2010 rok w fotografii

Wiele interesujących projektów miało miejsce „poza centrum", poza Warszawą, we Wrocławiu – „polskiej stolicy nowych mediów", w Toruniu, Krakowie, Łodzi.

Aktualizacja: 02.03.2011 21:53 Publikacja: 02.03.2011 21:30

Sam Ashley, Wykrywacz duchów, 1994, 2002, 2005, zmodyfikowane urządzenia elektroniczne i przewody, d

Sam Ashley, Wykrywacz duchów, 1994, 2002, 2005, zmodyfikowane urządzenia elektroniczne i przewody, dzięki uprzejmości artysty, przy wsparciu Maerz Musik i Tesla e.V, wystawa Nie śpią tylko duchy. O duchach i ich mediach, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu", Toruń, 26.03.–30.05.2010.

Foto: materiały prasowe

Red

O większości wystaw i imprez prezentujących fotografię i nowe technologie pisaliśmy już na łamach „Art & Business". Przypominając je teraz, podejmujemy próbę podsumowania i oceny, dodajemy także te wystawy, o których zaledwie sygnalizowaliśmy lub o których nie pisaliśmy.

Niewątpliwie najważniejszymi imprezami fotograficznymi roku były dwa duże, odbywające się corocznie w maju festiwale: ósma już edycja Miesiąca Fotografii w Krakowie oraz łódzki Fotofestiwal 2010. W tym roku pokazy zagraniczne krakowskiego miesiąca odbywały się pod hasłem Wielkie nadzieje. Fotografia z Wielkiej Brytanii, wystawa „flagowa" w Muzeum Narodowym Fakty z życia. Fotografia brytyjska 1974–1997, dwie wystawy w Bunkrze Sztuki – inspirowanej dokumentem fotografii Anny Fox oraz wystawa zbiorowa – Tu nie ma nic przygotowana przez fotografa, kuratora, wykładowcę Jasona Evansa, ukazująca obraz Wielkiej Brytanii lat 90., zarówno poprzez fotografie (odbitki wykonano w jednakowym formacie), jak i prace wideo.

 

Diagnoza Evansa przedstawia wizję dekady odmienną od oficjalnie promowanej, którą zawiera slogan Cool Britannia. Lata 90. to okres niepokojów społecznych, zamieszek, rozszczepień, dezintegracji. Międzynarodowe Centrum Kultury pokazało natomiast prace Marka Powera, efekt jego pobytu w Polsce, Melodia dwóch pieśni, fotografie peryferyjnych miejsc, a najnowsze tendencje fotografii brytyjskiej przedstawiała wystawa Aktualizacja UK.

Łódzki festiwal to impreza tematyczna, tym razem odbywała się pod pojemnym i przyciągającym Beatlesowskim hasłem All my lovin'. Głowna wystawa, grupująca prace 20 artystów z całego świata, różnorodne tendencje współczesnej fotografii (dokument, kreację, fotografię konceptualną) przygotowana przez troje kuratorów: Peggy Sue Amison, Christopha Tannerta i Krzysztofa Candrowicza dotyczyła różnych odcieni miłości i straty. Natomiast wystawa konkursowa łódzkiego festiwalu pokazała prace 10 autorów. Nagrodę Główną za cykl 14 prac Miłość o poranku opisujących miłość, intymność starszych ludzi, otrzymała niemiecka artystka Katrin Trautner.

Obok pokazu głównego i wystawy konkursowej w Łodzi odbyło się kilkanaście wystaw towarzyszących (między innymi: fotografii węgierskiej MiędzyLudzkie powiązania). Część Fotofestiwalu miała charakter warsztatowy, skierowany zarówno do profesjonalnych fotografów (Akademia Nikona), jak i amatorów, a ponadto inne wydarzenia: pokazy slajdów i portfolio, spotkania autorskie z uczestnikami wystawy All my lovin'. Imprezy krakowską i łódzką trudno jest ze sobą porównywać, mają zupełnie inne cele, struktury. Raczej – wzajemnie się uzupełniają i stały się ważnymi elementami życia polskiej fotografii.

 

www.abbeyhouse.pl

 

O większości wystaw i imprez prezentujących fotografię i nowe technologie pisaliśmy już na łamach „Art & Business". Przypominając je teraz, podejmujemy próbę podsumowania i oceny, dodajemy także te wystawy, o których zaledwie sygnalizowaliśmy lub o których nie pisaliśmy.

Niewątpliwie najważniejszymi imprezami fotograficznymi roku były dwa duże, odbywające się corocznie w maju festiwale: ósma już edycja Miesiąca Fotografii w Krakowie oraz łódzki Fotofestiwal 2010. W tym roku pokazy zagraniczne krakowskiego miesiąca odbywały się pod hasłem Wielkie nadzieje. Fotografia z Wielkiej Brytanii, wystawa „flagowa" w Muzeum Narodowym Fakty z życia. Fotografia brytyjska 1974–1997, dwie wystawy w Bunkrze Sztuki – inspirowanej dokumentem fotografii Anny Fox oraz wystawa zbiorowa – Tu nie ma nic przygotowana przez fotografa, kuratora, wykładowcę Jasona Evansa, ukazująca obraz Wielkiej Brytanii lat 90., zarówno poprzez fotografie (odbitki wykonano w jednakowym formacie), jak i prace wideo.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl