Gminie nie wolno dyskryminować cyrku ze zwierzętami

W debacie publicznej pojawiają się postulaty wprowadzenia zakazu wstępu na teren gmin cyrków, w których występują żywe zwierzęta. Brak jest jednak podstaw prawnych do wprowadzenia takiego zakazu.

Aktualizacja: 06.07.2019 09:26 Publikacja: 06.07.2019 02:00

Gminie nie wolno dyskryminować cyrku ze zwierzętami

Foto: Adobe Stock

Jednym ze sposobów pojawiających się w praktyce funkcjonowania gmin jest wydawanie przez wójtów zarządzeń w których zakazuje się organizowania występów cyrków ze zwierzętami na nieruchomościach należących do gmin. Wójtowie wydając takie akty prawne, wskazują najczęściej na swoją kompetencję do gospodarowania mieniem komunalnym wynikającą z art. 30 ust. 2 pkt 3) ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.) oraz gminnym zasobem nieruchomości na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Czytaj także: Prawa zwierząt: porzucanie i odbieranie trzeba uregulować

Z dotychczasowego orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że nie jest dopuszczalne wprowadzanie zakazu wynajmu gminnych nieruchomości przedsiębiorcom prowadzącym działalność cyrkową (zob. wyrok WSA we Wrocławiu z 25 października 2016, II SA/Wr 372/16, LEX nr 2176046). Inny pomysł mający na celu uniemożliwienie prowadzenia działalności cyrkowej z udziałem zwierząt został przedstawiony przez prezydenta Tomaszowa Mazowieckiego. W zarządzeniu, w którym określono stawki czynszów za bezprzetargowy wynajem komunalnej nieruchomości, określono je w następujący sposób: dla wesołego miasteczka lub cyrku bez udziału zwierząt określono stawkę dzienną 600 zł + VAT, z kolei dla cyrku z udziałem zwierząt kwota wynosiła 3 tys. zł + VAT.

Taki akt prezydenta zaskarżył w w/w trybie do sądu administracyjnego zainteresowany przedsiębiorca. Skarga była dopuszczalna ponieważ zarządzenie zostało wydane w sprawie z zakresu administracji publicznej (o czym decyduje jego władczy charakter), a także z uwagi na występowanie po stronie skarżącego interesu prawnego, który został naruszony działaniem prezydenta. Sąd podkreślił, że pojęcie „zarządzenia" w rozumieniu art. 101 ust. 1 u.s.g. (przepisu będącego podstawą prawną skargi) należy rozumieć szeroko. Taki akt nie musi być aktem prawnym (nie musi zawierać norm generalnych i abstrakcyjnych). Wystarczy, że ma on charakter władczy i rozstrzygający, oraz nie jest decyzją administracyjną. Z kolei interes prawny skarżącego został wywiedziony z art. 20 i 22 Konstytucji RP.

Takie stanowisko znajduje oparcie w nowszym orzecznictwie sądów administracyjnych odnoszącym się także do podobnych spraw: „Jakkolwiek naczelne zasady ustrojowe państwa nie są, co do zasady, przepisami mogącymi stanowić podstawę do wykazania się indywidualnym, jednostkowym interesem prawnym, a tym bardziej wskazania naruszenia tego interesu przez podmiot wnoszący skargę w trybie art. 101 ust. 1 u.s.g., to jednak normy konstytucyjne mogą stanowić podstawę do wykazania legitymacji skargowej wówczas, gdy formułują one w sposób bezpośredni obowiązek lub uprawnienie dla podmiotu, który skargę wnosi." (wyrok NSA z 21 czerwca 2018, I OSK 130/18, LEX nr 2513902).

Rozstrzygając o meritum sprawy sąd doszedł do wniosku, że nielegalne było przyjęcie stawek czynszów o ewidentnie dyskryminacyjnym charakterze. Sąd zauważył, że: „Utrudnianie organizowania przedstawień z udziałem zwierząt przyjmujące postać ustalenia dyskryminującej stawki czynszu dzierżawnego prowadzi w istocie do ograniczenia swobody prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie możliwości dostępu potencjalnych widzów do miejsca prowadzenia tej działalności, tj. cyrku" (wyrok WSA w Łodzi z 13 marca 2019, II SA/Łd 1112/18, LEX nr 2641293). Inne wątpliwości sądu dotyczyły należytego umocowania prawnego zaskarżonego aktu. Normy prawne zawarte w zarządzeniu mogą być skuteczne tylko względem jednostek organizacyjnie podległych organowi, który je wydał. Skutkiem przyjęcia zarządzenia określającego takie stawki najmu było mniej korzystne ukształtowanie pozycji prawnej przedsiębiorcy. Tym samym ustanowiono w nim normę prawną o charakterze powszechnie obowiązującym.

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 506)

podstawa prawna: Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2204 ze zm.)

Jednym ze sposobów pojawiających się w praktyce funkcjonowania gmin jest wydawanie przez wójtów zarządzeń w których zakazuje się organizowania występów cyrków ze zwierzętami na nieruchomościach należących do gmin. Wójtowie wydając takie akty prawne, wskazują najczęściej na swoją kompetencję do gospodarowania mieniem komunalnym wynikającą z art. 30 ust. 2 pkt 3) ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.) oraz gminnym zasobem nieruchomości na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów