Sądy administracyjne zwracają uwagę, że organy administracji muszą stosować przepisy, które obowiązują w momencie podejmowania decyzji. Ewentualne wyjątki powinny wypływać wprost z przepisów ustawy (np. norm intertemporalnych). Wynika to wprost z zasady działania organów na podstawie przepisów prawa określonej w art. 6 kodeksu postępowania administracyjnego, na co zwrócił uwagę m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z ostatnich orzeczeń z 18 marca 2016 r. (sygn. akt II OSK 1443/14). Ciągle jednak zdarzają się problemy ze stosowaniem tej zasady w praktyce, zwłaszcza jeśli zmiana przepisów nastąpiła między podjęciem decyzji przez organ I instancji a rozstrzygnięciem przez II instancję.
Pistolet nie dla myśliwych
Wątpliwości dotyczą zwłaszcza tego, jakie rozstrzygnięcie może w takiej sytuacji podjąć organ drugiej instancji – czy może tylko wydać sam decyzję merytoryczną, czy też uchylić zaskarżoną decyzję i skierować sprawę do ponownego rozpatrzenia.
Tego typu zagadnieniem zajmował się Naczelny Sąd Administracyjny w 2014 r. (wyrok z 15 kwietnia 2014 r., sygn. akt II OSK 2762/12). Chodziło w niej o odmowę zarejestrowania pistoletu jako broni myśliwskiej.
Taką decyzję wydał najpierw komendant wojewódzki policji, później utrzymał ją w mocy komendant główny policji, na podstawie art. 138 par. 1 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego. W międzyczasie zmieniły się przepisy – jednak, jak podkreślił NSA w uzasadnieniu do orzeczenia, zmiana miała charakter doprecyzowujący. Nowy przepis wprost stanowił, że m.in. pistolety i rewolwery nie są dopuszczone do polowań. Wcześniej też wynikało to z przepisów, choć nie było zapisane wprost, tylko przez wskazanie wymagań technicznych dotyczących broni myśliwskiej, której właśnie m.in. pistolety nie spełniały (ich pociski nie posiadały wymaganej przepisami energii kinetycznej).
Wojewódzki Sąd Administracyjny, do którego trafiła skarga, uchylił jednak obie decyzje. Uzasadniał, że dwuinstancyjność postępowania administracyjnego polega między innymi na tym, że organy obu instancji rozpatrują sprawę na podstawie jednakowego stanu faktycznego i prawnego. Dlatego zdaniem WSA organ II instancji powinien uchylić decyzję organu I instancji i przekazać mu ją do ponownego rozpatrzenia. Tak by i komendant wojewódzki policji mógł się nią zająć, biorąc pod uwagę nowe przepisy.