Reklama

Wadliwa decyzja – sprostowanie czy uzupełnienie?

W praktyce niejednokrotnie zdarza się, że doręczona adresatowi decyzja administracyjna nie do końca odpowiada żądaniu, zawiera omyłki, błędy bądź pomija istotne kwestie w rozstrzygnięciu. Nie należy bagatelizować tego stanu, bowiem wykonanie takiej decyzji może być utrudnione lub nawet niemożliwe.

Publikacja: 06.08.2019 06:30

Wadliwa decyzja – sprostowanie czy uzupełnienie?

Foto: 123RF

Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) przewiduje tryby usuwania wadliwości decyzji administracyjnych, przy czym kluczowa jest weryfikacja, z jaką wadą mamy do czynienia. W przypadku wad istotnych konieczne będzie zaskarżenie decyzji przy pomocy zwyczajnych bądź nadzwyczajnych środków zaskarżenia, co w orzecznictwie określane jest mianem weryfikacji decyzji i może prowadzić nawet do jej uchylenia. Do usuwania wad nieistotnych służy tryb rektyfikacji decyzji, który nie powoduje wyeliminowania decyzji z obrotu prawnego. Tryby te nie wykluczają się wzajemnie, nie mogą być natomiast stosowane zamiennie.

Czytaj także: Wadliwa część decyzji nie musi prowadzić do jej nieważności w całości

Sprostowanie błędów i omyłek

Tryb rektyfikacji decyzji obejmuje sprostowanie, uzupełnienie oraz wykładnię treści decyzji. W pewnych sytuacjach może powstać uzasadniona wątpliwość, czy właściwe jest sprostowanie, czy też uzupełnienie decyzji. Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle ważna, bowiem skorzystanie ze złego trybu może być brzemienne w skutkach np. uniemożliwiać w praktyce realizację inwestycji na podstawie decyzji zawierającej wady.

Sprostowanie decyzji dotyczy wadliwości polegającej na błędach pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych omyłkach np. błąd w nazwie podmiotu, siedzibie, brak daty lub błędna data bądź błędnie wpisana jednostka redakcyjna przepisu. Sprostowanie nie może jednak polegać na ingerencji w merytoryczny sposób rozstrzygnięcia sprawy. W zależności od rodzaju decyzji inaczej interpretuje się wady jako nieistotne – w przypadku decyzji lokalizacyjnej nie jest oczywistą omyłką niewłaściwe wskazanie w decyzji numerów działek (por. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2009 r., II OSK 1439/08, LEX nr 597281). Ustawodawca nie ograniczył żądania sprostowania decyzji żadnym terminem, tak więc z żądaniem sprostowania decyzji można wystąpić w każdym czasie. Rozstrzygnięcie w przedmiocie sprostowania decyzji następuje w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Kiedy uzupełnienie

Uzupełnienie decyzji dopuszczalne jest wyłącznie w zakresie rozstrzygnięcia lub pouczenia o środkach prawnych np. kiedy organ nie objął rozstrzygnięciem całego żądania strony albo też nie zawarł pouczenia o możliwości wniesienia odwołania. Co istotne, uzupełnienie może dotyczyć tylko braków nieistotnych, a więc takich, które nie mogą prowadzić do zmiany treści decyzji. Poza tymi przypadkami uzupełnienie decyzji jest wykluczone. W przeciwieństwie do sprostowania – żądanie uzupełnienia decyzji jest ograniczone terminem czternastu dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji. Uzupełnienie decyzji co do rozstrzygnięcia następuje w formie decyzji korygującej decyzję pierwotną, odmowa natomiast w formie postanowienia, które jest niezaskarżalne. Natomiast uzupełnienie decyzji co do pouczenia o środkach prawnych następuje w formie postanowienia. Orzeczenie o uzupełnieniu lub jego odmowa nie ma samodzielnego bytu prawnego – pozostają częścią decyzji, której uzupełnienia domagała się strona. Co istotne, zgodnie z art. 111 § 1a k.p.a. organ administracji publicznej, który wydał decyzję, może ją uzupełnić lub sprostować z urzędu w ww. zakresie w terminie czternastu dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji.

Reklama
Reklama

Termin na odwołanie

Dotychczas istniał spór w doktrynie, czy złożenie wniosku o uzupełnienie decyzji wpływa na termin do wniesienia odwołania. W najnowszym orzecznictwie Naczelny Sąd Administracyjny przyjmuje, że „złożenie wniosku o uzupełnienie decyzji rodzi taki skutek procesowy, że termin do wniesienia odwołania nie biegnie, do czasu doręczenia stronie rozstrzygnięcia wniosku o uzupełnienie decyzji" (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 listopada 2018 r. II OSK 2971/18, LEX nr 2582022). Jest to konsekwencją faktu, że w postępowaniu odwoławczym organ obowiązany jest ponownie rozpoznać i rozstrzygnąć sprawę w pełnym zakresie, a więc także obejmującym rozstrzygnięcie uzupełniające.

Zgodnie z brzmieniem art. 107 § 1 k.p.a. akt wydany w wyniku rozpoznania żądania o uzupełnienie decyzji powinien zawierać nowe pouczenie o terminie wniesienia odwołania uwzględniające treść art. 111 § 2 k.p.a, a mianowicie, że błędne pouczenie w decyzji nie może szkodzić stronie, która zastosowała się do tego pouczenia. W rezultacie termin na złożenie odwołania będzie niejako wydłużony o okres, w którym dochodzi do rozpoznania wniosku o uzupełnienie. Aby zachować prawo do wniesienia odwołania, żądanie uzupełnienia decyzji należy zgłosić w czternastodniowym terminie. Z przesuniętego terminu do wniesienia odwołania mogą skorzystać wszystkie strony postępowania i nie ma znaczenia, że o uzupełnienie występowała tylko część z nich (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 19 grudnia 2017 r., I SA/Wa 343/16, LEX nr 2496055).

Może zdarzyć się tak, że tylko jedna ze stron postępowania złoży wniosek o uzupełnienie bądź sprostowanie decyzji. Wniesienie przez tę samą bądź inną stronę postępowania wniosku o uzupełnienie decyzji organu I instancji nie pozbawia wniesionego skutecznie w ustawowym terminie środka odwoławczego bytu prawnego, a także nie niweczy skutku prawnego w postaci zaskarżenia decyzji (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 22 listopada 2017 r., II SA/Kr 764/17, LEX nr  2415165). Jest to wykładnia progwarancyjna zapewniająca stronom skorzystanie z prawa do odwołania. Nieuzasadnione byłoby nałożenie na stronę, która odwołała się od decyzji w ustawowym terminie, obowiązku ponownego jego złożenia w związku ze złożonym przez inną stronę wnioskiem o uzupełnienie decyzji. NSA wskazuje, ze w takim przypadku odwołanie powinno zostać rozpoznane, ale po zakończeniu biegu terminu z art. 111 § 2 k.p.a. (por. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 listopada 2018 r. II OSK 2971/18, LEX nr 2582022).

Na tym tle pojawia się problem w orzecznictwie dotyczący liczenia terminu do wniesienia środka zaskarżenia w sytuacji, gdy organ administracji działając na podstawie powyższego przepisu dokona sprostowania pouczenia zawartego w swoim rozstrzygnięciu, od którego ten środek zaskarżenia przysługuje. W orzecznictwie wyrażono pogląd, że sprostowanie postanowienia w zakresie zawartego w nim pouczenia o trybie i terminie wnoszenia zażalenia modyfikuje moment rozpoczęcia biegu terminu do złożenia środka odwoławczego, ponieważ dopiero od tego momentu strona ma pewność co do prawidłowości pouczenia. Nie można różnicować w skutkach prawnych uzupełnienia i sprostowania pouczenia, bowiem zarówno uzupełnienie jak i sprostowanie nadaje pouczeniu właściwą treść, której uprzednio postanowienie albo decyzja nie posiadały (por. wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 28 grudnia 2017 r., II SA/Rz 1208/17, LEX nr 2431708, z 24 stycznia 2019 r., II SA/Rz 1118/18, LEX nr 2643559).

Każdorazowo, po doręczeniu decyzji administracyjnej strona winna zapoznać się z treścią decyzji, sprawdzić czy zawiera wszystkie wymagane prawem elementy, czy nie ma omyłek, zawiera pouczenie, a także czy rozstrzyga o całości żądania. Tryb rektyfikacji decyzji służy do usuwania nieistotnych wad decyzji, natomiast po upływie terminu do uzupełnienia decyzji usunięcie wady w tym trybie będzie już niemożliwe, co może doprowadzić do opóźnienia wykonania decyzji bądź uniemożliwienia wszczęcia dalszych postępowań przed organami administracji publicznej w przypadku gdyby wadliwa decyzja była podstawą do ich wszczęcia lub kontynuacji.

Kinga Malcher starszy prawnik w M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni sp.k., specjalizuje się w prawie nieruchomości i administracyjnym

Reklama
Reklama

Podstawa prawna: Art. 111, 113 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama