Reklama

Podania trafiają do urzędów nadal tylko na papierze

Bezpieczny podpis elektroniczny stworzył bariery w składaniu e-podań do urzędów gminnych. Trudno je będzie przełamać po wprowadzeniu profilu zaufanego

Aktualizacja: 29.01.2010 03:44 Publikacja: 29.01.2010 03:40

Podania trafiają do urzędów nadal tylko na papierze

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Profil zaufany umożliwi po nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=754F9D2DE72CEE2074BBB340DBB110B8?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] (jest teraz w Senacie, wejdzie w życie w połowie roku) wysyłanie do urzędów gmin podań, żądań, zażaleń, zaświadczeń już bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Przepisy mają sprzyjać upowszechnianiu e-dokumentów, jednak urzędnicy twierdzą, że ich wdrażanie może być długie. Trzeba będzie pokonać wiele barier, które stworzył wprowadzony osiem lat temu bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

[srodtytul]Zadecyduje mentalność[/srodtytul]

– Od chwili uruchomienia elektronicznej platformy nigdy nie otrzymaliśmy od mieszkańca naszej gminy pisma urzędowego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Trudno powiedzieć, czy nowelizacja [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=57CFDC61009822BFA61F655C70C321AD?id=177458]ustawy o informatyzacji instytucji publicznych [/link]i k.p.a. zmotywuje do korzystania z elektronicznego załatwiania spraw urzędowych. Na pewno jednak zmiany w k.p.a. oznaczają duże ułatwienie w dostępie do elektronicznego kontaktu z gminą – mówi Andrzej Rusaczyk odpowiedzialny za informatyzację Urzędu Gminy Narew (Podlaskie). Dodaje, że wszystko jednak zależy od mentalności ludzi.

– Pytanie podstawowe brzmi: czy będą oni chcieli korzystać z nowoczesnych technologii informatycznych służących załatwianiu spraw urzędowych? Wydaje się, że na razie mieszkańcy naszej gminy wolą załatwiać je osobiście – uzupełnia.

[srodtytul]Martwa instytucja[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Arkadiusz Nowak, odpowiedzialny za informatyzację w Urzędzie Gminy w podwarszawskim Mińsku Mazowieckim, też informuje, że od uruchomienia ponad dwa lata temu platformy elektronicznej nigdy nie wpłynęło do jego urzędu epismo od mieszkańca. Uważa, że po wprowadzeniu PZ sytuacja się zmieni. Nie trzeba będzie płacić kilkuset złotych za uzyskanie bezpiecznego podpisu elektronicznego i jechać do Warszawy, by załatwić formalności.

– Dziś trudności z dostępem do bezpiecznego e-podpisu odstraszają petentów, którzy na co dzień lubią korzystać z Internetu. Poza tym mieszkańcy gminy wolą załatwiać ważne sprawy osobiście. Boją się też wirusów i hakerów. Łatwo decydują się na pobieranie informacji z Internetu, ale wysyłanie urzędowych pism ich odstrasza – tłumaczy Arkadiusz Nowak.

– E-podania to martwa instytucja w naszej gminie. Nigdy jeszcze takiego dokumentu nie otrzymaliśmy. Wysłanie e-podań jest nieopłacalne dla petenta, który załatwia rocznie parę spraw urzędowych – wyjaśnia Sławomir Plejznerowski, informatyk w Urzędzie Gminy w Wiązownie oddalonej 30 km od Warszawy. Urząd nie ma sygnałów od użytkowników systemów informatycznych, że wprowadzenie profilu zaufanego zmieni sytuację.

Podobnie jest w Urzędzie Gminy w Żurawinie (Dolnośląskie), do którego też nigdy nie dotarło epodanie, jak podaje jego przedstawicielka.

[srodtytul]Potrzeba czasu[/srodtytul]

– Informatyzację urzędów utrudniła konieczność stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego z certyfikatem, który co roku trzeba odnawiać. Jest on kosztowny. Dlatego też trudno oczekiwać, by petent urzędu gminy był zainteresowany wysyłaniem pism urzędowych z podpisem elektronicznym – tłumaczy Paweł Helta, prawnik z Kancelarii Barylski Olszewski Brzozowski. – Darmowy profil zaufany może to nastawienie zmienić.

Reklama
Reklama

Największe praktyczne zagrożenie bierze się z tzw. interoperacyjności, czyli możliwości kooperacji wszystkich funkcjonujących w urzędach systemów elektronicznych.

Profesor Wojciech Kocot, cywilista i specjalista w zakresie informatyzacji, uważa, że każdy pomysł na bezpieczny podpis elektroniczny inny od tego, który funkcjonuje od ośmiu lat, musi być dobry. Pomysł logowania się przez portret wiarygodnościowy podobny do profilu zaufanego zaproponowanego w ustawie o informatyzacji jest stosowany od lat na prywatnych aukcjach elektronicznych i działa znakomicie.

– Niestety, musi upłynąć trochę czasu, żeby ludzie chwycili przynętę – uważa profesor.

[ramka][b]Wystarczy login i hasło[/b]

Korzystanie z profilu zaufanego, czyli zestawu informacji identyfikujących i opisujących użytkownika konta ePUAP, który został wiarygodnie potwierdzony przez urząd, nie będzie wymagało dodatkowych urządzeń, jak karta czy czytnik. Wystarczą login i hasło do portalu [link=http://epuap.gov.pl/wps/portal/epuap]ePUAP[/link]. Po założeniu konta na portalu trzeba będzie się udać do konkretnego urzędu administracji rządowej lub samorządowej, by potwierdzić swoje dane osobowe, które zostały wprowadzone do systemu. W urzędzie petent wystąpi o nadanie statusu profilu zaufanego dla konta założonego na portalu ePUAP. Urzędnik potwierdzi tożsamość zainteresowanego, czyli uwierzytelni jego login i porówna dane personalne wprowadzone do systemu z tymi, które zostaną mu osobiście przedstawione. Niezbędne będzie okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem. Za pośrednictwem profilu zaufanego stanie się możliwe wnoszenie do urzędów podań, odwołań, skarg, zażaleń, zaświadczeń.[/ramka]

[ramka][link=http://epuap.gov.pl/wps/portal/epuap]Skorzystaj z elektronicznej platformy usług administracji publicznej[/link][/ramka]

Profil zaufany umożliwi po nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=754F9D2DE72CEE2074BBB340DBB110B8?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] (jest teraz w Senacie, wejdzie w życie w połowie roku) wysyłanie do urzędów gmin podań, żądań, zażaleń, zaświadczeń już bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Przepisy mają sprzyjać upowszechnianiu e-dokumentów, jednak urzędnicy twierdzą, że ich wdrażanie może być długie. Trzeba będzie pokonać wiele barier, które stworzył wprowadzony osiem lat temu bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Sądy i trybunały
Przewodnicząca KRS: Sędzia Ulman nie znalazł czasu, by osobiście pojawić się w KRS
Prawo w Polsce
Karol Nawrocki chce zmienić ustrój. Są nieoficjalne informacje o nowej konstytucji
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Reklama
Reklama