Przetargi nie ominą inwestycji na Euro 2012

Przepisy o zamówieniach publicznych mają znacznie przyspieszyć postępowania. Na poprawienie błędów w ofercie wykonawca będzie miał tylko trzy dni

Aktualizacja: 02.04.2008 08:05 Publikacja: 02.04.2008 04:39

Z ułatwień powinni być zadowoleni, przynajmniej częściowo, zarówno zamawiający, jak i wykonawcy. Nie mogą jednak liczyć na specjalne traktowanie, nawet gdy postępowania dotyczyć będą najważniejszych w danym okresie inwestycji.

Rada Ministrów przyjęła wczoraj projekt ustawy o zmianie prawa zamówień publicznych.

Projekt umożliwia poprawianie oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych. Nie będzie bowiem, tak jak jest dziś, zamkniętego katalogu takich omyłek. Ma się to przyczynić do zmniejszenia liczby odrzuconych ofert i unieważnionych postępowań. Chodzi zwłaszcza o błędy rachunkowe w obliczaniu ceny. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza przy robotach budowlanych. W postępowaniach, w których oferty liczą po kilkadziesiąt tomów, trudno uniknąć omyłek i przez to rozstrzyganie przetargów, a tym samym inwestycje, znacznie się opóźnia. Jednak wykonawca na poprawienie błędu będzie miał mniej czasu niż do tej pory – nie siedem, lecz trzy dni. Z kolei zamawiający będzie mógł określić okoliczności, w jakich można go poprawić.

Projekt uelastycznia i usprawnia prowadzone postępowania o udzielenie zamówienia. Przykładowo zmniejsza z siedmiu do pięciu liczbę wykonawców zapraszanych w trybie negocjacji bez ogłoszenia. Doprecyzowuje też przepisy, które wywoływały wątpliwości interpretacyjne przedsiębiorców – zmiany przyjmuje z zadowoleniem m.in. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.

Dotyczą one przede wszystkim przedłużania terminów składania ofert, a także rozumienia zapisów dotyczących pierwotnych warunków zamówienia, o których mowa w ogłoszeniu, oraz rozróżniania „zmiany warunków” od „istotnej zmiany warunków”.

– Najbardziej zadowolona jestem z przywrócenia możliwości odwoływania się przy postępowaniach poniżej progów unijnych – mówi Aneta Trześniewska-Markowicz, radca prawny zajmujący się przetargami. – Szkoda, że dotyczy to tylko warunków postępowań, a nie kryteriów. Z kolei według PKPP przyjęcie tych zapisów pozwoli na większą transparentność postępowań.

Dziś przedsiębiorcy, zwłaszcza mniejsi i średni, skarżą się, że brak tej możliwości prowadzi do wykluczania z postępowań mniejszych wykonawców, dostawców i usługodawców, niektórzy zamawiający bowiem celowo ustawiają przetargi tak, by ich wyeliminować.

Przedsiębiorcy powinni też być zadowoleni z ograniczenia liczby tzw. kontroli uprzednich, czyli dokonywanych przed podpisaniem umowy z wykonawcą przez prezesa UZP. – Chcemy tam, gdzie jest to możliwe ze względu na unijne wymagania, ułatwić i przyspieszyć prowadzenie postępowań – wyjaśnia Jacek Sadowy, prezes Urzędu Zamówień Publicznych. – Dlatego m.in. podjęliśmy decyzję o rezygnacji z kontroli uprzedniej przy przetargach, w których nie wykorzystuje się pieniędzy unijnych.

Obowiązkowe kontrole uprzednie będą teraz dotyczyły tylko zamówień o największych wartościach (10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót budowlanych) współfinansowanych ze środków unijnych. Całkowite zrezygnowanie z tych kontroli nie jest możliwe, błędy w procedurze udzielenia zamówienia skutkowałyby bowiem koniecznością zwrotu unijnego wsparcia wraz z odsetkami.

Nieprawidłowościom związanym z przetargami ma przeciwdziałać zaostrzenie przepisów o przepadku wadium. Jego utrata nastąpi także wtedy, gdy firma nie przedstawi dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Brak takiego przepisu wykorzystywały firmy umawiające się po to, aby wygrała najdroższa oferta.

Przyjęta wczoraj przez rząd nowelizacja dotyczy nie tylko prawa zamówień publicznych, ale też związanej z nim ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Zdaniem projektodawcy nowelizacji – Urzędu Zamówień Publicznych – interpretacja zawartego w nim artykułu dotyczącego przetargów dotyczyć może zarówno robót budowlanych, jak i dostaw. Może się więc okazać niezgodna z prawem unijnym. Dlatego przyjęta nowela prawa zamówień skreśla art. 21 wymienionej ustawy.

W nowym prawie nie znajdzie się natomiast ostro krytykowany przez przedsiębiorców przepis, który miał pozwolić na zlecanie zadań spółkom komunalnym bez przetargu (najczęściej dotyczących utrzymania porządku w gminach).

Teraz projekt ustawy trafi do Sejmu.

- Zrezygnowano z przywilejów dla postępowań związanych z Euro 2012

- Dopuszczono poprawianie omyłek pisarskich i rachunkowych

- Wprowadzono możliwość składania odwołań przy postępowaniach poniżej progów unijnych

- Rozszerzono katalog przyczyn utraty wadium – stanie się tak w przypadku niedostarczenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w przetargu

- Odstąpiono od kontroli uprzedniej w postępowaniach, które nie są współfinansowane ze środków unijnych

- Wprowadzono obowiązek ogłaszania informacji o partnerstwie publiczno-prywatnym w Biuletynie Zamówień Publicznych

- Dopuszczono możliwość udzielania niektórych dużych zamówień w częściach, np. sięgających 20 proc. wartości zamówienia

Z ułatwień powinni być zadowoleni, przynajmniej częściowo, zarówno zamawiający, jak i wykonawcy. Nie mogą jednak liczyć na specjalne traktowanie, nawet gdy postępowania dotyczyć będą najważniejszych w danym okresie inwestycji.

Rada Ministrów przyjęła wczoraj projekt ustawy o zmianie prawa zamówień publicznych.

Pozostało 94% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"