Reklama

Będziemy jeździć po dziurawych drogach - rząd tnie budżet na inwestycje drogowe

W 2014 r. na szosy lokalne rząd przeznaczy 250 mln zł.

Publikacja: 30.10.2013 08:35

Drogi lokalne nie będą traktowane priorytetowo w nowej perspektywie finansowej 2014–2020 w UE

Drogi lokalne nie będą traktowane priorytetowo w nowej perspektywie finansowej 2014–2020 w UE

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła zmianę narodowego programu przebudowy dróg lokalnych. Nowelizacja nie przynosi dobrych wiadomości dla gmin i powiatów.

Cięcia w programie

Po pierwsze – budżet popularnych schetynówek został okrojony. Z planowanych 2,7 mld zł, które rząd zamierzał wydać na drogi lokalne w latach 2012–2015, pozostało jedynie 1,95 mld zł.

Po drugie – cięcia objęły przyszłoroczny budżet programu. Zamiast obiecanego miliarda złotych do samorządów trafi jedynie 250 mln zł.

Redukcja finansowania oznacza, że proporcjonalnej redukcji ulegną zakładane efekty programu. Mianowicie w 2014 r. zamiast 2,4 tys. km dróg lokalnych wyremontowanych zostanie jedynie 600 km. Łącznie w latach 2012–2015 przewiduje się zaś remont ok. 5 tys. km tych tras (planowano ok. 6,8 tys. km).

Przyjęta przez rząd nowelizacja narodowego programu przebudowy dróg lokalnych nie pozostanie bez wpływu na wydatki samorządowych bud żetów. Zakładając, że całość środków przewidzianych na przyszłoroczną edycję programu zostanie przez samorządy wykorzystana, gminy i powiaty zainwestują w drogi lokalne nie miliard złotych, ale jedynie 250 mln zł.

Reklama
Reklama

Zła perspektywa

Zmniejszenie puli środków na narodowy program przebudowy dróg lokalnych nie jest informacją dobrą. Głównie dlatego, że drogi lokalne nie będą traktowane priorytetowo w nowej perspektywie finansowej 2014–2020. Unia Europejska zakłada bowiem, że w tych latach będzie współfinansować głównie budowę dróg krajowych (autostrady i ekspresowe).

– Drogi lokalne będą mogły być finansowane ze środków unijnych tylko w sytuacji, gdy mają się przyczynić do fizycznej, gospodarczej i społecznej rewitalizacji i regeneracji obszarów miejskich i wiejskich – informuje Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego. – A także wówczas, gdy jest to konieczne w celu zapewnienia powiązania z siecią autostrad i dróg krajowych bądź przyczyni się do uzupełnienia luki w połączeniach transgranicznych – dodaje.

Jednocześnie rząd zapowiada, że w 2015 r. budżet programu wyniesie miliard złotych. Za rok okaże się, czy to tylko czcze obietnice.

etap legislacyjny: rząd przyjął

Jakie środki dla województw

W 2014 r. na dotacje w poszczególnych województwach zostaną przeznaczone następujące kwoty (w mln zł):

- dolnośląskie: 15,1

Reklama
Reklama

- kujawsko-pomorskie: 15

- lubelskie: 18,7

- lubuskie: 10,6

- łódzkie: 15,7

- małopolskie: 17,8

- mazowieckie: 24,1

Reklama
Reklama

- opolskie: 10,1

- podkarpackie: 15,5

- podlaskie: 14,2

- pomorskie: 13,5

- śląskie: 17,2

Reklama
Reklama

- świętokrzyskie: 12,6

- warmińsko-mazurskie: 14,9

- wielkopolskie: 20,6

- zachodniopomorskie: 13,7

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła zmianę narodowego programu przebudowy dróg lokalnych. Nowelizacja nie przynosi dobrych wiadomości dla gmin i powiatów.

Cięcia w programie

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Prawnicy
Waldemar Żurek zabrał głos. Przestrzegł niektórych polityków
Prawnicy
Wszystkie wyzwania ministra Waldemara Żurka. Czy znajdzie plan B?
Sądy i trybunały
Barbara Piwnik: Nominacja dla sędziego Żurka zaostrzy podziały w środowisku
Prawo rodzinne
Wysokość alimentów na dziecko. Ministerstwo wyśle sądom tabelki
Prawo dla Ciebie
Trafiła do domu pomocy społecznej bez swojej zgody. Co orzekł Trybunał?
Reklama
Reklama