Czy to dzieło Stwosza

Rzeźbę Madonny z dzieciątkiem z kościoła w Stobiernej pod Rzeszowem na początku XVI w. najprawdopodobniej wykonał Wit Stwosz.

Aktualizacja: 26.09.2008 08:05 Publikacja: 25.09.2008 15:51

Madonna ze Stobiernej

Madonna ze Stobiernej

Foto: Fotorzepa, Krz Krzysztof Łokaj

Odkrycia dokonała Joanna Jasiewicz-Witczak, konserwator dzieł sztuki z Łańcuta. Badaniem i konserwacją dzieł sztuki w kraju i za granicą zajmuje się od ponad 20 lat.

Od dłuższego czasu prowadziła prace w kościele w Stobiernej. Jej uwagę przykuła figura Madonny, a szczególnie dzieciątko – jego kształty wskazywały, że może być autorstwa Wita Stwosza.

– Po długotrwałych badaniach jestem prawie pewna, że to jego dzieło – uważa konserwator. Nie chce powiedzieć: „na pewno”. To zadanie dla specjalnej komisji konserwatorów i historyków sztuki, która przeprowadzi drobiazgowe badania nad rzeźbą.

Wstępne oględziny potwierdziły, że rzeźba z kościoła w Stobiernej powstała na początku XVI wieku i posiada cechy charakterystyczne dla techniki Wita Stwosza zwanej gotykiem łamanym.

– Wskazuje na to głęboki, łyżkowy układ fałdów szat – zaznacza Jasiewicz-Witczak. Jej uwagę zwróciły charakterystyczne załamania i głębokie rzeźbienia, a także ukazanie szczegółów anatomii ciała. – Widać to szczególnie na odkrytym kolanku dzieciątka – wymienia.

Do tej pory uważano, że jest to neogotyckie dzieło z końca XIX wieku. Rzeźba była wcześniej konserwowana w 1953 roku. Wykonano nową głowę Madonny, ale korpus oraz dzieciątko zachowały się w oryginale.

– Jeżeli to odkrycie się potwierdzi, byłaby to prawdziwa sensacja – mówi Tomasz Zaucha z Muzeum Narodowego w Krakowie. Przyznaje, że to wielce prawdopodobne, gdyż w okresie, gdy Stwosz tworzył w Krakowie, wiele jego dzieł trafiało na wschód, m.in. na tereny dzisiejszego Podkarpacia oraz do Lwowa. Zastrzega jednak, że powszechne było naśladowanie jego stylu. W Polsce jest kilka dzieł, o których bezspornie możemy powiedzieć, że zostały wykonane przez Stwosza.

Rzeźbę konserwowano w 1953 roku,ale korpus oraz dzieciątko są oryginalne

Wiadomo, że podczas dwudziestoletniego pobytu w Krakowie artysta stworzył wiele figur przedstawiających Matkę Boską z Dzieciątkiem. W okresie baroku jednak wyrzucano z kościołów te gotyckie dzieła.

W 2002 roku sensację wywołało odkrycie w kościele we wsi Ptaszkowa koło Nowego Sącza. Konserwatorzy Magdalena i Stanisław Stawowiakowie odsłonili wykonaną w drewnie lipowym płaskorzeźbę „Modlitwa Chrystusa w Ogrojcu”. Usunęli z niej grubą warstwę zniekształcającego gruntu i nieprofesjonalną polichromię, przywracając jej pierwotny wygląd. – Badania wykazały, że autorstwo można przypisać Stwoszowi – mówi krakowski historyk sztuki dr Adam Organisty.

Dzieło jest teraz w Domu Gotyckim w Nowym Sączu.

Wit Stwosz urodził się około 1448 r. koło Stuttgartu. Zmarł w 1533 roku w Norymberdze, gdzie tworzył przez większą część życia. Należy do najwybitniejszych przedstawicieli późnego gotyku w rzeźbie. W 1477 r. przyjechał do Krakowa, gdzie tworzył do 1496 r., m.in. ołtarz mariacki i nagrobek króla Kazimierza Jagiellończyka.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

j.matusz@rp.pl

Odkrycia dokonała Joanna Jasiewicz-Witczak, konserwator dzieł sztuki z Łańcuta. Badaniem i konserwacją dzieł sztuki w kraju i za granicą zajmuje się od ponad 20 lat.

Od dłuższego czasu prowadziła prace w kościele w Stobiernej. Jej uwagę przykuła figura Madonny, a szczególnie dzieciątko – jego kształty wskazywały, że może być autorstwa Wita Stwosza.

Pozostało 87% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl