Będziemy jeździć po dziurawych drogach - rząd tnie budżet na inwestycje drogowe

W 2014 r. na szosy lokalne rząd przeznaczy 250 mln zł.

Publikacja: 30.10.2013 08:35

Drogi lokalne nie będą traktowane priorytetowo w nowej perspektywie finansowej 2014–2020 w UE

Drogi lokalne nie będą traktowane priorytetowo w nowej perspektywie finansowej 2014–2020 w UE

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła zmianę narodowego programu przebudowy dróg lokalnych. Nowelizacja nie przynosi dobrych wiadomości dla gmin i powiatów.

Cięcia w programie

Po pierwsze – budżet popularnych schetynówek został okrojony. Z planowanych 2,7 mld zł, które rząd zamierzał wydać na drogi lokalne w latach 2012–2015, pozostało jedynie 1,95 mld zł.

Po drugie – cięcia objęły przyszłoroczny budżet programu. Zamiast obiecanego miliarda złotych do samorządów trafi jedynie 250 mln zł.

Redukcja finansowania oznacza, że proporcjonalnej redukcji ulegną zakładane efekty programu. Mianowicie w 2014 r. zamiast 2,4 tys. km dróg lokalnych wyremontowanych zostanie jedynie 600 km. Łącznie w latach 2012–2015 przewiduje się zaś remont ok. 5 tys. km tych tras (planowano ok. 6,8 tys. km).

Przyjęta przez rząd nowelizacja narodowego programu przebudowy dróg lokalnych nie pozostanie bez wpływu na wydatki samorządowych bud żetów. Zakładając, że całość środków przewidzianych na przyszłoroczną edycję programu zostanie przez samorządy wykorzystana, gminy i powiaty zainwestują w drogi lokalne nie miliard złotych, ale jedynie 250 mln zł.

Zła perspektywa

Zmniejszenie puli środków na narodowy program przebudowy dróg lokalnych nie jest informacją dobrą. Głównie dlatego, że drogi lokalne nie będą traktowane priorytetowo w nowej perspektywie finansowej 2014–2020. Unia Europejska zakłada bowiem, że w tych latach będzie współfinansować głównie budowę dróg krajowych (autostrady i ekspresowe).

– Drogi lokalne będą mogły być finansowane ze środków unijnych tylko w sytuacji, gdy mają się przyczynić do fizycznej, gospodarczej i społecznej rewitalizacji i regeneracji obszarów miejskich i wiejskich – informuje Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego. – A także wówczas, gdy jest to konieczne w celu zapewnienia powiązania z siecią autostrad i dróg krajowych bądź przyczyni się do uzupełnienia luki w połączeniach transgranicznych – dodaje.

Jednocześnie rząd zapowiada, że w 2015 r. budżet programu wyniesie miliard złotych. Za rok okaże się, czy to tylko czcze obietnice.

etap legislacyjny: rząd przyjął

Jakie środki dla województw

W 2014 r. na dotacje w poszczególnych województwach zostaną przeznaczone następujące kwoty (w mln zł):

- dolnośląskie: 15,1

- kujawsko-pomorskie: 15

- lubelskie: 18,7

- lubuskie: 10,6

- łódzkie: 15,7

- małopolskie: 17,8

- mazowieckie: 24,1

- opolskie: 10,1

- podkarpackie: 15,5

- podlaskie: 14,2

- pomorskie: 13,5

- śląskie: 17,2

- świętokrzyskie: 12,6

- warmińsko-mazurskie: 14,9

- wielkopolskie: 20,6

- zachodniopomorskie: 13,7

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła zmianę narodowego programu przebudowy dróg lokalnych. Nowelizacja nie przynosi dobrych wiadomości dla gmin i powiatów.

Cięcia w programie

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów