Młodzi artyści - nowe media

Do końca tego tygodnia w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej trwa wystawa laureatów 6. edycji konkursu Samsung Art Master

Publikacja: 23.09.2009 14:28

Anna Senkara, wideo pt. "Teraz"

Anna Senkara, wideo pt. "Teraz"

Foto: materiały prasowe

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/9131,1,367564.html]Zobacz galerię prac[/link] [/b]

W tym roku w konkursie udział wzięło blisko 500 uczestników. Ich prace oceniało jury w składzie: Maria Poprzęcka, profesor historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim; Anda Rottenberg, krytyczka i kuratorka; Jarosław Suchan, kurator, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi; Andrzej Chyra, aktor oraz Stach Szabłowski, krytyk i kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, również tegoroczna wystawa została zdominowana przez nowe media: instalacje, projekcje wideo oraz filmy. Zdaniem jury właśnie wśród takich form wypowiedzi, najwięcej było propozycji dojrzałych i intrygujących.

Jury szóstej edycji Samsung Art Master zdecydowało o nie przyznawaniu pierwszej nagrody. W jego ocenie prace konkursowe reprezentowały wyrównany, wysoki poziom. Z drugiej strony wśród zgłoszonych propozycji zabrakło pracy na tyle wybitnej, aby zasadnym stało się przyznanie głównego wyróżnienia.

Jury przyznało jedną drugą nagrodę, którą otrzymała [b]Anna Senkara[/b] (ASP Warszawa) za wideo pt. „Teraz” oraz cztery równorzędne trzecie nagrody. Otrzymali je: [b]Anna Panek[/b] (ASP Warszawa) za pracę malarską pt. „Królestwo”, [b]Jakub Słomkowski[/b] (ASP Warszawa) za instalację w przestrzeni pt. „Program Music Box”, [b]Piotr Żyliński[/b] (ASP Poznań) za wideo pt. „Trans-Atlantyk” oraz [b]Marc Tobias Winterhagen[/b] (ASP Poznań) za wideo instalację pt. „Hallelujah”.

Oprócz nagrodzonych prac na wystawie można zobaczyć również:

Maria Dmitruk (ASP Poznań), fotografia pt. „Ogród ziemskich rozkoszy”

Michał Grochowiak (ASP Poznań), fotografia pt. „76%H2O”

Gizela Mickiewicz (ASP Poznań), wideo instalacja pt. „Bardziej popłuczyny po czymś niż to”

Jarosław Sługocki (Uniwersytet MK Toruń), praca malarska pt. „3456”

Michalina Ziętek (Uniwersytet MK Toruń), wideo pt. „Autowydźwięki”

[ramka][b]Konkurs Samsung Art Master[/b] to projekt skierowany do młodych artystów – studentów dwóch ostatnich lat i absolwentów szkół artystycznych w Polsce.

Jego ideą jest wyróżnianie ciekawych, nowych indywidualności sceny artystycznej oraz promocja nieszablonowych postaw twórczych, jak również stworzenie młodym artystom możliwości zrealizowania pomysłów i ich profesjonalnej prezentacji.

Konkurs powstał, aby ułatwić nowym twórcom wejście na scenę artystyczną i pomóc im w pierwszych konfrontacjach z publicznością, kuratorami i krytykami. Szósta edycja konkursu Samsung Art Master jest zarazem czwartą realizowaną we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Czytaj więcej: [link=http://www.samsungartmaster.org.pl/]www.samsungartmaster.org.pl[/link]

[/ramka]

[ramka]

[srodtytul]Laureaci 6. edycji konkursu Samsung Art Master[/srodtytul]

[b]Anna Senkara, wideo pt. „Teraz” [/b]

„Tryptyk wideo pt. „Teraz” Anny Senkary ma trzech bohaterów, których śledzi chłodne oko kamery. Autorka nie zadaje pytań, lecz patrzy i słucha. Mężczyźni, oswojeni z jej obecnością, zajmują się sobą, nikogo ani niczego nie imitują, są do bólu realni." – komentuje prof. Grzegorz Kowalski z Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej na warszawskiej ASP.

[b]Anna Panek, praca malarska pt. „Królestwo” [/b]

Praca obejmuje cykl obrazów oraz malarstwo na klatce schodowej Zamku Ujazdowskiego. Malarstwo na klatce w CSW powstaje od pierwszego piętra do następnego. Jest to „niepotrzebny” fragment pomiędzy galerią – wystawami a częścią administracyjną. Ta część klatki schodowej wydaje się być opuszczona, straciła swoje znaczenie funkcjonalne. Interesujące wydaje się ożywienie, wykorzystanie takiego pomieszczenia poprzez malarstwo, „narastającą” farbę, która, jak żywy organizm, rozprzestrzeniłaby się po ścianach, suficie tworząc kolejne „zakamarki”, przestrzenie malarskie.

[b]Jakub Słomkowski, instalacja przestrzenna pt. „Program Music Box”[/b]

W „Programie Music Box” autor szuka wyjątkowych momentów. Jest ciekaw jak muzyka, którą tworzy działa na słuchacza, a jak na widza. Najważniejszy w programie jest wzrok. Momenty nawiązania bardzo intymnego kontaktu z obcą osobą są najcenniejszym owocem tego działania. Wybór przestrzeni publicznej do realizacji tej pracy wynika z chęci pokierowania refleksją widza.

[b]Piotr Żyliński, wideo pt. „Trans-Atlantyk”[/b]

Jest to wideo performance, w którym autor czyta powieść Witolda Gombrowicza w stanie „trzeźwym“, kończy jednak w zupełnym upojeniu alkoholowym, padając na podłogę. Proces upijania się Gombrowiczowskim Trans-Atlantykiem jest w najprostszej linii interpretacyjnej spotęgowanym groteskowym komentarzem dla przywar Polaków i pokutującego w nich Romantyzmu. Picie alkoholu podczas czytania pozostawia wiele dróg do interpretacji. Przedstawienie mimo humorystycznych akcentów jest wielkim wysiłkiem i zmaganiem się, prowadzi do wycieńczenia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Sam gest wykorzystania Gombrowicza był odpowiedzią na usunięcie spuścizny Gombrowiczowskiej z kanonu lektur szkolnych.

[b] Marc Tobias Winterhagen, wideo instalacja pt. „Hallelujah“ [/b]

„Hallelujah” jest 8-kanałową wideo instalacją tworzącą jedność. Dźwięk Hallelujah jest bardzo ważnym elementem łączącym wszystkie filmy razem. Hallelujah brzmi smutnie, ale niesie też w sobie pełno siły i wiary do Boga. Wszystkie sceny mają w sobie pewnego rodzaju sakralny charakter. Poprzez nieskończone powtarzanie tego samego obrazu i dźwięku, zauważamy więcej detali. Dźwięk pozostaje ten sam, ale poprzez powtórzenie jednej sekwencji obrazu zauważamy więcej, tło, nowe postacie, mimikę ludzi, gesty, widoki. W tym samym momencie każdy obraz jest nierozerwalnie powiązany z siedmioma pozostałymi. Zauważamy, że niezależnie, w którym kierunku nasz wzrok podąży, w prawo czy lewo, wszystkie obrazy „mówią“ razem coś więcej.

[b]Do udziału w wystawie jury zaprosiło także następujących uczestników konkursu:[/b]

[b]Maria Dmitruk, fotografia pt. „Ogród rozkoszy ziemskich”[/b]

To cykl przestrzennych kolaży, budowanych na makietach w zaciszu pracowni. Trójwymiarowe sceny z miniaturowego świata zostały utrwalone na fotografiach. Przedstawiają one postacie wycięte z tzw. „świętych obrazków” w różnych codziennych sytuacjach: podczas wieszania prania, na pikniku, w kinie letnim lub w trakcie naprawy samochodu. Chociaż ich rzeczywistością rządzi bajkowa estetyka ilustracji z książki do nabożeństwa, okazuje się, że „lepią oni garnki”, a hieratyczne, konwencjonalne pozy, w jakich zastygli pod dyktat popularnej ikonografii dają się przetłumaczyć na język zwyczajnej aktywności życiowej, zyskując w ten sposób praktyczny, bliższy nam wymiar. Efektem zderzenia dwóch odmiennych porządków bytu oraz połączenia treści pozornie prozaicznych z fantastyczną stylistyką odpustowego kiczu jest, poetycki, przesycony humorem klimat obrazów.

[b] Michał Grochowiak, fotografia pt. „76% H2O“ [/b]

To cykl 18 fotografii. Bohaterami tego cyklu są puste przestrzenie, chirurgicznie wyodrębnione z krajobrazu, które ze względu na swoją bezużyteczność funkcjonują jak odpadki, ale także znaki współczesnej cywilizacji. Postać ludzka jest w nich podrzędna, sprowadzona do elementu kompozycji, to raczej przestrzeń jest obserwatorem, a człowiek w niej obserwowanym. W nacechowanych spokojem miejscach czai się niepokój, jego obecność podkreślają detale. To cykl pocztówek z „nigdzie, tutaj”, zarejestrowanych w momencie ciszy przed burzą. To, co się zdarzyło lub zaraz wydarzy znajduje się poza krawędzią kadru.

