Papier, forma i kolor, czyli plakat

O rekordach, tendencjach i ukrytych znaczeniach rozmawiamy z Moniką Zawadzką, członkiem jury 22. Międzynarodowego Biennale Plakatu

Publikacja: 08.06.2010 20:30

Za „Odsłonę 7” Maja Wolny dostała I nagrodę w kategorii Plakat Ideowy

Za „Odsłonę 7” Maja Wolny dostała I nagrodę w kategorii Plakat Ideowy

Foto: Życie Warszawy

[b]ŻW: 3,5 tysiąca prac – padł prawdziwy rekord w liczbie zgłoszeń na biennale. Czy to dowód, że zainteresowanie tą sztuką wzrasta?[/b]

Monika Zawadzka: Często dyskutuje się o tym, że plakat umiera. Zainteresowanie biennale udowadnia, że jest zupełnie inaczej. Potwierdza to nie tylko ogromna liczba zgłoszonych prac, lecz także zainteresowanie ze strony gości z całego świata, którzy przyjechali do Polski specjalnie na wernisaż.

[b]Z których krajów napłynęło w tym roku najwięcej prac?[/b]

Do konkursu zgłoszono prace artystów aż z 50 krajów autorstwa 1,5 tysiąca projektantów. Po pierwszej selekcji, która objęła 400 prac, wyraźnie było widać, że przeważają plakaty z Japonii i Meksyku.

[b]To tam sztuka projektowania rozwija się dziś najlepiej? [/b]

Gdybym powiedziała, że tak, byłoby to zbyt duże uogólnienie. Prawdą jest jednak, że w tych pracach najłatwiej dostrzec wyraźne tendencje. Są one na tyle silne, że nawet gdy nie zna się nazwiska autora, łatwo domyślić się, z jakiego kraju pochodzi.

[b]Co tak bardzo wyróżnia te plakaty? [/b]

Japończycy są zdecydowanie zwolennikami czystej, subtelnej i nowoczesnej formy. Meksykanów wyróżnia natomiast głównie zamiłowanie do koloru.

[b]Jaka na tym tle jest kondycja polskiego plakatu?[/b]

Wyodrębnić można dwie grupy artystów. Jedni, tak jak wyróżniony Mieczysław Wasilewski, podążają śladami polskiej szkoły plakatu. Inni zaś szukają nowej formy, co widać w nagrodzonej pracy Mai Wolny.

[b]Taka różnorodność nie ułatwia wyboru. Jury było jednogłośne?[/b]

Nie było między nami wielu różnic. Wybór poprzedzały niezwykle ciekawe dyskusje. Plakat mieści wiele znaczeń, które często przez różnice kulturowe trudno wydobyć. Przykładem może być „Globalne ocieplenie” Jianpinga He. Z początku tylko dla połowy międzynarodowego jury było oczywiste, że to praca nie tyle ekologiczna, co polityczna. Dopiero po rozmowach, poznaniu kulturowego kontekstu można było ją w pełni odczytać.

[i]* 22. Międzynarodowe Biennale Plakatu – m.in. Muzeum Plakatu w Wilanowie (do 31.07), Salon ASP (do 19.06) i Stara Kordegarda w Łazienkach Królewskich (do 12.09) Program: [link=http://www.postermuseum.pl]www.postermuseum.pl[/link][/i]

[ramka]Laureaci biennale – główne kategorie

[i]Plakat Ideowy[/i]

złoty medal – Maja Wolny „Odsłona 7”

srebrny medal – Jianpinga He „Globalne ocieplenie” (Niemcy)

brązowy medal – Istvana Orosza „Naród” (Węgry)

wyróżnienia – Marcin Mroszczak „Warszawa 4 czerwca ’89 – ’09”, Mieczysław Wasilewski „Gdzie jest mój głos?”

[b]Plakat Promujący Kulturę [/b]

złoty medal – Michel Quarez „Bobigny-Forney” (Francja)

srebrny medal – Melchior Imboden „Portrety grafików. Plakaty Melchiora Imbodena. Chiny” (Szwajcaria)

brązowy medal – Leszek Żebrowski „Była Żydówka, nie ma Żydówki”

wyróżnienia – Eric Beloussov „Hałas i wściekłość” (Rosja), Stephan Bundi „Tartuffe” (Szwajcaria) i Kazuhiro Kikuch „Niewola” (Japonia)

[b]Plakat Reklamowy[/b]

złoty medal – Sagmeister Inc. (Stefan Sagmeister, Joe Shouldice, Richard The) „Buttonfly” (USA)

srebrny medal – Takashi Miyake „Barwiąc to na własny kolor” (Japonia)

brązowy medal – Yoshito Kubota „Sucha moc. Reklama farby szybkoschnącej” (Japonia)[/ramka]

[b]ŻW: 3,5 tysiąca prac – padł prawdziwy rekord w liczbie zgłoszeń na biennale. Czy to dowód, że zainteresowanie tą sztuką wzrasta?[/b]

Monika Zawadzka: Często dyskutuje się o tym, że plakat umiera. Zainteresowanie biennale udowadnia, że jest zupełnie inaczej. Potwierdza to nie tylko ogromna liczba zgłoszonych prac, lecz także zainteresowanie ze strony gości z całego świata, którzy przyjechali do Polski specjalnie na wernisaż.

Pozostało 86% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl