Sędziowie: Łączenie małych sądów nie rozwiąże problemu

Obawy budzi radykalizm zamierzonych zmian – mówi przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Antoni Górski

Aktualizacja: 18.03.2012 15:36 Publikacja: 12.03.2012 07:30

Antoni Górski, przewodniczący KRS: Nie można rozporządzeniem zmieniać całej struktury sądownictwa

Antoni Górski, przewodniczący KRS: Nie można rozporządzeniem zmieniać całej struktury sądownictwa

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Rz: KRS podjęła właśnie uchwałę w sprawie projektu rozporządzenia Ministerstwa Sprawiedliwości, w którym znosi 116 najmniejszych sądów w kraju. Rada jest za reorganizacją na mapie sądownictwa?

Antoni Górski przewodniczący KRS

: Wydana w piątek, 9 marca, opinia o projekcie rozporządzenia jest negatywna. Przesądziły o tym zastrzeżenia natury konstytucyjnej.

Zdaniem rady nie można w drodze aktu prawnego rangi rozporządzenia zmieniać radykalnie struktury sądownictwa. Jest to bowiem niedopuszczalna ingerencja władzy wykonawczej w materię dotyczącą władzy sądowniczej, a tym samym narusza konstytucyjne zasady niezależności i odrębności tej ostatniej. Taka ingerencja powinna być możliwa tylko w drodze ustawowej. Obawiamy się także, czy na drodze łączenia i znoszenia sądów nie zechce się obchodzić konstytucyjnej zasady nieprzenoszalności sędziego do pracy w innym sądzie bez jego zgody.

Co budzi niepokój rady?

Głównie radykalizm zamierzonych zmian. Czy na przykład ich wprowadzenie nie utrudni dostępu obywateli do sądów.

Z punktu widzenia centrali tego problemu może tak nie widać, ale dojazdy do odległych miejscowości w terenie są często bardzo uciążliwe. Zwiększenie odległości zwiększa także koszty dojazdów stron, świadków, biegłych i pełnomocników, a że jest bardzo prawdopodobne likwidowanie w przyszłości także wydziałów zamiejscowych sądów, może to mieć istotne znaczenie.

KRS zna problemy polskiego sądownictwa. Czy w interesie wszystkich sędziów nie powinno się podjąć wyrównywania obciążenia sędziów pracą bez względu na rozmiar jednostki, w której orzekają?

Nierównomierność obciążenia pracą sędziów w Polsce jest jednym z poważniejszych problemów organizacyjnych naszego sądownictwa. Z reguły jednak największe obciążenia ilościowe i jakościowe występują w sądach znajdujących się w wielkich aglomeracjach miejskich. Łączenie dwóch sądów małych w terenie czy sądu małego ze średnim z pewnością tego problemu nie rozwiąże.

Rady nie przekonują argumenty Ministerstwa Sprawiedliwości, że likwidacja najmniejszych jednostek poprawi funkcjonowanie sądownictwa?

Rzeczywistość jest taka, że z reguły mniejsze jednostki organizacyjne sądów działają sprawnie i dobrze. Oczywiście, że należy dążyć do racjonalizacji w strukturze sądownictwa. Z tego punktu widzenia celowość utrzymywania sądów cztero-, pięcioosobowych jest wątpliwa. Likwidację czy łączenie najmniejszych jednostek należy jednak przeprowadzać z uwzględnieniem wszelkich uwarunkowań, a nie tylko na podstawie suchych danych statystycznych. Trzeba także szanować tradycje miejscowego sądu, jego rolę kulturotwórczą w lokalnej społeczności, a także jej aspiracje. Nie można też ignorować obaw tych społeczności, że likwidacja sądu może być wstępem do degradacji znaczenia stolicy ich powiatu, a tym samym do powiększania różnic między poziomem ich życia a poziomem życia wielkomiejskiego. Trzeba też docenić, że wiele budynków sądowych zostało wzniesionych dzięki ofiarności lokalnych działaczy samorządowych.

I wreszcie dodać należy, że uzasadnienie projektu znoszącego sądy przedstawia tylko część kosztów przeprowadzenia tak zakrojonej reformy. Jej całościowe i rzeczywiste skutki finansowe będą o wiele wyższe od zakładanych (dojdą m.in. dojazdy sędziów, pracowników sądów czy konieczność powołania w nowych większych jednostkach dyrektorów sądów).

—rozmawiała Agata Łukaszewicz

Rz: KRS podjęła właśnie uchwałę w sprawie projektu rozporządzenia Ministerstwa Sprawiedliwości, w którym znosi 116 najmniejszych sądów w kraju. Rada jest za reorganizacją na mapie sądownictwa?

Antoni Górski przewodniczący KRS

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Prawo dla Ciebie
Kiedy policja może zaglądać do telefonu obywatela? Trzeba skończyć z oględzinami
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat 800 plus w maju 2025. Zmiany w harmonogramie
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Aplikacje i egzaminy
Egzaminy prawnicze 2025 - znamy większość wyników. Zdający nie zawiedli
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku