Skutki zmiany subwencji oświatowej w dotację

Aby rozliczyć środki na edukację niepełnosprawnych, gminy będą musiały nowelizować budżety na 2015 r.

Aktualizacja: 22.12.2014 09:12 Publikacja: 22.12.2014 08:27

Skutki zmiany subwencji oświatowej w dotację

Foto: www.sxc.hu

Na edukację dzieci niepełnosprawnych samorządy będą musiały przeznaczyć w 2015 r. dokładnie tyle, ile na ten cel dostaną z budżetu państwa. To tak jakby część subwencji oświatowej została zmieniona w dotację, z której trzeba się rozliczyć.

Wytyczne, jak liczyć

– Podstawową cechą subwencji jest to, że samorząd ma pełną swobodę w gospodarowaniu nią – wyjaśnia Cezary Gabryjączyk, współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. – Zamiana jej części na dotację pozbawia gminy i powiaty tej swobody, a co więcej – powoduje, że otrzymane na edukację niepełnosprawnych środki trzeba będzie prawidłowo rozliczyć – dodaje.

Z tym samorządy mogą już mieć kłopoty. Uwagę na to zwróciło też Ministerstwo Edukacji Narodowej.

– Z pewnością będzie musiał powstać mechanizm uwzględniający np. pensje nauczycieli w przeliczeniu na jednego ucznia – wskazuje Joanna Berdzik, wiceminister edukacji. – Do czasu, kiedy samorządy zaczną środki na edukację niepełnosprawnych uczniów rozliczać, MEN przygotuje wytyczne, jak to zrobić prawidłowo – obiecuje.

Z tym że za zmiany w systemach ewidencyjnych szkół i przedszkoli będą musiały zapłacić samorządy.

Prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia nauczyciela pracującego w szkole ogólnodostępnej i oddziale integracyjnym to niejedyny problem.

Według Damiana Obrusznika, zastępcy głównego księgowego Gminnego Zarządu Oświaty i Wychowania w Strzelcach Opolskich, trudniejsze będzie wyodrębnienie kosztów zużycia energii elektrycznej, cieplnej czy wody w odniesieniu do ucznia, który będzie pobierał specjalną naukę, co wiąże się z jego dłuższym pobytem w szkole.

Arkadiusz Babczuk z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu podkreśla, że nie można też zapomnieć o kosztach związanych z koniecznością utworzenia oddziałów integracyjnych w przedszkolach ogólnodostępnych. – Organ prowadzący przez to niejako traci pięć miejsc, bo oddział integracyjny liczy do 20 dzieci, a pozostałe 25 – tłumaczy.

Damian Obrusznik dodaje, że to oznacza dodatkowe koszty, których zapewne nikt nie zrekompensuje.

Nowe rozdziały

Połowiczne rozwiązanie kwestii rozliczania środków na edukację niepełnosprawnych znalazło Ministerstwo Finansów w projekcie rozporządzenia zmieniającego klasyfikację budżetową.

– W dziale budżetowym „Oświata" MF dopisało nowe rozdziały, które te wydatki ujmą osobno – wyjaśnia Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich. – To rozwiązanie zostało podpowiedziane rządowi przez samorządy. Zwróciliśmy bowiem uwagę, że wydatków na edukację niepełnosprawnych uczniów nie da się w inny sposób wyciągnąć spośród wszystkich innych – wyjaśnia.

Mimo to projekt rozporządzenia strona samorządowa Komisji Wspólnej zaopiniowała negatywnie. Jeżeli wejdzie w życie, samorządy będą musiały zrewidować swoje budżety, rozdrabniając je pomiędzy istniejące a nowe rozdziały klasyfikacji, i to już w trakcie roku budżetowego.

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Dobra osobiste
Po błędnej diagnozie nie zdążyła pożegnać się z dzieckiem. Sąd wycenił ból matki
Prawo drogowe
Jakie kary grożą za kierowanie autem bez uprawnień? Trzy scenariusze wydarzeń
Praca, Emerytury i renty
Na tę informację czekają miliony seniorów. Znamy termin wypłaty 14. emerytury
Prawo w Polsce
Wybory prezydenckie 2025. Jak zmienić miejsce głosowania przed drugą turą?