[b]Gizela Mickiewicz wideo instalacja pt. „Bardziej popłuczyny po czymś niż to“ [/b]

Wideo instalacja złożona z dwóch projekcji i ścieżki dźwiękowej. Artystka opisuje swoją pracę następująco: „Trzonem wewnętrznym jest układ trawienny, jesteśmy, by łykać, chciwi, nienażarci, chłonni. Totem, z projekcji, ma oponowy przełyk, odsyła do ciągłej pazerności, daje odczuć jej siłę, uświęca machinę, proces. Odnosi do porytualnego trawienia ofiary, procesu noszenia jej w sobie, jej wchłaniania, wydalania… Zbudowany jest ze śmieci, niestrawionych części. Przeżute, wyplute, wchłonięte na nowo… To jak zwierze pada, to nieraz może tak paść jakby samo nie umarło, jakby zostało zabite, złożone. Królik z projekcji, znaleziony na kamieniu, jak na stole ofiarnym. Dla kogo upada? To tak, jakby sam się składał, żeby to się kręciło…”.

[b]Jarosław Sługocki, praca malarska pt. „3456” z cyklu „nokturn” [/b]

Prace mają czysto kontemplacyjny charakter. Obrazy starają się nie być jedynie przedstawieniem widoku. Nie chcą naśladować rzeczywistości, pragną nią być. Nie starają się być iluzją, często naśladowaną w malarstwie. Są obrazami tworzącymi wspólnie całkowicie nową jakość. Nawiązują dialog z ludzką percepcją i żądają odpowiedzi na jedno proste pytanie: tak czy nie?

[b]Michalina Ziętek, projekcja wideo pt. „Autowydźwięki“ [/b]

Projekcja jest wynikiem wcześniejszych poszukiwań autorki w sferze obrazów symultanicznych i multiplikacji. Autorka, pomimo chęci stworzenia osobistego, intymnego nastroju, dążyła jednocześnie do nadania pracy możliwie najbardziej uniwersalnego charakteru, umożliwiającego swobodę interpretacyjną. Układ „pól dźwiękowych” podyktowany nieustannym dążeniem do idealnego porządku i systematyki, nawiązuje do fascynacji autorki techniką cyfrową. Można, zatem porównać to wideo do siatki pikseli, które, będąc samodzielnymi tworami, obrazują jednocześnie mniej lub bardziej spójną całość – autoportret artystyczny.

[srodtytul]Informacje o artystach[/srodtytul]

[b]Anna Senkara[/b] (ur. 1981 r. w Warszawie) – absolwentka Wydziału Polonistyki UW i Wydziału Rzeźby w Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej prof. Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP. W 5. edycji konkursu Samsung Art Master otrzymała wyróżnienie za film “Krzesła” (2008).

Wybrane wystawy zbiorowe: „Szczyty Bohaterów”, „Bunkier Sztuki” (Kraków 2009), „Samsung Art Master” (CSW Warszawa, 2008); „Ciało/Geometria”, Galeria BWA (Zielona Góra, 2008); „Warianty”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2007).

[b]Anna Panek[/b] (ur. 1975 r.) – absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Obecnie jest studentką V roku malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Leona Tarasiewicza.

Wybrane wystawy: „Dom M&M” pokazywany na wystawie „Życie w Architekturze” na Politechnice Warszawskiej (2007), Stypendium Ericsson oraz wystawa w galerii Ericsson w Warszawie (2007), Wystawa „Percepcja Przestrzeni” Stacja Metro Wilanowska (2007), Wystawa „Powstanie Sztuki” w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu (2008), Wystawa „NIE MA SORRY” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2008).

[b]Jakub Słomkowski[/b] (ur. 1982 r. w Warszawie) – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Malarstwa, w pracowni prof. Krzysztofa Wachowiaka oraz na Wydziale Multimediów, w pracowni prof. Stanisława Wieczorka. Uczestnik licznych wystaw w kraju. Oprócz osiągnięć plastycznych pasjonuje go także aktorstwo. Aktor „Teatru Organizacji Once“ zrzeszającej ludzi niewidomych, niepełnosprawnych w Madrycie. [b]Piotr Żyliński[/b] (ur. 1983 r. w Kole) ukończył dwuletnie studium Reklamy Wizualnej w Kole. Od 2004 r. studiuje Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Poznaniu. Zajmuje się fotografią, wideo instalacją oraz tworzy obiekty. Pomysłodawca „artsiders” – internetvision about art ([link=http://www.artsiders.pl]www.artsiders.pl[/link]).

