Kierunek studiów powinien być zgodny z nauczanym przedmiotem

Uczyć geografii może absolwent wydziału o takiej właśnie specjalności na wyższej uczelni. Ale ma też prawo to robić osoba z innym wykształceniem. Jakim?

Aktualizacja: 19.08.2009 06:50 Publikacja: 19.08.2009 06:43

Kierunek studiów powinien być zgodny z nauczanym przedmiotem

Foto: www.sxc.hu

Zasada zgodności wykształcenia wyższego z nauczanym przedmiotem (prowadzonymi zajęciami) wynika z nowego rozporządzenia o kwalifikacjach. Jednak nie jest absolutna za sprawą wprowadzonych wyjątków. Zresztą nie obejmuje wszystkich nauczycieli. Dotyczy tych zatrudnionych w placówkach szkolnictwa ogólnego, czyli większości, bo m.in. szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, przedszkoli czy zakładów kształcenia nauczycieli (por. § 2 – 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BF99A09ACBECA8DA71FF3430251667BB?id=305812]nowego rozporządzenia o kwalifikacjach[/link]). Nie stosuje się jej natomiast do nauczycieli:

- języków obcych (w tym szkolnictwa ogólnego); § 11 –13 nowego rozporządzenia o kwalifikacjach,

- specjalistów, czyli psychologów, pedagogów, bibliotekarzy, doradców zawodowych oraz zatrudnionych m.in. w przedszkolach i szkołach specjalnych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych czy zakładach poprawczych; § 14 – 24 nowego rozporządzenia o kwalifikacjach.

Te grupy pedagogiczne mają odrębne wymagania kwalifikacyjne.

[srodtytul]Podyplomowe też wystarczy[/srodtytul]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EBF7BFDA8DBD6DB022B8140A6D874C7B?id=166971]Rozporządzenie z 2002 r[/link]. pozwala nauczycielom ze szkolnictwa ogólnego mieć ukończony kierunek (specjalność) studiów zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć (§ 1 pkt 4). Ustalenie, czy można uznać, że ten warunek jest spełniony, należało do kuratora oświaty. Jednak [b]Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 12 maja 2004 r. (U 1/04)[/b] uznał, że to uprawnienie kuratorów jest niezgodne z konstytucją. W efekcie 31 maja 2004 r., czyli w dniu publikacji orzeczenia TK, stracili te kompetencje. Przejęli je dyrektorzy szkół – tak stwierdził[b] Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 6 grudnia 2006 r. (II SA/Wa 1725/06).[/b]

1 września br. dyrektorzy szkół też przestaną dokonywać oceny, czy ukończony przez nauczyciela kierunek lub specjalność jest zbliżona do nauczanego przedmiotu bądź prowadzonych zajęć. Dlatego że nowe rozporządzenie o kwalifikacjach odchodzi od takiej możliwości. Wprowadza zasadę, że kierunek (specjalność) ukończonych studiów magisterskich musi być zgodny z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami. Dopuszcza jednak także, by nauczyciel miał skończone studia magisterskie na kierunku:

- którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć albo

- innym niż wymieniony w poprzednim punkcie i wynikający z zasady ogólnej, ale w takim wypadku musi mieć za sobą studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz przygotowanie pedagogiczne.

[srodtytul]Z licencjatem lub po studium[/srodtytul]

Nie zawsze trzeba mieć studia magisterskie, by spełniać wymagania kwalifikacyjne do pracy pedagogicznej w szkolnictwie ogólnym. Wchodzą jeszcze w rachubę studia pierwszego stopnia, czyli studia licencjackie, inżynierskie i wyższe zawodowe. Będzie też brane pod uwagę ukończenie zakładu kształcenia nauczycieli (np. studium nauczycielskiego czy studium nauczania początkowego). Dajmy na to nauczyciel:

- gimnazjum i zasadniczych szkół zawodowych może mieć ukończone studia pierwszego stopnia na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem (por. § 3 pkt 2 nowego rozporządzenia o kwalifikacjach),

- przedszkola i szkoły podstawowej może mieć za sobą jedynie naukę w zakładzie kształcenia nauczycieli (por. § 4 ust. 1 nowego rozporządzenia o kwalifikacjach).

A propos nauczycieli zasadniczych szkół zawodowych. Do 31 sierpnia wystarczyło, by spełniali takie kwalifikacje, jakie były wymagane od nauczycieli np. szkół podstawowych czy przedszkoli (por. § 4 rozporządzenia z 2002 r.). Od nowego roku szkolnego poprzeczka idzie w górę. Bo zostali zrównani w zakresie kwalifikacji z nauczycielami z gimnazjów. Nie wystarczy im więc ukończenie zakładu kształcenia nauczycieli, ale co najmniej studiów pierwszego stopnia. Ci z nich, którzy nie spełniają tego wymogu, będą zmuszeni podnieść swoje kwalifikacje. Jednak z informacji z systemu informacji oświatowej wynika, że po wejściu w życie ww. rozporządzenia tylko 84 nauczycieli w skali całego kraju nie zachowa kwalifikacji do nauczania w zasadniczych szkołach zawodowych – stwierdziło Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na pytanie DF ([link=http://www.rp.pl/artykul/350142.html]zobacz pełną treść opinii resortu[/link]).

[srodtytul]Przygotowanie pedagogiczne[/srodtytul]

Oprócz odpowiedniego wykształcenia nauczyciele ze szkolnictwa ogólnego muszą mieć przygotowanie pedagogiczne. Należy przez to rozumieć:

- nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz

- pozytywnie ocenioną praktykę pedagogiczną, w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin.

Wskazany wymiar przygotowania pedagogicznego nie dotyczy osób, które przed dniem wejścia w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0D13626EE0C32DF012158E60A5FCD7AC?id=86028]rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 10 października 1991 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia (DzU nr 98, poz. 433 ze zm.)[/link], uzyskały przygotowanie pedagogiczne w formach i wymiarze zgodnym z obowiązującymi wówczas przepisami.

Potwierdzeniem posiadania przygotowania pedagogicznego jest dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego. Tak wynika z § 1 pkt 3 nowego rozporządzenia o kwalifikacjach.

[b]UWAGA:[/b] Za odbycie praktyki pedagogicznej uznaje się pracę w szkole lub placówce, pod warunkiem uzyskania jej pozytywnej oceny w przypadku nauczycieli zatrudnionych:

- przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia o kwalifikacjach i uzupełniających przygotowanie pedagogiczne oraz

- ze względu na potrzeby szkoły, posiadających wymagany poziom wykształcenia, lecz bez przygotowania pedagogicznego, które zobowiązali się uzyskać w trakcie odbywania stażu. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania pedagogicznego.

[srodtytul]Wychowawcy, psycholodzy, bibliotekarze…[/srodtytul]

Jak zaznaczyłam na początku, nowe rozporządzenie o kwalifikacjach oddzielnie określa zestawy kwalifikacyjne dla tzw. specjalistów. Poprzednie nie regulowało tej kwestii dla pedagogów, psychologów czy wychowawców w świetlicach szkolnych i internatach. A teraz mamy to bardzo szczegółowo rozpisane. I tak dla przykładu nauczyciel:

- psycholog musi mieć ukończone studia magisterskie na kierunku psychologia w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom lub mieć dyplom magistra filozofii chrześcijańskiej (patrz art. 63 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0962D6CFCC1BD2038395615F8D587A73?id=162010]ustawy z 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów, DzU nr 73, poz. 763 ze zm.[/link]) oraz przygotowanie pedagogiczne (§ 19 nowego rozporządzenia o kwalifikacjach),

- doradca zawodowy w zależności od zatrudniającej go placówki musi mieć:

– dyplom ukończenia studiów magisterskich w zakresie doradztwa zawodowego albo na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego; w obu przypadkach jest wymagane przygotowanie pedagogiczne, gdy pracuje np. w liceum ogólnokształcącym,

– kwalifikacje określone w poprzednim punkcie lub ukończone studia pierwszego stopnia w zakresie doradztwa zawodowego bądź na dowolnym kierunku, ale wtedy ma mieć za sobą studia podyplomowe z doradztwa zawodowego; w każdym przypadku konieczne jest przygotowanie pedagogiczne, gdy pracuje np. w zasadniczej szkole zawodowej,

– kwalifikacje wskazane w jednym z poprzednich punktów oraz ukończone studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej, odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, gdy pracuje np. w młodzieżowym ośrodku wychowawczym.

[ramka][b]Kto zachowa swoje uprawnienia[/b]

1. Nauczyciele mianowani, zatrudnieni w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia o kwalifikacjach, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.

2. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie nowego rozporządzenia o kwalifikacjach, którym na podstawie dotychczasowych przepisów uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki. [/ramka]

Zasada zgodności wykształcenia wyższego z nauczanym przedmiotem (prowadzonymi zajęciami) wynika z nowego rozporządzenia o kwalifikacjach. Jednak nie jest absolutna za sprawą wprowadzonych wyjątków. Zresztą nie obejmuje wszystkich nauczycieli. Dotyczy tych zatrudnionych w placówkach szkolnictwa ogólnego, czyli większości, bo m.in. szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, przedszkoli czy zakładów kształcenia nauczycieli (por. § 2 – 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BF99A09ACBECA8DA71FF3430251667BB?id=305812]nowego rozporządzenia o kwalifikacjach[/link]). Nie stosuje się jej natomiast do nauczycieli:

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów