Ministerstwo Finansów chce ustanowić przepisy, które mają w praktyce wdrożyć wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14). Trybunał podważył w nim częstą w Polsce praktykę oddzielnego rozliczania VAT przez różne jednostki organizacyjne tej samej gminy. W konsekwencji ma nastąpić centralizacja rozliczeń, a gmina stanie się prawnym sukcesorem dotychczasowych podatników VAT, jakim były gminy.
Według ogłoszonego w poniedziałek projektu przejęcie rozliczeń przez lokalną „centralę" (czyli wójta, burmistrza czy prezydenta miasta) ma nastąpić 1 stycznia 2017 r. Wówczas dotychczasowi podatnicy (np. gminne zakłady komunalne) zostaną automatycznie wykreśleni z rejestru podatników VAT. Może to jednak nastąpić wcześniej, jeśli dotychczasowi podatnicy VAT, będący jednostkami organizacyjnymi gminy, złożą stosowne oświadczenie w lokalnym urzędzie skarbowym. Będą mogły to zrobić w ciągu dwóch miesięcy od wejścia w życie ustawy (sama ustawa ma obowiązywać od 1 marca 2016 r.). Konkretna data powinna być początkiem okresu rozliczeniowego w VAT (a więc początkiem miesiąca lub kwartału).