Wybrane wystawy (2008): „Dark Ages”, Lipsk; „Mediations – Wielka Polska”, Biennale Poznań; „Nie ma sorry“, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; „Art Must Be Beautiful“, Stary Browar, Poznań. W 5. edycji konkursu Samsung Art Master otrzymał wyróżnienie za wideo instalację pt. „Oto człowiek“.

[b]Marc Tobias Winterhagen[/b] (ur. 1977 r. we Frankfurcie nad Menem) obecnie student Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Studiował również chemię, filozofię i język hiszpański na Uniwersytecie w Gottingen. Pracował jako montażysta i asystent produkcyjny. W 2002 r. w Indiach nakręcił swój pierwszy krótkometrażówy film „The Musical Chairs”, który był pokazywany na ponad 50 festiwalach i wygrał 13 nagród. W 2004 r. rozpoczął studia artystyczne w Lipsku. W 2006 r. odbyła się premiera sztuki pt: „Dyktator snów”, która była pokazywana jako pierwszy dyplom w niezależnym teatrze.

[b]Maria Dmitruk[/b] (ur. 1977 r. w Warszawie) – absolwentka wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Obecnie studentka studiów podyplonowych w Zaocznym Studium Fotografii na Wydziale Komunikacji Multimedialnej w ASP Poznań.

Wybrane wystawy: wystawa prac dyplomowych wspólnie z Krzysztofem Miekusem (Warszawa 2003), wystawa prac fotograficznych „Zbyt głośna samotność” (Warszawa, 2004); wystawa cyklu „Baśnie” w ramach miesiąca fotografii (Kraków, 2004).

[b]Michał Grochowiak [/b](ur. 1977 r. w Warszawie) – absolwent wydziału Komunikacji Multimedialnej (Fotografia) Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.

Wybrane wystawy: „Dech” – Galeria Starter (Poznań, 2009), Epson Art Photo Show – Art Cologne (Kolonia, Niemcy 2009); Konkurs Imienia Marii Dokowicz, Galeria Arsenał (Poznań, 2008); Nagrody i wyróżnienia: Best Selected Work, Epson Art Photo w roku 2009 i 2007/08. W 5. edycji konkursu Samsung Art Master otrzymał wyróżnienie jako członek Grupy 4! (2008).

[b]Gizela Mickiewicz [/b](ur. 1984 r. w Złotowie) – studentka poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Edukacji Artystycznej. Wybrane wystawy i dokonania artystyczne: Galeria Poziom ASP Poznań, wystawa grupowa (Poznań, 2007); wystawa indywidualna w Pracowni Malarstwa dr Dominika Lejmana (2008), wystawa indywidualna w ramach prezentacji końcoworocznych w VI Pracowni Rzeźby prof. Jana Berdyszaka (2008). Artystka sama o sobie: „Patrzę w codzienność, to, w czym jestem. Ciągnie mnie w obszary, gdzie wszyscy byli, opatrzone miejsca, wiadome. Użyta, zwykła rzecz. Przechodzona. Myśl, którą wszyscy mieli.“

[b]Jarosław Sługocki[/b] (ur. 1984 r. w Toruniu) – student Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Studiuje w pracowni prof. Lecha Wolskiego. Brał udział w licznych festiwalach, wystawach plenerowych.

Wybrane wystawy: Galeria 011 w toruńskim klubie „Odnowa” (Toruń, 2008); Galeria „Ego is t” w EneRDe (Toruń, 2008); Pracownia Wschodnia, indywidualna wystawa malarstwa pt. „Nokturn“ (Warszawa, 2008).

[b]Michalina Ziętek[/b] (ur. 1984 r. w Toruniu) – absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (kierunek: Edukacja Artystyczna, specjalność: Plastyka Intermedialna). Praca Dyplomowa pt. „Autowydźwięki” w pracowni prof. Wiesława Smużanego.

Laureatka Medalu im. Janusza Boguckiego dla dyplomu artystycznego i teoretycznego, wyróżniona w konkursie kreatywnym „Toyota Aygo – jak się wyróżnić?”. Stypendystka na École Supérieure des Arts Saint-Luc w Liège, Belgia. Na co dzień zajmuje się sferą nowych mediów, szczególnie przywiązując wagę do rozwoju w obszarze sztuki Internetu i animacji.

[/ramka]

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/9131,1,367564.html]Zobacz galerię prac[/link] [/b]

W tym roku w konkursie udział wzięło blisko 500 uczestników. Ich prace oceniało jury w składzie: Maria Poprzęcka, profesor historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim; Anda Rottenberg, krytyczka i kuratorka; Jarosław Suchan, kurator, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi; Andrzej Chyra, aktor oraz Stach Szabłowski, krytyk i kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Pozostało 97% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl