[b]ŻW: 3,5 tysiąca prac – padł prawdziwy rekord w liczbie zgłoszeń na biennale. Czy to dowód, że zainteresowanie tą sztuką wzrasta?[/b]

Monika Zawadzka: Często dyskutuje się o tym, że plakat umiera. Zainteresowanie biennale udowadnia, że jest zupełnie inaczej. Potwierdza to nie tylko ogromna liczba zgłoszonych prac, lecz także zainteresowanie ze strony gości z całego świata, którzy przyjechali do Polski specjalnie na wernisaż.

[b]Z których krajów napłynęło w tym roku najwięcej prac?[/b]

Do konkursu zgłoszono prace artystów aż z 50 krajów autorstwa 1,5 tysiąca projektantów. Po pierwszej selekcji, która objęła 400 prac, wyraźnie było widać, że przeważają plakaty z Japonii i Meksyku.

[b]To tam sztuka projektowania rozwija się dziś najlepiej? [/b]

Gdybym powiedziała, że tak, byłoby to zbyt duże uogólnienie. Prawdą jest jednak, że w tych pracach najłatwiej dostrzec wyraźne tendencje. Są one na tyle silne, że nawet gdy nie zna się nazwiska autora, łatwo domyślić się, z jakiego kraju pochodzi.

[b]Co tak bardzo wyróżnia te plakaty? [/b]

Japończycy są zdecydowanie zwolennikami czystej, subtelnej i nowoczesnej formy. Meksykanów wyróżnia natomiast głównie zamiłowanie do koloru.

[b]Jaka na tym tle jest kondycja polskiego plakatu?[/b]

Autopromocja
LOGISTYKA.RP.PL

Branża, która napędza polską gospodarkę

CZYTAJ WIĘCEJ

Wyodrębnić można dwie grupy artystów. Jedni, tak jak wyróżniony Mieczysław Wasilewski, podążają śladami polskiej szkoły plakatu. Inni zaś szukają nowej formy, co widać w nagrodzonej pracy Mai Wolny.

[b]Taka różnorodność nie ułatwia wyboru. Jury było jednogłośne?[/b]

Nie było między nami wielu różnic. Wybór poprzedzały niezwykle ciekawe dyskusje. Plakat mieści wiele znaczeń, które często przez różnice kulturowe trudno wydobyć. Przykładem może być „Globalne ocieplenie” Jianpinga He. Z początku tylko dla połowy międzynarodowego jury było oczywiste, że to praca nie tyle ekologiczna, co polityczna. Dopiero po rozmowach, poznaniu kulturowego kontekstu można było ją w pełni odczytać.

[i]* 22. Międzynarodowe Biennale Plakatu – m.in. Muzeum Plakatu w Wilanowie (do 31.07), Salon ASP (do 19.06) i Stara Kordegarda w Łazienkach Królewskich (do 12.09) Program: [link=http://www.postermuseum.pl]www.postermuseum.pl[/link][/i]

[ramka]Laureaci biennale – główne kategorie

[i]Plakat Ideowy[/i]

złoty medal – Maja Wolny „Odsłona 7”

srebrny medal – Jianpinga He „Globalne ocieplenie” (Niemcy)

brązowy medal – Istvana Orosza „Naród” (Węgry)

wyróżnienia – Marcin Mroszczak „Warszawa 4 czerwca ’89 – ’09”, Mieczysław Wasilewski „Gdzie jest mój głos?”

[b]Plakat Promujący Kulturę [/b]

złoty medal – Michel Quarez „Bobigny-Forney” (Francja)

srebrny medal – Melchior Imboden „Portrety grafików. Plakaty Melchiora Imbodena. Chiny” (Szwajcaria)

brązowy medal – Leszek Żebrowski „Była Żydówka, nie ma Żydówki”

wyróżnienia – Eric Beloussov „Hałas i wściekłość” (Rosja), Stephan Bundi „Tartuffe” (Szwajcaria) i Kazuhiro Kikuch „Niewola” (Japonia)

[b]Plakat Reklamowy[/b]

złoty medal – Sagmeister Inc. (Stefan Sagmeister, Joe Shouldice, Richard The) „Buttonfly” (USA)

srebrny medal – Takashi Miyake „Barwiąc to na własny kolor” (Japonia)

brązowy medal – Yoshito Kubota „Sucha moc. Reklama farby szybkoschnącej” (Japonia)[/ramka]