Malarka, która fruwała

Najnowsza wystawa w Galerii Opera w Teatrze Wielkim w Warszawie powraca do malarstwa Teresy Pągowskiej, wielkiej indywidualności we współczesnej polskiej sztuce.

Publikacja: 13.05.2018 12:00

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Jej styl jest natychmiast rozpoznawalny. Ulubionym motywem artystki była postać  ludzka, przypominająca malarską plamę na surowym, niezagruntowanym płótnie. Teresa Pągowska dążyła do minimalistycznej prostoty, która potęgowała ekspresję i skupiała uwagę na tym,co najważniejsze. Jej sztukę zalicza się do nowej figuracji, bo malarka nie przekracza granicy abstrakcji.

Mimo że w jej obrazach powraca zwykle sylwetka kobieca, to twórczość artystki wbrew pozorom nie jest tylko intymnym malarskim dziennikiem. Postać jest u niej na tyle odindywidualizowana, że ma wymiar uniwersalny. Staje się znakiem naszej obecności, który łączy ulotną chwilę i trwanie. Figury w swych „akrobacjach” są ekspresyjne, a jednocześnie podszyte liryczną refleksją na temat czasu i przestrzeni. 

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem