Zmiana decyzji w trybie samokontroli

W razie wniesienia odwołania organ, który wydał zaskarżoną decyzję, może ją zmienić. Ale jest to dopuszczalne, gdy wszystkie strony wyraziły na to zgodę, a odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie.

Publikacja: 26.05.2015 04:00

Anna Puszkarska, radca prawny

Anna Puszkarska, radca prawny

Foto: materiały prasowe

W art. 132 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) przewidziano, że w sytuacji, gdy wszystkie strony danego postępowania wniosły odwołanie, a organ, który wydał decyzję, uzna, że zasługuje ono w całości na uwzględnienie, może wydać nową decyzję, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję. Regulacja ta ma zastosowanie także w przypadku, gdy odwołanie wniosła co prawda tylko jedna ze stron, ale pozostałe strony wyraziły zgodę na uchylenie lub zmianę decyzji zgodnie z żądaniem odwołania.

Jakie wyłączenia

Powyższe uprawnienie jest określane jako samokontrola organu I instancji. Nie przysługuje ono organowi odwoławczemu (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 18 grudnia 2007 r., sygn. II SA/Bd 449/07). Również zwrot akt sprawy organowi I instancji w następstwie uchylenia decyzji – czy to przez organ odwoławczy czy przez sąd administracyjny – nie powoduje reaktywowania uprawnienia organu I instancji na podstawie art. 132 k.p.a. (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 listopada 2011 r., sygn. I OSK 1064/11). Od nowej decyzji wydanej na podstawie tego przepisu strony mogą wnieść odwołanie.

Organ I instancji, który wydał decyzję, może skorzystać z omawianego uprawnienia w terminie siedmiu dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie. Jeżeli tego nie zrobi, powinien przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi II instancji (art. 133 k.p.a.). Wzruszenie decyzji w trybie art. 132 k.p.a. przy niedopełnieniu któregokolwiek z warunków przewidzianych w § 1 i 2 tego przepisu bądź przy niezachowaniu terminu siedmiu dni z art. 133 k.p.a. stanowi rażące naruszenie prawa (wyrok NSA z 28 maja 2008 r., sygn. II OSK 560/07).

Przykład:

Osoba, której pozbawiono statusu bezrobotnego, wniosła odwołanie od decyzji starosty w tej sprawie. W takim przypadku starosta ma siedem dni na podjęcie decyzji, czy wniesione odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie. W tym terminie organ I instancji musi albo uchylić bądź zmienić wydaną przez siebie decyzję, albo przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy do organu wyższego stopnia (por. m.in. wyrok WSA w Gdańsku z 12 stycznia 2012 r., sygn. III SA/Gd 491/11).

Zgodnie z żądaniem strony

Wydana decyzja może być zmieniona w trybie samokontroli tylko wtedy, gdy wniesione odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie. Aby można było wydać nową decyzję w tym trybie, odwołanie musi zawierać konkretne żądania dotyczące zaskarżonej decyzji, z którymi zgadza się organ. W toku postępowania autokontrolnego przy ocenie, czy odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, trzeba wziąć pod uwagę zarówno zawarte w odwołaniu wnioski co do zaskarżonej decyzji, jak i merytoryczną treść zgłoszonego żądania. Wyjście poza zarzuty i wnioski odwołania jest w omawianym postępowaniu niedopuszczalne (wyrok WSA w Olsztynie z 16 czerwca 2009 r., sygn. I SA/Ol 403/09).

Z uzasadnienia decyzji wydanej w trybie samokontroli musi wynikać treść i zakres żądań zawartych w odwołaniu oraz treść zarzutów postawionych decyzji organu I instancji. Nie wystarczy poprzestanie na ogólnikowym stwierdzeniu, że organ uznał za słuszną argumentację odwołania. Uchylenie przez organ I instancji na podstawie art. 132 § 1 k.p.a. decyzji będącej przedmiotem odwołania, z powołaniem się na przesłankę, której nie wskazano w odwołaniu, narusza ten przepis (wyrok WSA w Olsztynie z 16 czerwca 2009 r., sygn. II SA/Ol 401/09).

Organ nie może częściowo uwzględnić żądania zawartego w odwołaniu i wydać w tym zakresie decyzji. W takim przypadku powinien przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie (wyrok WSA w Warszawie z 31 maja 2010 r., sygn. IV SA/Wa 502/10). Częściowa zmiana zaskarżonego w całości rozstrzygnięcia przez organ I instancji byłaby naruszeniem właściwości organu odwoławczego i skutkowałaby nieważnością nowej decyzji z przyczyny określonej w art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a. (wyrok NSA w Warszawie z 8 września 1999 r., sygn. V SA 228/98).

Przykład:

Spółka, na którą nałożono karę za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia, odwołała się od decyzji prezydenta miasta wydanej w tej sprawie, wnosząc o uchylenie tej decyzji oraz o umorzenie postępowania. W takim przypadku prezydent miasta nie może poprzestać na uchyleniu zaskarżonej decyzji bez umorzenia postępowania, gdyż oznaczałoby to, że nie uwzględnił w całości odwołania. Uchylając zaskarżoną decyzję w całości i nie umarzając postępowania, organ I instancji tylko częściowo zmieniłby swoją decyzję. Częściowa zmiana przez organ I instancji decyzji, od której strona wniosła odwołanie, zgłaszając także inne wnioski zmierzające do definitywnego zakończenia sprawy, nie mieściłaby się w uprawnieniach tego organu określonych w art. 132 § 1 k.p.a. (wyrok WSA w Warszawie z 20 grudnia 2005 r., sygn. VI SA/Wa 1513/05).

Postępowanie dowodowe

NSA w Lublinie w wyroku z 27 maja 1998 r. (sygn. I SA/Lu 418/97) przyjął, że w początkowej fazie postępowania prowadzonego w trybie samokontroli (art. 132 k.p.a.) organ, który wydał decyzję, bada własne postępowanie, co polega na ponownym rozpatrzeniu sprawy i ustaleniu, czy stanowisko zajęte w danej sprawie może być zmienione. Oznacza to, że powinien ustosunkować się do treści odwołania, w tym również do wnioskowanych dowodów. W tym celu powinien przeprowadzić powyższe dowody i dopiero wówczas skonfrontować te ustalenia ze stanowiskiem strony zawartym w odwołaniu.

W orzecznictwie prezentowany jest jednak inny pogląd. NSA w Warszawie w wyroku z 31 sierpnia 1999 r. (sygn. I SA 2076/98) stwierdził, że zgodnie z art. 132 § 1 k.p.a. organ może wydać nową decyzję, zmieniając lub uchylając swoją decyzję, jeżeli uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, ale przepis ten nie stanowi podstawy do prowadzenia dopiero na tym etapie stosownego postępowania dowodowego. Również zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie z 2 marca 2006 r. (sygn. VI SA/Wa 2184/05) postępowanie dowodowe nie jest prowadzone przez organ w wypadku art. 132 k.p.a. W tym postępowaniu organ I instancji podejmuje następujące czynności procesowe: zawiadamia strony o wniesieniu odwołania, a następnie ustala, czy może skorzystać z uprawnienia do samokontroli.

W ramach samokontroli decyzji organ musi najpierw skontrolować własne postępowanie, jakie przeprowadził przy wydaniu zaskarżonej decyzji. Powinien ponownie rozpoznać sprawę i ustalić, czy stanowisko zajęte poprzednio w danej sprawie może być zmienione czy nie. W kolejnej fazie konfrontuje to swoje stanowisko z żądaniem stron wyrażonym w odwołaniu.

Nowa decyzja

Uznanie przez organ, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, powoduje wydanie nowej decyzji. Należy jednak pamiętać, że organ, który wydał zaskarżoną decyzję, jest uprawniony do uchylenia lub zmiany w trybie art. 132 k.p.a. tylko tej właśnie decyzji. Nie może więc w wydanej na podstawie tego przepisu nowej decyzji zawrzeć rozstrzygnięcia w sprawie odmiennej co do przedmiotu, nawet w sytuacji, gdy w sprawie występują ci sami uczestnicy postępowania. Organ nie może także, wykorzystując art. 132 k.p.a., dokonywać uzupełnienia swojej decyzji, od której strona wniosła odwołanie (por. wyrok NSA we Wrocławiu z 15 maja 1992 r., sygn. SA/WR 370/92, ONSA 1992/3–4/88).

W orzecznictwie podkreśla się, że rozstrzygnięcie wydane w trybie samokontroli powinno być zawsze korzystne dla strony odwołującej się, jednak niedopuszczalne jest wydanie decyzji kasacyjnej ograniczającej się do uchylenia zaskarżonego rozstrzygnięcia. Rozstrzygnięcie przez organ ograniczające się tylko do uchylenia decyzji objętej odwołaniem nie załatwia bowiem sprawy administracyjnej. Organ I instancji może więc uchylić własną decyzję i orzec co do istoty sprawy zgodnie z żądaniem odwołania lub umorzyć postępowanie, jeżeli taki był wniosek odwołującego się (por. wyrok WSA w Poznaniu z 13 maja 2014 r., sygn. III SA/PO 1320/13).

Podstawa prawna: art. 132, art. 133 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 267 ze zm.)

Anna Puszkarska, radca prawny

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne