Powiat koordynuje pracę służb i straży

Corocznie do końca stycznia starosta składa radzie sprawozdanie z działalności komisji bezpieczenstwa za rok ubiegły. Sprawozdanie to ogłasza się również w wojewódzkim dzienniku urzędowym

Aktualizacja: 11.12.2008 06:50 Publikacja: 11.12.2008 06:00

Powiat koordynuje pracę służb i straży

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Red

Zadania komisji bezpieczeństwa można podzielić na trzy grupy. Do pierwszej należą te związane z oceną zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu. Druga grupa to przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Uchwalenie takiego programu należy do wyłącznej kompetencji rady powiatu (art. 12 pkt 9b i pkt 9d u.s.p.). Trzecią grupę stanowią działania o charakterze opiniodawczym. Komisja ma szeroki zakres uprawnień do opiniowania działań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo obywateli i porządek publiczny. Opinie komisji nie mają charakteru wiążącego, nie jest też ona władna wydawać poleceń żadnym służbom.

[srodtytul]Forum wymiany informacji[/srodtytul]

Starosta i rada powiatu mają możliwość wprowadzania w życie ustaleń komisji. Mogą to zrobić na podstawie przysługujących im kompetencji w zakresie spraw bezpieczeństwa. Na podstawie art. 35 ustawa o samorządzie powiatowym – w ramach zwierzchnictwa starosty nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami, na podstawie art. 10 ust. 3 i art. 11 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185066]ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji[/link], art. 14 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182000]ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej[/link] oraz [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185689]ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.[/link]

Wprawdzie zadania komisji sformułowane są jako katalog zamknięty, lecz w rzeczywistości komisja ze względu na swój skład może być istotnym forum wzajemnego informowania się służb o zagrożeniach występujących na obszarze powiatu i koordynacji działań służb i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Jako jedyne na obszarze powiatu ustawowo zinstytucjonalizowane gremium zajmujące się sprawami bezpieczeństwa, [b]komisja może w znacznym stopniu wpływać na efektywne realizowanie zadań przez służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo publiczne[/b] i jednostki samorządu terytorialnego.

[srodtytul]Współpraca z gminami[/srodtytul]

W celu prawidłowego wykonywania swoich obowiązków komisja musi dysponować odpowiednimi informacjami. Ustawa daje instrumenty pozyskiwania takich informacji. Przewodniczący komisji w celu wykonania jej zadań może żądać od policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także od powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, dokumentów i informacji o ich pracy, z wyjątkiem akt personalnych pracowników i funkcjonariuszy, materiałów operacyjno-rozpoznawczych lub dochodzeniowo-śledczych oraz akt w indywidualnych sprawach administracyjnych. Wykonując swoje zadania, komisja może współpracować z samorządami gmin z terenu powiatu, a także ze stowarzyszeniami, fundacjami, kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.

[ramka][b]Oceny i opinie[/b]

Do zadań komisji należy:

1) ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,

2) opiniowanie pracy policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

3) przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

4) opiniowanie projektów innych programów współdziałania policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

5) opiniowanie projektu budżetu powiatu – w zakresie, o którym mowa w pkt 1,

6) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa w pkt 1, 2 i 4,

7) opiniowanie zleconych przez starostę innych niż wymienione w pkt 2 i pkt 4 – 6 zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.[/ramka]

[i]Podstawa prawna

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163434]ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.)[/link][/i]

Zadania komisji bezpieczeństwa można podzielić na trzy grupy. Do pierwszej należą te związane z oceną zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu. Druga grupa to przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Uchwalenie takiego programu należy do wyłącznej kompetencji rady powiatu (art. 12 pkt 9b i pkt 9d u.s.p.). Trzecią grupę stanowią działania o charakterze opiniodawczym. Komisja ma szeroki zakres uprawnień do opiniowania działań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo obywateli i porządek publiczny. Opinie komisji nie mają charakteru wiążącego, nie jest też ona władna wydawać poleceń żadnym służbom.

Pozostało 82% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów