znajdą przepisy ustawy z 16 lipca 1998 r. Ordynacji wyborczej do rad gmin rad powiatów i sejmików województw (DzU z 2010 r. nr 176, poz. 1190 ze zm.).