Zasady stosowania ulg w spłacie należności przez instytucje publiczne regulują m.in. przepisy ustawy o finansach publicznych a w odniesieniu do podatków – ordynacja podatkowa. Stosując ustawę o finansach publicznych trzeba jednak wybrać właściwy tryb. Inne przepisy dotyczą bowiem należności cywilnoprawnych a inne – tzw. niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym. Czasem trudności sprawia samo zakwalifikowanie dochodzonej kwoty do jednej z tych kategorii.
Niepodatkowe należności budżetowe o charakterze cywilnoprawnym są wymienione w art. 60 ustawy o finansach publicznych. Są to m.in. podlegające zwrotowi dotacje, grzywny z mandatów karnych w postępowaniach wykroczeniowych. Z kolei należności cywilnoprawne nie są wymienione w ustawie o finansach publicznych. Chodzi tu o takie zobowiązania jak: dochody z najmu lub dzierżawy, odszkodowania czy też koszty postępowania sądowego zasądzone od przegranej strony.
Bezskuteczna egzekucja
Należności cywilnoprawne mogą być umarzane w całości albo w części lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty. Dotyczy to kwot przypadającym organom administracji rządowej, państwowym jednostkom budżetowym i państwowym funduszom celowym.
Ważne
Do egzekucji środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym stosowane będą przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Natomiast do należności cywilnoprawnych, o których mówi ustawa o finansach publicznych, mają zastosowanie ogólne przepisy o egzekucji w trybie cywilnoprawnym.