Achille Bonito Oliva o artyście Krzysztofie M. Bednarskim

We wtorek 21 czerwca gościem Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie będzie Achille Bonito Oliva. Światowej sławy krytyk zaprezentuje nową książkę o polskim rzeźbiarzu Krzysztofie M. Bednarskim

Publikacja: 21.06.2011 12:51

Achille Bonito Oliva o artyście Krzysztofie M. Bednarskim

Foto: Materiały Promocyjne

Krytyk i artysta poznali się w Rzymie  w 1988 roku. Znajomość do dzisiaj inspiruje obydwu.

Oliva jest wykładowcą historii sztuki na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie. W latach 80. upowszechnił termin „transawangarda" dla oznaczenia  nowych zjawisk artystycznych. W 1993 roku został dyrektorem Biennale w Wenecji. Jako autorytet w sprawach sztuki współczesnej był kuratorem wielu prestiżowych wystaw na świecie, m.in. międzynarodowych biennale w: Wenecji (1999), Paryżu (1971, 1985), Sydney (1981), Dakarze (1988), Sao Paolo (1996), Walencji (2001). Jest autorem książek, m.in. „La Transavanguardia Italiano" i „Dialoghi d'artista" oraz programów telewizyjnych. W Polsce realizował w CSW wystawy: „Mario Schifano" i „Włoski Belweder – Tendencje sztuki współczesnej 1945-2001".

Bednarski jest rzeźbiarzem, absolwentem ASP w Warszawie. Studiował u prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oscara Hansena. W latach 70. projektował plakaty do parateatralnych działań Jerzego Grotowskiego. Od ponad dwudziestu lat mieszka w Rzymie, ale utrzymuje nadal kontakty z krajem. Jego wczesne rzeźby miały kontekst polityczny, jak „Portret totalny Karola Marksa" (1978), czy „Victoria-Victoria" (1983) – znak zwycięstwa Solidarności z przyciętymi palcami, przypominający o wprowadzeniu stanu wojennego. Późniejsze prace nabrały wymowy uniwersalnej, np. monumentalna instalacja rzeźbiarska „Moby Dick" (1987) o literacko-egzystencjalnych podtekstach. Artysta jest także autorem pomników: Krzysztofa Kieślowskiego (Warszawa, 1997), Federico Felliniego (Rimini, 1994) i Fryderyka Chopina (Wiedeń, 2010)

Tytuł książki „ABO — KMB" przypomina zaszyfrowaną depeszę. Kod szyfru łatwo jednak złamać. To inicjały krytyka i artysty. Edycja pod patronatem Instytut Polskiego w Rzymie jest dwujęzyczna (włosko-polska) i bogato ilustrowana pracami Krzysztofa M. Bednarskiego.

Nie jest to typowa monografia, ale zbiór krytycznych tekstów, jakie Oliva poświęcił artyście w ciągu ostatnich 20 lat. Są to eseje wnikliwe i błyskotliwe, w których autor przekonywująco dowodzi, że sztuka Bednarskiego łączy Wschód i Zachód poprzez kulturowy nomadyzm. Refleksje krytyka zawierają także wiele istotnych uwag o sztuce współczesnej. Z niektórymi warto się np. spierać; np. czy - jak głosi autor - współczesność zaczyna się od manieryzmu, a nie od renesansu albo oświecenia. Polemiczny potencjał to ważny atut wypowiedzi Olivy.

„ABO — KMB. Achille Bonito Oliva o Krzysztofie M. Bednarskim i nie tylko". Tłumaczenie  Mateusz Salwa i i Marina Fabbri, wstęp Anda Rottenberg, OFFicyna Publishing Ltd, Łodż 2011

Spotkanie z Achillo Bonito Olivą  i Krzysztofem M. Bednarskim w CSW odbędzie się 21 czerwca o godz 18. Jest częścią inauguracji nowego projektu CSW „Laboratorium Przyszłości. Regress Progress". Składają się na niego wystawy, prezentacje, performance, pokazy filmowe, warsztaty, dyskusje, próbujące rozpoznać nurty sztuki przyszłości.

Krytyk i artysta poznali się w Rzymie  w 1988 roku. Znajomość do dzisiaj inspiruje obydwu.

Oliva jest wykładowcą historii sztuki na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie. W latach 80. upowszechnił termin „transawangarda" dla oznaczenia  nowych zjawisk artystycznych. W 1993 roku został dyrektorem Biennale w Wenecji. Jako autorytet w sprawach sztuki współczesnej był kuratorem wielu prestiżowych wystaw na świecie, m.in. międzynarodowych biennale w: Wenecji (1999), Paryżu (1971, 1985), Sydney (1981), Dakarze (1988), Sao Paolo (1996), Walencji (2001). Jest autorem książek, m.in. „La Transavanguardia Italiano" i „Dialoghi d'artista" oraz programów telewizyjnych. W Polsce realizował w CSW wystawy: „Mario Schifano" i „Włoski Belweder – Tendencje sztuki współczesnej 1945-2001".

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl