Opole ogłosiło przetarg nieograniczony o udzielenie zamówienia publicznego polegającego na opróżnianiu i dzierżawie koszy na ulicach miasta w latach 2013–2014. Wystartowały w nim trzy firmy: PUHP Wer Sp. z o.o., Remondis Opole Sp. z o.o. oraz Remondis Gliwice Sp. z o.o.
Postępowanie zostało przez zamawiającego unieważnione. A to dlatego, że w jego ocenie dotknięte było wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy.
W ogłoszeniu o przetargu Opole nie wskazało, jakie uprawnienia powinien posiadać startujący w przetargu przedsiębiorca. Nie wskazano, że powinien posiadać zezwolenie na transport odpadów komunalnych oraz wpis do rejestru działalności regulowanej polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych. W ogłoszeniu miasto zapisało jedynie, że ubiegająca się o udzielenie zamówienia firma musi złożyć oświadczenie, że „posiada uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania".
Od decyzji zamawiającego unieważniającej przetarg odwołanie wniosła spółka Wer. Firma podniosła, że uzyskanie uprawnień (decyzji czy zezwoleń) niezbędnych do prowadzenia działalności związanej z przedmiotowym zamówieniem jest zawsze obowiązkiem przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbioru i wywozu odpadów komunalnych. W konsekwencji warunki udziału w postępowaniu zostały w ocenie odwołującego sformułowane wystarczająco i nie zachodziła przesłanka do unieważnienia postępowania.
Krajowa Izba Odwoławcza (sygnatura akt: KIO 224/13) odwołanie spółki Wer oddaliła. Stwierdziła, że zamawiający słusznie stwierdził, że przetarg należało unieważnić ze względu na niedoprecyzowanie wymogów, jakie spełniać powinni uczestnicy. Zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami mogą dotyczyć bowiem różnej działalności (zbieranie, odbiór, przetwarzanie). Albo różnych odpadów (komunalne, niebezpieczne itp.). Mogą też mieć różny zasięg terytorialny.