Zgodnie z art. 17 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, po sporządzeniu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przeprowadzeniu niezbędnych opinii i uzgodnień, organ wykonawczy gminy ogłasza o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu. Projekt (wraz z prognozą oddziaływania na środowisko) musi być wyłożony na co najmniej 21 dni. W terminie wyłożenia musi zostać przeprowadzona dyskusja publiczna (analogiczny przepis dotyczy sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego).
Anulowanie bez podstaw prawnych
W obecnej sytuacji, w niektórych gminach pojawia się wątpliwość, czy po ogłoszeniu wyłożenia należy trzymać się wskazanego wcześniej terminu. Można bowiem przyjąć z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, że np. w ciągu 21 dni epidemia się nie skończy, co stawia pod znakiem zapytania powszechną dostępność projektu. W związku z różnymi pomysłami praktykowanymi w gminach (np. próbami „anulowania" lub wstrzymania terminu wyłożenia) swój punkt widzenia przedstawiło w komunikacie z 17 marca 2020 r. Ministerstwo Rozwoju (>patrz ramka). Z poglądem tym można w pełni się zgodzić.
Otóż, anulowanie lub wstrzymywanie biegu terminu wyłożenia nie znajduje podstaw prawnych. Organom gminy można zarekomendować dwa rozwiązania. Zgodnie z pierwszym z nich, po upływie terminu wyłożenia organ gminy powinien stwierdzić, że niniejsze wyłożenie nie spełniło swojej roli (w zakresie związanym z konsultacjami społecznymi) i po upływie epidemii ogłosić wyłożenie ponownie. Drugi wariant jest trochę bardziej dyskusyjny, ale również znajduje postawę w regulacjach prawnych. Zgodnie z nim, po ogłoszeniu wyłożenia należy ponowić przedmiotowe ogłoszenie, w ramach którego termin wyłożenia zostanie wydłużony.
Czytaj także: Luka planistyczna to istotne obciążenie