Opłata za odbiór śmieci jest daniną publiczną

Na nowym systemie gospodarowania odpadami gminy nie powinny zarabiać, ale nie powinny także do niego dokładać.

Publikacja: 07.10.2013 07:53

Pobierane przez gminy opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych mają publicznoprawny c

Pobierane przez gminy opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych mają publicznoprawny charakter

Foto: www.sxc.hu

Pobierane przez gminy opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych mają publicznoprawny (daninowy) charakter.

Potwierdza to postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z 14 lutego 2012 r.  W orzeczeniu tym TK stwierdził, że od 1 lipca 2013 r. opłaty te z cywilnoprawnej należności za usługę przekształciły się w opłatę (daninę) publiczną, do której stosuje się przepisy dotyczące publicznoprawnych opłat ponoszonych na równi z podatkami lokalnymi na rzecz gminy (sygn. akt Tw 24/11).

Zaokrąglać czy nie

Podobnie mówi Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu w stanowisku dotyczącym możliwości zaokrąglania tych opłat do pełnych złotych.

– W ocenie Izby o lokalnym charakterze podatku lub opłaty decyduje uprawnienie organów jednostek samorządu terytorialnego do ustalania ich wysokości w zakresie ustalonym w ustawie – wyjaśnia Janusz Gałkiewicz, prezes RIO w Opolu.

Jak wynika z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wyłączną kompetencję do ustalania stawek opłat za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi przysługuje radzie gminy.

Samo jednak ustalenie charakteru opłaty za odbiór i gospodarowanie odpadami nie wystarczy do rozstrzygnięcia sporu, czy powinny one być zaokrąglane do pełnych złotych, czy też – zgodnie z art. 63 § 2 ordynacji podatkowej – takiemu zaokrągleniu nie podlegają. Przepis ten stanowi bowiem, że zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten jest różnie interpretowany przez sądy administracyjne.

Przykładowo: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że wyłączenie, o którym mowa w tym przepisie, obejmuje tylko i wyłącznie opłaty wymienione w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, czyli miejscowej, uzdrowiskowej czy targowej (sygn. akt III SA/Wa 1514/07).

Odmienne stanowisko w tej sprawie prezentuje Maciej Kiełbus, prawnik w kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners.

– Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie powinna być zaokrąglana. Zwrot użyty w ordynacji podatkowej: „opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych" ma szerszy zasięg niż ewentualny zwrot: „opłat, o których mowa w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych" – wyjaśnia Maciej Kiełbus. – Przemawia za tym także wykładnia celowościowa: te same cele, które wskazują na niezaokrąglanie opłat i podatków lokalnych, o których mowa w ustawie o opłatach i podatkach lokalnych, przemawiają także za niezaokrąglaniem tzw. opłaty śmieciowej – tłumaczy prawnik.

W ocenie Macieja Kiełbusa za brakiem podstaw do zaokrąglania opłaty śmieciowej przemawia także jej kosztowy charakter.

– Opłata ma stanowić odzwierciedlenie rzeczywistych kosztów. Gmina nie może na niej zarabiać ani do niej dopłacać – wyjaśnia.

A jednak dopłacają

Okazuje się, że w praktyce gminy do nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi dopłacają. Głównie w tych jednostkach, w których rada gminy uchwaliła opłaty za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi poniżej kosztów.

Tak jest np. w Brzegu (woj. opolskie),w którym radni uchwalili stawki opłaty w wysokości 16 zł od osoby (burmistrz wnioskował, aby stawka wynosiła 25 zł od osoby). Obecnie rada poszukuje źródeł na pokrycie strat miasta wynikających z wyższych od wpływów z opłat kosztów odbioru śmieci. Zastanawiają się m.in. nad obniżeniem o połowę swoich diet, a także wynagrodzenia burmistrza.

Generalnie jednak mieszkańcy skarżą się, że po wejściu w życie nowego systemu są zmuszeni płacić za odbiór odpadów więcej. Potwierdzają to dane Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że w lipcu 2013 r. opłaty za odbiór śmieci wzrosły średnio o 47,6 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

Kompetencje rady gminy

Rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę:

- liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę;

- ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych;

- koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi;

- przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.

Rada określa niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli te są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Może także różnicować stawki opłat, wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości spełniających ustalone przez nią kryteria lub określić szczegółowo zasady ustalania tych opłat.

Pobierane przez gminy opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych mają publicznoprawny (daninowy) charakter.

Potwierdza to postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z 14 lutego 2012 r.  W orzeczeniu tym TK stwierdził, że od 1 lipca 2013 r. opłaty te z cywilnoprawnej należności za usługę przekształciły się w opłatę (daninę) publiczną, do której stosuje się przepisy dotyczące publicznoprawnych opłat ponoszonych na równi z podatkami lokalnymi na rzecz gminy (sygn. akt Tw 24/11).

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów