Reklama

Gender w sztuce w galerii MOCAK

Wystawa „Gender w sztuce” w krakowskim MOCAK-u podejmuje ważne kwestie społeczne i cywilizacyjne. I wbrew pozorom nie jest to propozycja wyłącznie dla wojujących feministek oraz ich zaciekłych przeciwników.

Publikacja: 23.05.2015 07:30

Piotr Wysocki, Aldona, 2006/2012 wideo, 26 min

Foto: MOCAK

Nawet jeśli tytułowe „gender" ma z założenia prowokować, to zebrane tu prace czterdziestu polskich i zagranicznych artystów, powinny budzić również głębszą refleksję. Dotykają one wielu tematów, które dotyczą zarówno rozumienia płci, jak i poszukiwania własnej tożsamości czy współczesnych strategii artystycznych.

Kto szuka w sztuce wyłącznie skandalu, skupi się zapewne na pracach tych twórców celowo używających prowokacji, np. na panoramicznych fotografiach Łodzi Kaliskiej z cyklu „Niech sczezną mężczyźni", na których nagie kobiety o ponętnych ciałach formują pracujące brygady w typowo męskich zawodach: drwali, kamieniarzy, górników (żart ten wydaje się podszyty szczyptą seksizmu). Albo na wideo Katarzyny Kozyry „Cheerleaderka", w którym autorka testuje zachowania mężczyzn, tańcząc na stole w kobiecym i męskim wcieleniu. Lub na otwierającym wystawę cyklu fotograficznym amerykańskiej artystki Judy Chicago „Proszona kolacja", który jednak niezależnie od prowokacji (talerze z stylizowanym motywem vaginy) mówi wiele o zmianie społecznej roli kobiety od prehistorii do czasów rewolucji kobiet amerykańskich.

Ale są tu też inne prace, jak choćby subtelny poetycki film Shirin Neshat „Zbuntowana" z projekcją na dwóch ekranach, pokazującą mężczyznę śpiewającego wobec pełnej widowni i śpiewaczkę w pustym teatrze, co symbolizuje różnice pozycji kobiety i mężczyzny w kulturze islamskiej.

W naszym kręgu kulturowym różnice w traktowaniu mężczyzn i kobiet to jednak także wciąż temat żywy, mimo emancypacyjnych zmian. Dowodem jest choćby znany film „Jak tresuje się dziewczynki" Zbigniewa Libery, pokazujący, że w edukacji rodzinno-społecznej nadal obowiązują stereotypy, zatem dziecko od małego uczy się właściwej roli. I tak w dziewczynkach tradycyjnie wcześnie rozbudza się zainteresowanie modą, urodą i sztuką uwodzenia.

A jednak wiele się też zmieniło i łatwiej obecnie akceptujemy przemieszanie żeńskich i męskich pierwiastków, jak i próby odwrócenia społecznych ról. Żartobliwy fotograficzny „Pomnik Ojca Polaka" Adama Rzepeckiego (przedstawiający ojca z dzieckiem przy piersi) sugestywnie daje temu wyraz. Natomiast „Antyatlas" Bartka Jarmolińskiego z fotografiami nagiego dorosłego mężczyzny w pozycji embrionalnej, najwyraźniej szukającego schronienia przed groźnym światem, każe już zupełnie serio zastanowić się, dlaczego raczej kobiety dziś są mocne, a mężczyźni słabi.

Reklama
Reklama

Osobny wątek stanowią rozmaite zabawy i gry w zamianę płci, wskazujące na modne dziś tematy w sztuce: transgresję, transformację, pragnienie bycia kimś innym, czy szerzej problemy z tożsamością,. Mamy więc na tej wystawie przykłady wcielania się kobiet w męskie role, jak choćby na fotografii „Sumo" Katarzyny Górnej, gdzie kobiety próbują typowo męskiego sportu. I odwrotnie – mężczyzn, pragnących przynajmniej w sztuce doświadczyć skutków zmiany ról. To częsty motyw zwłaszcza młodej fotografii na wystawie MOCAK-u reprezentowany m.in. przez serię „Kolekcja Autoportrety" Macieja Osiki ze stylizacjami autora na kobiece gwiazdy ekranu: Marlenę Dietrich, czy Gretę Garbo. A z kolei w „Confession after houres" Bartek Jarmoliński przeistacza się we współczesną kobietę.

Najmocniejszą pracą na wystawie jest wideo „Jasny/Ciemny", na którym głośna para performerska - Marina Abramović i Ulay – klęczy naprzeciw siebie i policzkują się do upadłego. Nie odgrywają tej sceny w sposób teatralny, markując uderzenia, lecz naprawdę wymierzają sobie razy z równą gwałtownością i siłą. Jest to przerysowana parafraza skutków „równouprawnienia" płci i komentarz do powszechnej brutalizacji współczesnego życia, co niepostrzeżenie wyprowadza nas poza tematykę „gender".

„Gender w sztuce"– wystawa czynna do 27 września.

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama