Czy choroba urzędnika służby cywilnej uchroni przed dyscyplinarką

Publikacja: 21.02.2017 01:00

Czy choroba urzędnika służby cywilnej uchroni przed dyscyplinarką

Foto: 123RF

Pracownik sc dowiedział się, że w wyniku przeprowadzonego w jego biurze audytu wyszło na jaw, że kilka razy samowolnie wypłacał sobie zaliczki pieniężne z kasy urzędu, które zwracał po otrzymaniu normalnego wynagrodzenia. Bojąc się zwolnienia z pracy poszedł na zwolnienie lekarskie. Czy uniemożliwi to pracodawcy rozwiązanie z nim stosunku pracy?

Nie. Tego typu czyn może uzasadniać zwolnienie w trybie natychmiastowym, czyli bez wypowiedzenia z winy pracownika. Jak uznał, bowiem SN w wyroku z 26 czerwca 1998 r. (I PKN 214/98,OSNAPiUS 1999 nr 14, poz. 460) oceniającym charakter podobnego czynu – postępowanie pracownicy polegające na „pożyczaniu sobie" pieniędzy z kasy sklepu w celu zaspokojenia bieżących potrzeb, bez wiedzy i zgody pracodawcy, stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych (art. 52 § 1 pkt 1 kp). Na ocenę takiego zachowania nie ma wpływu okoliczność, że pracownica pieniądze następnie zwracała oraz że taką praktykę stosowały inne pracownice zatrudnione w sklepie.

A zatem w sytuacji opisanej w pytaniu pracodawca może zwolnić pracownika w trybie art.52 kp. Nieobecność jego w pracy nie stanowi przy tym przeszkody. Przewidziany, bowiem w kodeksie pracy zakaz (art.41 kp) dotyczy wyłącznie wypowiadania umów o pracę w czasie urlopu pracownika, a także innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Oznacza to, że pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w okresie jego choroby (wyrok SN z 27 września 1983 r. I PRN 108/83, Legalis nr 23894). Nie może z tym jednak zbyt długo zwlekać (patrz pytanie poniżej) a stosowne pismo zawierające oświadczenie woli pracodawcy musi być dostarczone pracownikowi. Przy czym zgodnie z uchwałą SN z 6 października 1998 r. (III ZP 31/98, OSNP 1999/3/80) pisemne oświadczenie woli pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia nie musi wskazywać terminu ustania stosunku pracy, który to skutek następuje zawsze w dacie dojścia oświadczenia do adresata w sposób umożliwiający mu realne zapoznanie się z jego treścią (art. 61 kc w zw. z art. 300 kp).

Jeśli natomiast pracodawca zdecyduje się wszcząć przeciwko pracownikowi postępowanie dyscyplinarne, musi zwrócić uwagę na ograniczenia terminowe zawarte w ustawie o sc. Zgodnie, bowiem z art.113 ust. 2 i 3 usc postępowanie dyscyplinarne nie może być wszczęte po upływie trzech miesięcy od dnia powzięcia przez dyrektora generalnego urzędu wiadomości o naruszeniu obowiązków członka korpusu służby cywilnej ani po upływie dwóch lat od popełnienia tego czynu.

Jeżeli członek korpusu sc z powodu nieobecności w pracy nie ma możliwości złożenia wyjaśnień, bieg trzymiesięcznego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia jego stawienia się do pracy. Oznacza to, że przebywanie pracownika na zwolnieniu lekarskim może tylko odsunąć w czasie wszczęcie przeciwko niemu takiego postępowania, ale go nie uniemożliwi.

podstawa prawna: Art. art.113-114 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 134 ze zm.)

Czy ważne jest, to kto dowie się o czynie pracownika

Naczelnik wydziału ze względu na swoją nieplanowaną nieobecność w pracy (wypadek) dopiero po dwóch miesiącach poinformował swoich przełożonych o czynie, którego dopuścił się podlegający mu pracownik sc. Dyrektor generalny uznał, że jest to przyczyna uzasadniająca natychmiastowe rozwiązaniem umowy z takim pracownikiem z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych. Czy może rozwiązać z nim umowę w trybie art. 52 kodeksu pracy?

Tak. Wprawdzie zgodnie z art. 52 § 2 kp rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może nastąpić po upływie miesiąca od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy, ale przez pracodawcę, w myśl wyroku SN z 5 czerwca 2007 r. (I PK 5/07, OSNAPiUS 2008 nr 15-16, poz. 212) należy rozumieć osobę, która ma kompetencje do podjęcia decyzji o rozwiązaniu umowy w tym trybie. Nie będzie nią na pewno ani brygadzista, ani kierownik warsztatu (podobnie naczelnik wydziału w urzędzie). Brygadzista lub kierownik warsztatu, nie będąc, bowiem osobą lub organem zarządzającym jednostką organizacyjną pracodawcy ani osobą wyznaczoną do dokonywania za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy (art. 31 § 1 kp), nie jest uprawniony do rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę i jego wiedza nie decyduje o rozpoczęciu biegu terminu z art. 52 § 2 kp (wyrok SN z 13 kwietnia 2000 r. I PKN 604/99, OSNAPiUS 2001 nr 19, poz., 577).

Przy czym warto pamiętać, że bieg miesięcznego terminu z art. 52 § 2 kp rozpoczyna się dopiero od chwili, w której pracodawca uzyskał w dostatecznym stopniu wiarygodne informacje uzasadniające jego przekonanie, że pracownik dopuścił się czynu nagannego w stopniu usprawiedliwiającym niezwłoczne rozwiązanie umowy o pracę (wyrok SN z 21 października 1999 r. I PKN 318/99, OSNAPiUS 2001 nr 5, poz. 155).

podstawa prawna: Art. 52 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1666 ze zm.)

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów