Takie orzeczenie zapadło po tym, jak Prezes Sądu Rejonowego dwukrotnie odmówił odpowiedzi na pytanie: "czy sędziowie Sądu Rejonowego, wyłączali się od rozpoznania spraw ze względu na subiektywne odczucie sędziego polegające na przekonaniu, iż odbiór społeczny prowadzonej przez sędziego sprawy, nie będzie odebrany jako bezstronny, a jeżeli tak, o podanie ilości takich wyłączeń na przestrzeni roku 2012".
Prezes Sądu stwierdził, że żądana informacja nie stanowi informacji publicznej. Jego zdaniem charakteru informacji publicznej nie mają wnioski w sprawach indywidualnych, wnioski będące postulatem wszczęcia postępowania w innej sprawie, wnioski dotyczące przyszłych działań organu w sprawach indywidualnych, wnioski stanowiące ingerencję w działalność sądów, a także wnioski dotyczące dokumentów prywatnych. Informacja publiczna powinna mieć swój materialny odpowiednik, nie można bowiem zobowiązać do udzielenia informacji, która nie istnieje. Ocena czy decyzje sądu - sędziów były subiektywnym odczuciem, opierały się na przekonaniu, dotyczyły odbioru społecznego nie stanowi informacji publicznej w rozumieniu ustawy.
Mężczyzna, który wnioskował o udzielenie informacji, wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego. Podniósł w niej m.in., iż żądane informacje są faktycznie informacją publiczną, gdyż dotyczą one jednego z podstawowych zadań publicznych państwa - prawidłowego sprawowania wymiaru sprawiedliwości oraz funkcjonowania Sądu Rejonowego w związku z pełnieniem oraz wykonywaniem przez funkcjonariuszy publicznych tj. sędziów swych funkcji w związku ze składanymi wnioskami o wyłączenie sędziego od rozpoznania sprawy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (sygn. akt II SAB/Gd 212/13) uznał, iż skarga zasługuje na uwzględnienie. Jak bowiem stwierdzono w uzasadnieniu, nie ulega wątpliwości, że organy władzy sądowniczej zalicza się do organów władzy publicznej, które na mocy art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej są podmiotami zobowiązanymi do udostępnienia informacji publicznej. Zatem co do zasady Prezes Sądu Rejonowego jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej.
WSA w Gdańsku uznał, iż Prezes Sądu Rejonowego jako organ władzy publicznej w rozumieniu, w którego posiadaniu znajdują się żądana informacja, jest zobowiązany do jej udostępnienia.