Sprawy związane z rejestracją urodzeń, małżeństw oraz zgonów, a także innych, które mają wpływ na stan cywilny osób, reguluje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A089E680C74DAF71E2F74479EAA64F9D?id=174390]ustawa z 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego[/link]. Zgodnie z jej art. 2 stan cywilny osób rejestruje się w odpowiednich księgach w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. W księgach tych dokonuje się także innych wpisów przewidzianych w odrębnych przepisach.
[srodtytul]Ogólne zasady sporządzania[/srodtytul]
Typowe akty stanu cywilnego sporządza się na podstawie zgłoszeń. Możliwe jest również ich sporządzenie na podstawie protokołów. [b]Podstawą sporządzenia aktu może być również decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu o odtworzeniu aktu, ustaleniu lub transkrypcji aktu stanu cywilnego. [/b]Podstawą może być również wypis z księgi utraconej.
Ponadto przepisy ustawy przewidują obowiązek dokonywania w aktach stanu cywilnego wpisów o zdarzeniach mających wpływ na stan cywilny osób, których dokumenty te dotyczą. Przeważnie są to zmiany dotyczące tylko części sporządzonego aktu, dlatego też wystarczające jest zamieszczenie na jego marginesie stosownej wzmianki. Podstawą do jej zamieszczenia może być m.in. orzeczenie sądu o przysposobieniu, o rozwiązaniu małżeństwa. Wzmianka na marginesie może dotyczyć również zmiany imienia lub nazwiska, przyjęcia oświadczenia o uznaniu dziecka czy o powrocie osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
Uwaga! Rejestracją stanu cywilnego obejmuje się co do zasady urodzenia, małżeństwa i zgony, które miały miejsce na obszarze Polski. Nie ma przy tym znaczenia obywatelstwo osób, których zdarzenia dotyczą. Oznacza to, że [b]rejestracji w polskim urzędzie stanu cywilnego podlegają również urodzone w naszym kraju dzieci cudzoziemców.[/b] Akty sporządza się w urzędzie stanu cywilnego, na którego terenie zdarzenia nastąpiły.