Nowe regulacje wprowadzone ustawą z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (dalej ustawa zmieniająca) weszły w życie 18 stycznia br. Dodała ona do ustawy o systemie oświaty rozdział 2a „Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek". Celem wprowadzenia tej zmiany było wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r., sygn. sprawy K 38/12 (DzU poz. 87 i OTK-A 2013/1/1).
Trybunał stwierdził niezgodność art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP, a w konsekwencji – również niekonstytucyjność rozporządzenia ministra edukacji narodowej i Ssportu z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (DzU Nr 26, poz. 232, ze zm.) wydanego na jej podstawie. TK orzekł niezgodność m.in. ze względu na samoistność regulacji zawartej w rozporządzeniu wykonawczym. Wynikała ona z braku odpowiednich regulacji na poziomie ustawy i nadania aktowi wykonawczemu charakteru podstawowego źródła prawa. W uzasadnieniu do wyroku odniósł się również negatywnie do rozwiązań dotyczących rekrutacji umieszczanych w statutach placówek oświatowych, na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 6 ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU nr 61, poz. 624, ze zm.).
Ustawodawca wypełnił zadanie
To w ustawie powinien być określony katalog cech kandydatów do przedszkoli i szkół oraz ich hierarchii względem siebie. Ustawa winna więc wskazać grupy kandydatów uprzywilejowanych ze względu na sytuację osobistą lub rodzinną. Ustawodawca wypełnił to zadanie, m.in. wprowadzając w noweli ustawy oświatowej art. 20c ust. 2. Określił w nim siedem kryteriów „ustawowych": wielodzietność rodziny kandydata, niepełnosprawność kandydata, niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawność obojga rodziców kandydata, niepełnosprawność rodzeństwa kandydata, samotne wychowywanie kandydata przez rodzica i objęcie kandydata pieczą zastępczą. Wynikają one bezpośrednio z art. 69, art. 71 ust. 1, art. 72 ust. 2 konstytucji oraz ratyfikowanej przez Polskę konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
Problemy ?z interpretacją
Ustawa zmieniająca w art. 6 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 16 ust. 1 określiła w postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2014/2015 przejściowe zasady, które nastręczają w praktyce spore trudności. Na stronach internetowych samorządów, szkół i przedszkoli jest wiele błędów. Należy ich unikać, ponieważ na podstawie art. 20zc ust. 9 ustawy o systemie oświaty, postępowanie rekrutacyjne może znaleźć swój finał w sądzie administracyjnym. Na niekorzystne rozstrzygnięcie dyrektora przysługuje bowiem rodzicowi skarga. Sąd, badając jej zasadność, z pewnością odniesie się do stosowanych w placówce procedur i ich zgodności z prawem.
Dla przykładu – w stolicy przyporządkowano kryteriom „ustawowym" jednakową liczbę punktów (po 128). Jest to niezgodne z prawem, bowiem kryteria ustalone są bezpośrednio w art. 20c ust. 2 ustawy o systemie oświaty i mają jednakową wartość (ust. 3 tego artykułu). Żaden organ nie jest więc uprawniony do ustalania dla nich liczby punktów. Kryteria stosuje się łącznie, co oznacza ich sumowanie. Ten kandydat, który spełnia więcej z nich, ma pierwszeństwo w przyjęciu do placówki.