Reklama

Achille Bonito Oliva o artyście Krzysztofie M. Bednarskim

We wtorek 21 czerwca gościem Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie będzie Achille Bonito Oliva. Światowej sławy krytyk zaprezentuje nową książkę o polskim rzeźbiarzu Krzysztofie M. Bednarskim

Publikacja: 21.06.2011 12:51

Achille Bonito Oliva o artyście Krzysztofie M. Bednarskim

Foto: Materiały Promocyjne

Krytyk i artysta poznali się w Rzymie  w 1988 roku. Znajomość do dzisiaj inspiruje obydwu.

Oliva jest wykładowcą historii sztuki na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie. W latach 80. upowszechnił termin „transawangarda" dla oznaczenia  nowych zjawisk artystycznych. W 1993 roku został dyrektorem Biennale w Wenecji. Jako autorytet w sprawach sztuki współczesnej był kuratorem wielu prestiżowych wystaw na świecie, m.in. międzynarodowych biennale w: Wenecji (1999), Paryżu (1971, 1985), Sydney (1981), Dakarze (1988), Sao Paolo (1996), Walencji (2001). Jest autorem książek, m.in. „La Transavanguardia Italiano" i „Dialoghi d'artista" oraz programów telewizyjnych. W Polsce realizował w CSW wystawy: „Mario Schifano" i „Włoski Belweder – Tendencje sztuki współczesnej 1945-2001".

Bednarski jest rzeźbiarzem, absolwentem ASP w Warszawie. Studiował u prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oscara Hansena. W latach 70. projektował plakaty do parateatralnych działań Jerzego Grotowskiego. Od ponad dwudziestu lat mieszka w Rzymie, ale utrzymuje nadal kontakty z krajem. Jego wczesne rzeźby miały kontekst polityczny, jak „Portret totalny Karola Marksa" (1978), czy „Victoria-Victoria" (1983) – znak zwycięstwa Solidarności z przyciętymi palcami, przypominający o wprowadzeniu stanu wojennego. Późniejsze prace nabrały wymowy uniwersalnej, np. monumentalna instalacja rzeźbiarska „Moby Dick" (1987) o literacko-egzystencjalnych podtekstach. Artysta jest także autorem pomników: Krzysztofa Kieślowskiego (Warszawa, 1997), Federico Felliniego (Rimini, 1994) i Fryderyka Chopina (Wiedeń, 2010)

Tytuł książki „ABO — KMB" przypomina zaszyfrowaną depeszę. Kod szyfru łatwo jednak złamać. To inicjały krytyka i artysty. Edycja pod patronatem Instytut Polskiego w Rzymie jest dwujęzyczna (włosko-polska) i bogato ilustrowana pracami Krzysztofa M. Bednarskiego.

Nie jest to typowa monografia, ale zbiór krytycznych tekstów, jakie Oliva poświęcił artyście w ciągu ostatnich 20 lat. Są to eseje wnikliwe i błyskotliwe, w których autor przekonywująco dowodzi, że sztuka Bednarskiego łączy Wschód i Zachód poprzez kulturowy nomadyzm. Refleksje krytyka zawierają także wiele istotnych uwag o sztuce współczesnej. Z niektórymi warto się np. spierać; np. czy - jak głosi autor - współczesność zaczyna się od manieryzmu, a nie od renesansu albo oświecenia. Polemiczny potencjał to ważny atut wypowiedzi Olivy.

Reklama
Reklama

„ABO — KMB. Achille Bonito Oliva o Krzysztofie M. Bednarskim i nie tylko". Tłumaczenie  Mateusz Salwa i i Marina Fabbri, wstęp Anda Rottenberg, OFFicyna Publishing Ltd, Łodż 2011

Spotkanie z Achillo Bonito Olivą  i Krzysztofem M. Bednarskim w CSW odbędzie się 21 czerwca o godz 18. Jest częścią inauguracji nowego projektu CSW „Laboratorium Przyszłości. Regress Progress". Składają się na niego wystawy, prezentacje, performance, pokazy filmowe, warsztaty, dyskusje, próbujące rozpoznać nurty sztuki przyszłości.

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama