Papier, forma i kolor, czyli plakat

O rekordach, tendencjach i ukrytych znaczeniach rozmawiamy z Moniką Zawadzką, członkiem jury 22. Międzynarodowego Biennale Plakatu

Publikacja: 08.06.2010 20:30

Za „Odsłonę 7” Maja Wolny dostała I nagrodę w kategorii Plakat Ideowy

Za „Odsłonę 7” Maja Wolny dostała I nagrodę w kategorii Plakat Ideowy

Foto: Życie Warszawy

[b]ŻW: 3,5 tysiąca prac – padł prawdziwy rekord w liczbie zgłoszeń na biennale. Czy to dowód, że zainteresowanie tą sztuką wzrasta?[/b]

Monika Zawadzka: Często dyskutuje się o tym, że plakat umiera. Zainteresowanie biennale udowadnia, że jest zupełnie inaczej. Potwierdza to nie tylko ogromna liczba zgłoszonych prac, lecz także zainteresowanie ze strony gości z całego świata, którzy przyjechali do Polski specjalnie na wernisaż.

[b]Z których krajów napłynęło w tym roku najwięcej prac?[/b]

Do konkursu zgłoszono prace artystów aż z 50 krajów autorstwa 1,5 tysiąca projektantów. Po pierwszej selekcji, która objęła 400 prac, wyraźnie było widać, że przeważają plakaty z Japonii i Meksyku.

[b]To tam sztuka projektowania rozwija się dziś najlepiej? [/b]

Reklama
Reklama

Gdybym powiedziała, że tak, byłoby to zbyt duże uogólnienie. Prawdą jest jednak, że w tych pracach najłatwiej dostrzec wyraźne tendencje. Są one na tyle silne, że nawet gdy nie zna się nazwiska autora, łatwo domyślić się, z jakiego kraju pochodzi.

[b]Co tak bardzo wyróżnia te plakaty? [/b]

Japończycy są zdecydowanie zwolennikami czystej, subtelnej i nowoczesnej formy. Meksykanów wyróżnia natomiast głównie zamiłowanie do koloru.

[b]Jaka na tym tle jest kondycja polskiego plakatu?[/b]

Wyodrębnić można dwie grupy artystów. Jedni, tak jak wyróżniony Mieczysław Wasilewski, podążają śladami polskiej szkoły plakatu. Inni zaś szukają nowej formy, co widać w nagrodzonej pracy Mai Wolny.

[b]Taka różnorodność nie ułatwia wyboru. Jury było jednogłośne?[/b]

Reklama
Reklama

Nie było między nami wielu różnic. Wybór poprzedzały niezwykle ciekawe dyskusje. Plakat mieści wiele znaczeń, które często przez różnice kulturowe trudno wydobyć. Przykładem może być „Globalne ocieplenie” Jianpinga He. Z początku tylko dla połowy międzynarodowego jury było oczywiste, że to praca nie tyle ekologiczna, co polityczna. Dopiero po rozmowach, poznaniu kulturowego kontekstu można było ją w pełni odczytać.

[i]* 22. Międzynarodowe Biennale Plakatu – m.in. Muzeum Plakatu w Wilanowie (do 31.07), Salon ASP (do 19.06) i Stara Kordegarda w Łazienkach Królewskich (do 12.09) Program: [link=http://www.postermuseum.pl]www.postermuseum.pl[/link][/i]

[ramka]Laureaci biennale – główne kategorie

[i]Plakat Ideowy[/i]

złoty medal – Maja Wolny „Odsłona 7”

srebrny medal – Jianpinga He „Globalne ocieplenie” (Niemcy)

Reklama
Reklama

brązowy medal – Istvana Orosza „Naród” (Węgry)

wyróżnienia – Marcin Mroszczak „Warszawa 4 czerwca ’89 – ’09”, Mieczysław Wasilewski „Gdzie jest mój głos?”

[b]Plakat Promujący Kulturę [/b]

złoty medal – Michel Quarez „Bobigny-Forney” (Francja)

srebrny medal – Melchior Imboden „Portrety grafików. Plakaty Melchiora Imbodena. Chiny” (Szwajcaria)

Reklama
Reklama

brązowy medal – Leszek Żebrowski „Była Żydówka, nie ma Żydówki”

wyróżnienia – Eric Beloussov „Hałas i wściekłość” (Rosja), Stephan Bundi „Tartuffe” (Szwajcaria) i Kazuhiro Kikuch „Niewola” (Japonia)

[b]Plakat Reklamowy[/b]

złoty medal – Sagmeister Inc. (Stefan Sagmeister, Joe Shouldice, Richard The) „Buttonfly” (USA)

srebrny medal – Takashi Miyake „Barwiąc to na własny kolor” (Japonia)

Reklama
Reklama

brązowy medal – Yoshito Kubota „Sucha moc. Reklama farby szybkoschnącej” (Japonia)[/ramka]

[b]ŻW: 3,5 tysiąca prac – padł prawdziwy rekord w liczbie zgłoszeń na biennale. Czy to dowód, że zainteresowanie tą sztuką wzrasta?[/b]

Monika Zawadzka: Często dyskutuje się o tym, że plakat umiera. Zainteresowanie biennale udowadnia, że jest zupełnie inaczej. Potwierdza to nie tylko ogromna liczba zgłoszonych prac, lecz także zainteresowanie ze strony gości z całego świata, którzy przyjechali do Polski specjalnie na wernisaż.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama