Reklama
Rozwiń

Gminy szybciej wybiorą prywatnego partnera

Nowe przepisy o partnerstwie publiczno-prywatnym mają ożywić współpracę przedsiębiorców z gminami

Publikacja: 28.10.2008 07:15

Gminy szybciej wybiorą prywatnego partnera

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

W niektórych krajach nawet 20 proc. inwestycji infrastrukturalnych realizowanych jest za pieniądze przedsiębiorców. Firmy budują parkingi, drogi, mosty, pobierając później opłaty od użytkowników lub gmin bądź państwa. Prywatni przedsiębiorcy zarządzają też publicznymi szpitalami czy nawet więzieniami. Jest to korzystne dla obu stron. Partnerzy prywatni czerpią z tego tytułu zyski, a strona publiczna może zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć na inne cele.

Ten model realizacji inwestycji mógłby odrywać szczególną rolę w Polsce, gdzie wiele gmin już osiągnęło maksymalną granicę zadłużania bądź też zbliża się do niej. Ale choć przepisy o partnerstwie publiczno-prywatnym obowiązują już od kilku lat, to z powodu błędów i niepotrzebnie rygorystycznych procedur wciąż pozostają martwe. Dlatego też rząd skierował do Sejmu projekt zupełnie nowej ustawy.

W przeciwieństwie do dziś obowiązujących uregulowań nowe są dość ogólne i raczej mają stanowić zachętę do przygotowywania projektów PPP niż szczegółowe wskazówki, jak je realizować.

– [b]To zupełnie nowy sposób tworzenia ustawy, wzorowany na prawie anglosaskim. Zamiast wprowadzać instrukcje i zakazy, pozostawiamy maksimum swobody w ustalaniu relacji między partnerami[/b] – twierdzi Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki.

Z tego właśnie względu [b]zrezygnowano z obowiązkowych analiz, które dzisiaj muszą poprzedzać przygotowanie PPP[/b]. Rząd postanowił pozostawić stronom swobodę. Partnerzy sami będą decydować, jakie analizy są konieczne, a bez jakich mogą się obejść.

[b]Zmiany dotyczą też sposobu wyboru partnera prywatnego. Dzisiaj trzeba to robić w zgodzie z procedurami prawa zamówień publicznych. To zresztą jeden z powodów klęski dotychczasowych przepisów[/b]. Wzory ogłoszeń o zamówieniach publicznych nie przewidują bowiem procedur PPP.

Po nowelizacji, jeśli wynagrodzeniem partnera prywatnego będzie prawo do pobierania pożytków (nawet połączone z częściową zapłatą pieniężną), to strona publiczna nie będzie musiała stosować prawa zamówień publicznych.

Wybór partnera ma się odbywać na podstawie uproszczonych procedur przewidzianych w ustawie o koncesji na roboty budowlane i usługi, nad którą również pracuje Sejm.

W niektórych krajach nawet 20 proc. inwestycji infrastrukturalnych realizowanych jest za pieniądze przedsiębiorców. Firmy budują parkingi, drogi, mosty, pobierając później opłaty od użytkowników lub gmin bądź państwa. Prywatni przedsiębiorcy zarządzają też publicznymi szpitalami czy nawet więzieniami. Jest to korzystne dla obu stron. Partnerzy prywatni czerpią z tego tytułu zyski, a strona publiczna może zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć na inne cele.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono