[b]Tak.[/b] Należy przy tym stosować się do zasad określonych przepisami prawa, a w szczególności ustawy o policji. Zgodnie z jej art. 13 ust. 3 jednostki samorządu terytorialnego, organizacje, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych policji. Mogą również finansować zakup niezbędnego dla funkcjonowania jednostek organizacyjnych policji wyposażenia i usług.
Jeżeli podmiotem finansującym jest gmina lub inna jednostka samorządu terytorialnego, to środki na ten cel (np. dofinansowanie zakupu fotoradaru czy policyjnego radiowozu) powinny być zaplanowane w budżecie.
Przekazanie środków finansowych policji zawsze następuje za pośrednictwem Funduszu Wsparcia Policji. Jeżeli dofinansowanie zakupu fotoradaru dotyczy komendy powiatowej (miejskiej) policji – to stanowią przychód funduszy wojewódzkich. Z tego właśnie względu [b]konieczne jest również zawarcie stosownego porozumienia pomiędzy komendantem wojewódzkim jako podmiotem zarządzającym funduszem a organem wykonawczym gminy [/b]. [b]Jest to jedyny sposób, w jaki jednostki samorządu terytorialnego mogą finansować działalność policji.[/b]
[b]Niedopuszczalne jest natomiast podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia jednostkom organizacyjnym policji dotacji.[/b] Potwierdza to chociażby [b]uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z 24 kwietnia 2008 r. (nr 82/2008)[/b] stwierdzająca nieważność uchwały rady gminy przyznającej komendzie powiatowej policji dotacji celowej na zakup wideorejestratora.
[i]Podstawa prawna: