Gminy i powiaty mogą tworzyć lokalne prawo na swoim terenie

Rada gminy i powiatu oraz sejmik województwa mogą uchwalać akty prawne miejscowego. Nie ma tu jednak dowolności. Potrzeba jest do tego upoważnienie zawarte w przepisach wyższej rangi, np. ustawach

Aktualizacja: 23.10.2008 07:55 Publikacja: 23.10.2008 05:07

Gminy i powiaty mogą tworzyć lokalne prawo na swoim terenie

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Samorząd terytorialny może stanowić lokalne regulacje. Ustawy dają gminom, powiatom i samorządom województw kompetencje do uchwalania aktów prawa miejscowego.

[srodtytul]Przepisy ogólne i abstrakcyjne[/srodtytul]

Akty prawa miejscowego zawierają przepisy obowiązujące powszechnie na obszarze działania organów jednostek samorządu, które je ustanowiły. Zawarte w nich normy prawne muszą mieć charakter ogólny i abstrakcyjny. Co to oznacza? Charakter generalny posiadają normy, które kształtują sytuację prawną adresatów (nakładają obowiązek lub przyznają uprawnienia) wskazując ich cechy (np. zamieszkiwanie na terenie gminy), a nie konkretnie z imienia lub nazwy. Natomiast abstrakcyjność normy polega na tym, że ma zastosowanie w wielu powtarzających się okolicznościach, a nie tylko w jednej konkretnej sytuacji.

[ramka][b]Przykład[/b]

Nie będzie aktem prawa lokalnego uchwała w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Nie są nimi także wydawane przez radę uchwały dotyczące indywidualnych spraw – np. uchwała o zgodzie na bonifikatę od opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.[/ramka]

[srodtytul]Trzy rodzaje przepisów[/srodtytul]

Akty prawa miejscowego można podzielić na trzy kategorie. Dwie pierwsze grupy to akty wydawane na podstawie upoważnień zawartych w ustrojowych ustawach samorządowych oraz w innych ustawach, trzecia to przepisy porządkowe, które należy omówić odrębnie.

Przykładowo ustawa gminna przesądza, że gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

- ich wewnętrznego ustroju oraz jednostek pomocniczych

- organizacji urzędów i instytucji gminnych

- zasad zarządu mieniem gminy

- zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

[srodtytul]Konieczna delegacja ustawowa[/srodtytul]

Akty prawa miejscowego mogą być stanowione tylko na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Samorząd nie ma kompetencji, aby ustalać w nich dowolnie własne przepisy, np. definiując jak należy dokonywać pomiaru wysokości budynku. Przy czym to upoważnienie (delegacja) musi być wyrażone w ustawie wprost, nie można go domniemywać ani wyprowadzać w drodze wykładni. Brak upoważnienia ustawowego w danej materii oznacza, że nie można regulować jej prawem miejscowym. Akty prawa lokalnego nie mogą normować spraw należących do przepisów wyższego rzędu (ustawy, rozporządzenia) i nie mogą być z nimi sprzeczne. [b]Niedopuszczalne jest odmienne regulowanie prawem miejscowym spraw, które już wcześniej uregulowała ustawa, [/b]ani modyfikacja, rozszerzanie lub uzupełnianie zapisów ustawowych.

Naruszałby prawo taki akt zawierający przepisy lokalne, który zawierałby ustalenia w kwestiach ustawowo przekazanych do regulacji umownej. Jeżeli sprawa należy do właściwości organu wykonawczego samorządu, to bez podstawy prawnej rada nie może wkroczyć w jego kompetencje.

Poważnym naruszeniem jest także brak powołania w akcie prawa miejscowego podstawy prawnej do jego wydania.

[b]Przepisy prawa rada gminy, powiatu (sejmik województwa) ustanawia w formie uchwały.[/b] To typowa forma, w jakiej wyraża swoją wolę lub prezentuje stanowisko merytoryczne organ kolegialny. Zasady podpisywania uchwały powinien określać regulamin rady. Z reguły robi to przewodniczący lub wiceprzewodniczący. Integralną częścią uchwały, także prawotwórczej, powinno być jej uzasadnienie, wyjaśniające powody jej podjęcia.

[ramka][b]Prawo miejscowe w orzecznictwie sądów[/b]

[b]Wyroki sadów administracyjnych konkretyzują, w jakich sprawach samorząd może uchwalić prawo, a w jakich nie. [/b]Przykładowo:

[b]prawem lokalnym JEST [/b]uchwała w sprawie:

- statutu jednostki pomocniczej

- określenia dni i godzin otwarcia i zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych, zakładów usługowych dla ludności

- zasad wynajmowania lokali z gminnego zasobu mieszkaniowego prawem lokalnym NIE JEST uchwała w sprawie:

- przyjęcia strategii integracji i rozwiązywania problemów społecznych

- regulaminu gminy

[b]prawem lokalnym NIE MOŻE BYĆ[/b] uchwała w sprawie:

- ustalenia opłat za podłączenie do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej (brak podstawy prawnej)

- określenia zasad finansowania inwestycji w zakresie infrastruktury komunalnej realizowanych przy współudziale środków mieszkańców (brak podstawy prawnej). [/ramka]

Samorząd terytorialny może stanowić lokalne regulacje. Ustawy dają gminom, powiatom i samorządom województw kompetencje do uchwalania aktów prawa miejscowego.

[srodtytul]Przepisy ogólne i abstrakcyjne[/srodtytul]

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów