Gmina oprócz zadań własnych realizuje także zadania zlecone. Te pierwsze polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Lista niektórych obowiązków zawarta jest w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: us.g.). Nie jest ona wyczerpująca. Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikają z różnych innych ustaw, w których ustawodawca przekazał gminie obowiązki do wykonania. Mogą one być też przejęte przez gminę w drodze porozumień zawartych z wojewodą.
Dopuszczalne jest przejmowanie przez tę jednostkę samorządową obowiązków spoczywających na powiecie i województwie. Ustawy ustrojowe upoważniły wszystkie szczeble samorządu do zawierania porozumień. Zasady zawierania przez nie umów są podobne, ale nie identyczne. Wynika to z generalnej zasady, że zadania powinny być przekazywane w dół lub równorzędnej jednostce. Dlatego gmina może przejąć zadania od innej gminy, od powiatu i województwa. Odwrotny kierunek nie jest dopuszczalny. Regulacja dotycząca trybu i formy zawierania porozumień jest bardzo ogólna. Istotne wskazówki wynikają natomiast z licznego orzecznictwa.
Charakterystyka instytucji
Porozumienie zwane administracyjnym to szczególny rodzaj umowy, która zawierana jest pomiędzy dwoma podmiotami publicznymi. Na jej podstawie podmiot, który na mocy przepisów rangi ustawowej nie był właściwy w danej kategorii spraw, uzyskuje uprawnienie do ich załatwiania. Tak zdefiniował pojęcie „porozumienia" WSA w Gliwicach w wyroku z 27 stycznia 2014 r. (sygn. akt: II SA/Gl 1543/13). Jednocześnie gliwicki sąd administracyjny dodał, że jego zawarcie jest wyjątkiem od zasady, zgodnie z którą każda jednostka samorządu terytorialnego powinna realizować powierzone ustawowo zadania samodzielnie (art. 164 ust. 3 Konstytucji RP).
W orzecznictwie przeważa pogląd, że porozumienia nie są kontraktami cywilnoprawnymi, lecz umowami administracyjnymi (por. wyrok NSA z 27 września 1994 r., SA/Łd 1906/94, wyrok WSA w Kielcach z 22 grudnia 2010 r., I SA/Ke 596/10). Nie jest on kontraktem zbliżonym do umowy o świadczeniu usług ani umowy-zlecenia. Porozumienie to nie rodzi praw i obowiązków o charakterze cywilnym (wyrok WSA w Krakowie z 6 marca 2014 r., I SA/Kr 60/14). Jego zawarcie modyfikuje treść ustaw, przekazując kompetencje do wykonywania konkretnych zadań na rzecz tych organów, którym ustawy wprost nie dają takich uprawnień. Podlega ono opublikowaniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Porozumienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia, chyba że określi ono termin dłuższy.
Ważne
W porozumieniu może występować więcej niż dwóch uczestników. Po stronie, której powierzono do realizacji zadania publiczne, może występować jednak tylko jeden podmiot.