Prawo utrudnia restrukturyzację powiatowych długów

Zdaniem samorządów stosowanie indywidualnych wskaźników zadłużenia trzeba zawiesić do 2020 r.

Publikacja: 14.05.2014 10:06

Prawo utrudnia restrukturyzację powiatowych długów

Foto: www.sxc.hu

Wiele powiatów ma problemy z samodzielnym uchwaleniem budżetu. Zadania tego nie ułatwiają przepisy ustawy o finansach publicznych (ufp), w szczególności indywidualny wskaźnik zadłużenia. Dlatego Związek Powiatów Polskich postuluje nowelizację art. 243 ufp, czyli przepisu zawierającego algorytm służący do obliczania tego wskaźnika. Zmiany – w ocenie powiatów – pozwolą także lepiej przygotować samorządy do absorpcji środków unijnych w latach 2014–2020.

Zmiany pod fundusze

Najdalej idąca propozycja ZPP zakłada zawieszenie stosowania indywidualnego wskaźnika do 2020 r.

– Jako wariant alternatywny zgłaszamy zmiany algorytmu zadłużenia poprzez obniżenie progu wkładu do projektów unijnych do poziomu 30 proc. oraz wskazanie, że powyższy limit odnosi się wyłącznie do środków kwalifikowanych wydawanych po 1 stycznia 2011 r. – informuje Marzena Kempińska, wiceprezes zarządu Związku Powiatów Polskich.

– Teraz art. 243 ufp zakłada, że do zadłużenia nie wlicza się zobowiązań zaciągniętych na   projekty współfinansowane z funduszy unijnych w co najmniej 60 proc. – wyjaśnia Jan Grabiec, starosta legionowski. – Tak ustalony limit jest dla samorządów dyskryminujący, zwłaszcza dla jednostek prowadzących inwestycje, które w przyszłości mają przynosić dochód – dodaje.

Często jest również tak, że aby zwiększyć liczbę samorządów korzystających z dofinansowania, jego poziom zostaje obniżony i zamiast np. maksylmalnych 85 proc., dofinansowanie jest ustalane na poziomie 50 proc. lub niższym.

Starosta legionowski zaznacza jednocześnie, że jakiś próg dofinansowania należy w art. 243 ustawy o finansach publicznych  przyjąć.

– Myślę, że   30 proc. wydatków kwalifikowanych jest rozsądnym limitem – dodaje Jan Grabiec.

Gmina nie może restrukturyzować starych długów emisją obligacji komunalnych

Dług liczony podwójnie

Samorządowcy zwracają uwagę także na inną wadę art. 243 ustawy o finansach publicznych, która utrudnia restrukturyzację zadłużenia.

– Z jednej strony samorządy mogą zaciągać pożyczki i kredyty oraz emitować papiery wartościowe na spłatę wcześniejszych zobowiązań, z drugiej – możliwość ta jest znacznie ograniczana algorytmem służącym do obliczania indywidualnego wskaźnika zadłużenia – mówi Marzena Kempińska.

– Rzeczywiście, konstrukcja tego przepisu powoduje, że w projekcie budżetu restrukturyzacyjnego zmuszeni jesteśmy wykazać podwójne zadłużenie – przyznaje Jan Grabiec. – To stare, które chcemy restrukturyzować, oraz nowe zobowiązanie, które zaciągamy na jego spłatę. I chociaż realne zadłużenie samorządu się nie zwiększy, to jednorazowo i w zasadzie tylko na papierze jesteśmy zmuszani wykazać wzrost  zobowiązań. To powoduje przekroczenie indywidualnego wskaźnika zadłużenia i w konsekwencji brak możliwości uchwalenia budżetu bez wdrożenia programu postępowania naprawczego – tłumaczy starosta Grabiec.

Dlatego Związek Powiatów Polskich postuluje, aby emisja papierów wartościowych z przeznaczeniem na restrukturyzację starych zobowiązań nie była uwzględniana przy obliczaniu indywidualnego wskaźnika zadłużenia.

– Ta propozycja ma sens – ocenia dr Arkadiusz Babczuk  z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. – Algorytm służący obliczaniu indywidualnego wskaźnika zadłużenia rzeczywiście restrukturyzację zadłużenia utrudnia, dlatego uważam, że należałoby go zmienić. Nie jestem tylko pewien, czy  trzeba nowelizować   algorytm. Być może właściwszym rozwiązaniem byłoby zastąpienie obowiązującego limitu odnoszącego się do wielkości spłat zadłużenia w danym roku budżetowym limitem ograniczającym przyrost nowych zobowiązań – zastanawia się dr Babczuk.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

Sprzedaż majątku poprawia wskaźnik

- ?Organ stanowiący gminy nie może uchwalić budżetu, który spowoduje przekroczenie średniej arytmetycznej z obliczonych ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące do dochodów ogółem budżetu (uchwała RIO w Warszawie nr 67/K/11).

- ?Założenie, że dług związku gmin nie będzie wliczany do wskaźnika z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, pozostaje w sprzeczności z art. 4 ust. 2 w zw. z art. 243 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych (uchwała kolegium RIO w Krakowie nr KI-411/244/13).

- ?Planowane dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego ze sprzedaży majątku mają bezpośredni wpływ na indywidualny wskaźnik  zadłużenia (uchwała RIO w Warszawie, nr 3.44.2013).

Wiele powiatów ma problemy z samodzielnym uchwaleniem budżetu. Zadania tego nie ułatwiają przepisy ustawy o finansach publicznych (ufp), w szczególności indywidualny wskaźnik zadłużenia. Dlatego Związek Powiatów Polskich postuluje nowelizację art. 243 ufp, czyli przepisu zawierającego algorytm służący do obliczania tego wskaźnika. Zmiany – w ocenie powiatów – pozwolą także lepiej przygotować samorządy do absorpcji środków unijnych w latach 2014–2020.

Zmiany pod fundusze

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów